Gödningsrecept på ljuskrävande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K_Lindfors
    • March 2005
    • 61

    Gödningsrecept på ljuskrävande växter

    Har ett 100 liters akvarium där jag vill ha väl fungerande växtlighet.
    Har bara två växtarter just nu.
    Cabomba aquatica samt
    Limnophila sessiliflora

    Dessa belyses med 1 st 18W aquarelle och 1 st 20W Sun-glo.

    Limnophila sessiliflora växer rätt skapligt men har väldigt gula toppar och klibbar ihop längre ned på stammen.

    Cabomban vill knappt stå rak upp ännu, visserligen har den bara varit i cirka två dagar.

    Jag vill köra seriöst med gödning/PMDD men vet inte hur jag skall blanda, har försökt läsa på men får inget konkret recept för mitt akvarium.

    Tänkte beställa från http://www.granholmarna.se
    Kan någon ge tips på vad jag skall köpa och hur jag skall blanda sedan?`

    Kör ej med CO2 Gödning ännu.

    Mvh
    Karl-Johan Lindfors
    Senast redigerad av K_Lindfors; 13 March 2005, 11:53.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Här ligger det en kalkylator som är väldigt användbar.:


    Skriv in 50% vattenbyte och justeringsfaktor 2, då får du en fulldos vid varje vattenbyte.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • K_Lindfors
      • March 2005
      • 61

      #3
      Kollade i exceldokumentet men fattade inte riktigt iallafall. Någon som kan ge en idiotförklaring?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ge det en schans till, det ÄR mycket lätt om du bara försöker.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • K_Lindfors
          • March 2005
          • 61

          #5
          Fattar inte vad justeringsfaktorns värde baseras på?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Faktor 1 är en fulldos, dvs rekomenderad nivå i tillsatt vatten. Om du skall få rekomenderade nivåer av alla ämnen vid 50%igt vatten behöver du justeringsfaktor 2. Det kanske kan vara bra att börja med faktor 1 och prova sig fram, har man inte co2 går det inte år så mycket. Du behöver förmodligen bara kno3, kh2po4 och mikro. Så på mg och k kan du bara sätta justeringsfaktor 0.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • K_Lindfors
              • March 2005
              • 61

              #7
              Börjar förstå litegrann, med vad är TMG?

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Ursprungligen postat av K_Lindfors
                Börjar förstå litegrann, med vad är TMG?
                Det är en förkortning av Tropica Master Grow. En färdigblandad gödning som tyvärr inte inehåller allt. Du behöver inte denna om du köper pmdd ingredienser.
                Om du beställer så köp en liten påse även av dom ingredienser som du tror att du inte behöver. för när man kommer på att nåt fattas så är det trist att behöva vänta och betala en frakt till.

                Urban

                Kommentar

                • K_Lindfors
                  • March 2005
                  • 61

                  #9
                  Om jag bara vill få fart på växtligheten och få bort de gula topparna, vad ska jag börja med att tillsätta då?

                  Tänkte köpa allt från granholmarna men ska jag taMicro + eller NutriSI Micro?

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Vilket du tar är upp till dig, det är inte mycket som skiljer i inehåll. Kalkylatorn jag länkade till hanterar inget annat än micro+.

                    Normalt sätt så tyder gula toppar på att det fattas något av microämnena, men det går inte att göra en diagnos bara på det du skrivit. Vad har du tillsatt innan? Hur mycket ljus har du? Hur mycket vatten byter du?
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är bra att lära sig en kalkylator. Jag använder mest denna:

                      och Fertilator på www.aquaticplantcentral.com

                      Det finns vissa diskrepanser mellan olika kalkylatorer för att pulvrena dels har olika densitet men även olika procent och former (anhydrat osv). Detta är normalt sett inga större problem eftersom växterna inte behöver en exakt nivå av näringsämnen - det viktigaste är att allt alltid finns tillgängligt och inte blir begränsande (dvs hellre för mycket är för lite).

                      Orkar du inte räkna kan du göra två halvliters stamlösningar med KNO3 och KH2PO4 om du kombinerar dessa med TMG:
                      Flaska 1: 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten/skaka, dosera som TMG.
                      Flaska 2: 5 krm KH2PO4, fyll uppmed vatten/skaka, dosera som TMG.

                      Vill du göra en egen TMG kan du blanda följande i egen halvlitersflaska:
                      7 krm NutriSi eller 25 ml Mikro+, 2 krm MgSO4, 2 krm K2SO4.
                      Dosera som TMG.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • K_Lindfors
                        • March 2005
                        • 61

                        #12
                        Alltså jag känner mig riktigt dum men när man säger dosera som TMG, vad menas då? fattar ju att den är en utspädd blandning men hur mycket ska jag hälla i?


                        byter 40-50% vatten per vecka.
                        Har alltså ej tillsatt någonting alls för närvarande.
                        belysningen är som nämt ovan i tråden och är påslagen 10 timmar per dygn i ett försök att minska algtillväxten.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          TMG är en vanlig och bra akvariegödning som många känner sig trygga med:
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • K_Lindfors
                            • March 2005
                            • 61

                            #14
                            Fattar fortfarande inte vart jag kan få reda på hur mycket jag ska hälla i när jag blandat det som TMD.

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              10 ml per 100 liter vatten. Det är doseringsanvisningarna på TMG-flaskan och därav uttrycket "dosera som TMG".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...