Javaglossostigma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Javaglossostigma

    Tänkte bara visa en bild av en rolig sak i mitt kar. Ett litet glossostigma-blad har flutit iväg och fastnat längst ut på en javaormbunke. Där har bladet växt fast och börjat skicka ner små rottrådar ner mot botten.



    Nåh. Bara en konstig sak som jag upptäckte när jag hade alldeles för mycket ledig tid och spenderade den med att stirra in i akvariet...
    Bilder på mina akvarier.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Är du säker på att det är glosso? Jag tycker att det ser ut som en nitratbegränsad javaormbunke som sätter nya skott.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Är du säker på att det är glosso? Jag tycker att det ser ut som en nitratbegränsad javaormbunke som sätter nya skott.
      Javaormbunken är typ den äldsta växt jag har i karet, dvs. cirka nio månader, dvs. jag har haft den långt innan jag började med pmdd och co2. Därav algerna på den. Numera är den definitivt inte kvävebegränsad, men algerna hänger kvar. (Dom sista algiga bladen rök dock vid rensningen i helgen.)

      Det lilla bladet är garanterat ett glossoblad, men rötterna kan ju vara från javaormbunken. Kan en javaormbunke verkligen börja skicka ner rötter från längst ut på spetsen på ett blad? Beror det isf på att glossobladet fastnade just där?
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

        #4
        säker

        Jag är till 99.9% säker att det där är ett javaormbunke blad, mina plantor har massa sådana. Ett annat tecken som talar för att det är det är på den ljusa toppen på bladet.
        /Mathias
        The Corydoras freak

        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

        Kommentar

        • dinajel
          • November 2004
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av Corydoras mad
          Jag är till 99.9% säker att det där är ett javaormbunke blad, mina plantor har massa sådana. Ett annat tecken som talar för att det är det är på den ljusa toppen på bladet.
          Pratar vi om samma blad? Det lilla runda ljusgröna bladet som sitter längst ut på spetsen av ett javaormbunkeblad och som ser exakt likadant ut som övriga blad på min ännu så länge glesa glossostigmamatta? Menar du alltså att det kan börja växa ut nya javaormbunkeblad från spetsen på ett annat gammalt javaormbunkeblad? Konstigt men fascinerande.
          Bilder på mina akvarier.

          Kommentar

          • nicke
            • January 2003
            • 24

            #6
            Är det normalt att toppen på nya blad är mörkare (nästan lite genomskinliga) på nya javaormbunkesblad som det visas på bilden (om vi nu förutsätter att det är javaomrbunke)? Jag har en planta som hade tynat bort mer eller mindre men som nu är på gång igen sedan jag började med PMDD men de nya bladen ser ut som på bilden.

            /Niclas

            Kommentar

            • nicke
              • January 2003
              • 24

              #7
              Ursprungligen postat av dinajel
              Ursprungligen postat av Corydoras mad
              Jag är till 99.9% säker att det där är ett javaormbunke blad, mina plantor har massa sådana. Ett annat tecken som talar för att det är det är på den ljusa toppen på bladet.
              Pratar vi om samma blad? Det lilla runda ljusgröna bladet som sitter längst ut på spetsen av ett javaormbunkeblad och som ser exakt likadant ut som övriga blad på min ännu så länge glesa glossostigmamatta? Menar du alltså att det kan börja växa ut nya javaormbunkeblad från spetsen på ett annat gammalt javaormbunkeblad? Konstigt men fascinerande.
              Jag köpte en ny javaormbunkesplanta i förra veckan för att komplettera min gamla (som sagt det är inte så mkt kvar av den) och den nya har ett skott längst ut precis som på din bild.

              /Niclas

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av nicke
                Är det normalt att toppen på nya blad är mörkare (nästan lite genomskinliga) på nya javaormbunkesblad som det visas på bilden (om vi nu förutsätter att det är javaomrbunke)? Jag har en planta som hade tynat bort mer eller mindre men som nu är på gång igen sedan jag började med PMDD men de nya bladen ser ut som på bilden.
                Jag börjar misstänka att bilden inte är så bra. Alltså. Det som går ner från övre vänstra hörnet och slutar i mitten av bilden är ett javaormbunkeblad. Toppen av det bladet har lite trådalger på sig samt lite svarta alger av nåt slag. Dessa alger har suttit där läääänge, för jag har haft den plantan sen uppstarten av akvariet, och då fick jag en del alger.

                Dom andra ljusgröna strecken som är lite suddiga är Echinodorus magdalenensis (eller möjligen Sagittaria subulata).

                Längst ut på javaormbunkebladet sitter ett litet ljusgrönt runt blad som är identiskt med mina övriga cirka 100 glossostigmablad, som befinner sig på en yta strax till höger om javaormbunken, och ifall ett glossoblad skulle lämna botten skulle det flyta iväg vänsterut och fastna på javaormbunken.

                Men detta är alltså inte ett glossostigmablad, utan ett javaormbunkeblad som börjat växa från spetsen på ett nästan årsgammalt och svartalgigt javaormbunkeblad. Har jag förstått det hela rätt då?

                Finns det fler växter där blad kan börja växa ut från spetsen på andra blad? Det låter helt osannolikt. Jag kan bara tänka mej hur lustigt det skulle se ut på exempelvis mina hygrophila polysperma.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • brams
                  • June 2003
                  • 891

                  #9
                  jag tycker det sannerligen ser ut som mett blad från en glosso, den är alldeles för ljusgrön för att vara en java. Å andra sidan tror jag inte att den har rotat sig, de rötterna som syns ser däremot ut att tilhöra javan. Min teori: javan är påväg att bilda ett skott, rötterna börjar komma. Glossobladet har bara fastnat just där. en kombination av era teorier alltså! =)
                  C.Brams

                  Check out:
                  brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nää.. Utseendet på rottrådarna (bruna luddiga) och bladnerverna skvallrar om att det är en liten adventivplanta som Javaormbunken producerat längst ut på spetsen.

                    Glossoblad är mer fetbladiga och har vita oluddiga rötter mer lika sytrådar.

                    Fixar du uppnäringsbristen kommer du snabbt se att det är en adventivplanta.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • dinajel
                      • November 2004
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Nää.. Utseendet på rottrådarna (bruna luddiga) och bladnerverna skvallrar om att det är en liten adventivplanta som Javaormbunken producerat längst ut på spetsen.

                      Glossoblad är mer fetbladiga och har vita oluddiga rötter mer lika sytrådar.
                      Ja, exakt. Rötterna ser definitivt ut som javarötter, och inte alls som glossorötter. Vad gäller att bladet är ett javablad, så litar jag på Defdacs expertis. Glossoblad är faktiskt mer fetbladiga.

                      Fixar du uppnäringsbristen kommer du snabbt se att det är en adventivplanta.
                      Näringsbristen är uppfixad sedan ett antal veckor tillbaka. Och nu när jag kör 0,61 w/l (54 w på 88 liter, sedan Lagrets rea) så har jag till och med lyckats få bubbel utan vattenbyte. ::stolt::

                      Tyvärr åkte det där bladet ut i sista/senaste rensningen, tror jag, men har jag lite tur så kan det finnas kvar eftersom jag planterade om en del. Resten gavs till grannarna/vännerna, så jag får springa över till dom och se om dom har kvar adventivplantan där.

                      Och nu har jag även läst på en del om adventivplantor. (Adventiv låter annars mest som ett kasus -- ja, jag har läst för mycket lingvistik...) Tack för hjälpen iallafall. Man lär sig nåt nytt varje dag.
                      Bilder på mina akvarier.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...