Grönalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    Grönalger?

    Hej, jag har ett 170liters akvarie som efter ett utbrott av kisel-alger har fått väldiga problem med grönalger. Det började med att efter ett en vecka långt strömavbrott så etablerade sig kiselalgerna överallt vilket medförde att stora delar av växterna dog. Nu har jag inte så mycket växter kvar och istället har grönalger? (trådiga alger som sitter fast i bottengrus mm) etablerat sig ngt fruktansvärt. vad kan detta bero på?? Det finns inget kvar av kisel-algerna bara en hel*etes massa grönalger. Jag har ganska hög nitrat-halt i vattnet om det kan vara problemet?!. Finns det något medel mot sådana alger?? Vad kan var fel???
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du har för hög nitrit halt så kan det va lämpligt med vattenbyte.

    är ingen expert på alger men det finns kanske nån fisk räka eller dylikt som äter dom.
    närmaste vettiga zoo affär bör kunna svara på den frågan men finns säkerligen nån härinne som också kan det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Radial
      • February 2005
      • 73

      #3
      Jag har obefintligt med nitrit i vattnet. Och vattenbyte sker varje söndag med ca 25-30% men enbart ifall vattenvärdena är dåliga. (testar varje vecka)

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Med 25-30% vattenbyte i veckan så tror jag inte en sekund på att du har höga halter av nitrat. Jag tror snarare att du har närmare 0 och tillsätter tmg eller liknande gödning som inehåller järn. Trådalger älskar när kvävenivåerna är låga och järnnivåerna höga.

        Vilket nitrattest har du och hur mycket säger det att du har?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Radial
          • February 2005
          • 73

          #5
          Jag har ett test som är en typ av sticka som testar 5 olika värden. Nitrit går från en skala som är vit till röd där vit=ingen nitrit och det är där som mitt vatten ligger. Du kanske missade ett O i Obefintligt??!

          jag har mycket järn i vattnet..

          Kommentar

          • plyyp
            • August 2004
            • 80

            #6
            Tjaba! Om det nu är trådalger du har,, vilket man kan filosofera kring, så kan jag rekommendera Platys... Hade hela förbannade stocken full med hår, slängde i tio stycken platys å stocken blev ren på max 3 dagar...
            Problemet nu är att jag sitter med platys som jag egentligen inte vill ha. Aldrig får man vara riktigt lycklig
            Köp eller fixa två-tre stycken platys,, dom börjar tugga och dra loss trådalgerna direkt!
            Hör gärna av dig med hur det gick, är intressant att veta!

            Kommentar

            • bjorne
              • March 2005
              • 15

              #7
              Jag tror att jag fått lite trådalger i mitt akvarie. Ska testa det där med platys ska se när det kan bli bara...

              Vet du om trådalgerna utrotas med platys eller ska man ha någon som betar hela tiden om nu har fått in skiten?
              Senast redigerad av bjorne; 02 April 2005, 00:08. Anledning: glömde en fråga...

              Kommentar

              • plyyp
                • August 2004
                • 80

                #8
                Hej bjorne!

                Jag tror att dom utrotas,, men jag vet ju inte helt säkert.. Platysarna käkade ju upp alla trådalger och sen dess har jag inte sett några mer trådalger... Detta var i nov (?) och nu är det ju april så för mig har dom nog försvunnit helt!

                Kan ju även tillägga att jag inte har lika många platys idag, utan bara 4 stycken...

                /David

                Kommentar

                Arbetssätt...