Vilken alg är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    Vilken alg är detta?

    Hej!

    Har en riktigt ful alg som börjat få fäste i mitt 110 liters.
    Kan någon kika på bilderna och berätta vad det är för alg och vad jag ska göra för att få bort dem.

    Har haft lite grann av den här algen som ser ut ungefär som en utblommad maskros, men mera lilaaktig, ett bra tag, men den har på sista tiden tagit över för mycket.

    Kör PMDD enl Defdac och byter 50%/vecka. 12 timmars belysning (2xAquarell+ reflektorer). Tror egentligen inte att PMDD är boven i detta, har haft denna alg innan jag började med PMDD.

    Vad gör man?
    Minska belysningstid?
    Minska/öka gödning?
    Fler vattenbyten?

    Tacksam för goda råd!

    Mvh

    Förrvirrad Johan
    Bifogade filer
    /J
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    #2
    Nu är ju inte jag nån expert men jag skulle gissa på toffsalger.
    http://balthazar.blogg.se

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Vilken alg är detta?

      Jovisst, ser ut som toffsalger, är också nyfiken på hur man får bort dem... Måsta bara fråga dig; när du gör vattenbytet, slamsuger du då (lite off topic men är nyfiken...)??






      Kommentar

      • Johan73
        • December 2003
        • 483

        #4
        Ursprungligen postat av aqua J
        Jovisst, ser ut som toffsalger, är också nyfiken på hur man får bort dem... Måsta bara fråga dig; när du gör vattenbytet, slamsuger du då (lite off topic men är nyfiken...)??
        Nej, det gör jag inte (det kanske syns )
        Ska ju inte behöva göra det när allt är i balans, mitt 110liters har av nån anledning tappat den balansen.

        Jo, det är kanske tofsalger men jag tyckte det var väl stora tofsar..
        Har varit ganska förskonad från alger tidigare så därav har jag ingen större kunskap om dem..

        Nån annan som vet hur jag ska bekämpa algerna?
        /J

        Kommentar

        • ploon
          • September 2004
          • 28

          #5
          vad är det för alg jag har den är riktigt grön, ligger som ett lager över gruset och den växer mycket fort.
          hur blir man av med den??
          är det för mitt akvarium står vid fönstret. är det solen som tillverkar algen.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            1) Algerna på bilden är svarta tofsalger, "Black Brush algae". Normala algbekämpningsmetoder & siamesiska algätare funkar.

            2) Algen som sprider sig som en matta över gruset är kanske cyanobakterier. De ser i typfallet ut så här:
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #7
              Siamesiska algätare äter bara nya, mjuka skott, när de är så här stora är de för träiga, det har jag bittert fått erfara... Köpte tom en växt full m toffsar på handlarens rekomendation för att mina Siameser skulle ha mycket att äta... Behöver jag säga att det ser för j-igt ut???!!!






              Kommentar

              • Paula81
                • March 2005
                • 59

                #8
                Solen gör ju att algerna trivs bättre, då de gillar ljus.. testa att dra för persienner el. liknande när solen lyser på.. ett tips som jag själv fått.

                Kommentar

                • eken_eklund
                  • March 2005
                  • 96

                  #9
                  dom här cyano bakterierna .. är det dom som lägger sig på botten så att det blir en grön matta ?? i sånna fall hur får man bort dom?? har en kompis som har massor av dom.

                  /Mattias

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    Ursprungligen postat av eken_eklund
                    dom här cyano bakterierna .. är det dom som lägger sig på botten så att det blir en grön matta ?? i sånna fall hur får man bort dom?? har en kompis som har massor av dom.

                    /Mattias
                    sök på cyano här på forumet, står mängder om det o hur de bekämpas..

                    lycka till
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...