Hjälp med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Hjälp med Co2

    Nu har jag bestämt mig. Jag ska köpa en riktigt Co2-anläggning.
    Jag har kört med mäsk ett tag nu, men jag har aldrig riktigt fått till det. Och jag vet att jag vill satsa på växtakvarium och då måste jag ju ändå förr eller senare köpa en.

    Men vad ska man egentligen köpa? Vart ska man köpa det? Vad kostar det? Sånt har jag ingen aning om så därför skulle jag uppskatta lite hjälp. =)

    Jag blir tvungen att betala den själv så det får gärna bli så billig som möjligt, fast utan att bli krångligare eller sämre. Vad skulle ni rekomendera?

    Akvariumet är på 375 liter om det har någon betydelse.

    Tacksam för svar.

    //MVH Christian
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Kul att du har bestämt dig - bra beslut
    Plöj igenom den här tråden (ganska bra växt FAQ) så tar vi återstående frågor efteråt
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • St.Anger
      • October 2004
      • 115

      #3
      Hehe, jippi. 12 sidor. =) Men det är väll bara att börja läsa.

      Tack för tipset!

      Kommentar

      • St.Anger
        • October 2004
        • 115

        #4
        Så där. Nu har jag läst igenom allt. Men jag är fortfarande inte säker. =) Nu vet jag vilka grejer man ska ha: Magnetventil, backventil, regulator, nålventil, bubbelräknare, tub och eventuellt reaktor. Om jag kommer ihåg rätt var det väll allt.

        Tuben kommer bli en Co2-brandsläckare. Allt som behövs ändras på den för att man ska kunna använda den är väll att dom tar bort stigaröret? (hette det så?) Inget annat? Bara dubbelkollar så jag förstått rätt. =)

        Men jag vet fortfarnde inte varifrån man ska beställa och vilket märke man ska köra. Är välldigt osäker nu.
        Vartifrån köpte du dina grejer Bluesboy (vet att det står i tråden men länkarna verkar inte fungera längre)? Tror jag försöker satsa på samma för att vara säker på att det fungerar. =)

        Men bör man köpa en reaktor också? Jag har en trappreaktor hemma till mäsken och så har jag ett fluval 403 ytterfilter som jag kanske kan använda. Men om jag kör Co2 genom ytterfiltret vad ska jag ha för filtermaterial? Just nu har jag biobollar och en massa filtervadd. Men jag gissar att koldioxiden kommer fastna i filtervadden? Så vad bör man egentligen ha i filtret för att co2'n ska lösas upp bra samtidigt som filtreringen fungerar bra?

        Nu när jag ändå har startat en tråd så måste jag passa på att fråga. För ett tag sen så började akvariumet läcka så jag fick flytta över så mycket växter som möjligt till ett mindre yngelakvarium. Nu är det lagat och växterna är tillbaks på plats. Men problemet är att det fanns massa gröna alger i det lilla akvariumet som nu spridit sig till växterna. Jag försökte ta bort så mycket som möjligt av dom och jag tyckte att jag fick bort allt men nu har det börjat komma en del av dom algerna i det stora akvariumet. Algerna ser ut som en sammetsgrön matta som lägger sig överallt. Tror det var dom som kallades Cyano, men är inte säker. Isåfall är det väll ingen alg utan en bakterie?
        Nu har dom inte spridit sig särskillt mycket men jag har problem med dom i mitt malawiakvarium och dom växer verkligen skitfort. Och jag vill ju verkligen inte ha sån skit i mitt fina växtakvarium! HUr ska jag göra för att bli av med dom?

        Ledsen att det blev så många frågor på en gång.

        //MVH Christian

        Kommentar

        • brams
          • June 2003
          • 891

          #5
          Ursprungligen postat av St.Anger
          Men bör man köpa en reaktor också? Jag har en trappreaktor hemma till mäsken och så har jag ett fluval 403 ytterfilter som jag kanske kan använda. Men om jag kör Co2 genom ytterfiltret vad ska jag ha för filtermaterial? Just nu har jag biobollar och en massa filtervadd. Men jag gissar att koldioxiden kommer fastna i filtervadden? Så vad bör man egentligen ha i filtret för att co2'n ska lösas upp bra samtidigt som filtreringen fungerar bra?
          Jag skulle vilja påstå att det är nödvändigt med en reaktor till ett såpass stort kar! Själv gillar jag inte att lösa co2:n direkt i ett ytterfilter då då den driver ut syret i vattnet där och försämrar förutsättningarna för dina bakterier att frodas! Detta kan hända inte spelar någon roll då vattnet ändå ständigt är i cirkulation, men jag har fått för mig att det är sämre å trycka det direkt i filtermassan!
          Om du ändå väljer att föra in co2:n direkt i ytterfiltret så funka det nog alldeles utmärkt med bio bollar å vadd! Vitsen är ju att bubblorna SKA fastna i vadden tills de löses upp!
          Min rekomendation är att bygga eller köpa en reaktor som drivs av en pump., det finns massa olika modeller. Vad jag har erfarit så finns det inga andra sorters reaktorer som klarar av att lösa så mycket co2 som dom!
          Jag skickar med en bild på min reaktor till mitt 375 kar! Denna reaktorn klarar slösa sjukt många bubblor i minuten! =)
          Bifogade filer
          Senast redigerad av brams; 13 March 2005, 22:07.
          C.Brams

          Check out:
          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Jag kör med brandsläckare som tub och har fortfarande kvar stigaröret och det fungerar hur bra som helst, så det är inte nödvändigt att ta bort det men samtidigt så skadar det väl inte att göra det heller. Jag kommer att byta til en vanligt skruvventil nästa gång jag fyller tuben och då kommer jag säkert ta bort stigaröret samtidigt. Med det lilla flödet vi har in i karen så finns det ingen risk att det kommer in flytande co2, en del säger visst att det kan frysa i regulatorn också men jag har monterat magnetventilen direkt på den och den avger en del värme så den risken är nog inte speciellt stor den heller.
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • St.Anger
              • October 2004
              • 115

              #7
              Wow! Schysst reaktor! Måste kunna lösa upp extremt mycket bubblor. =) Fast hellst skulle jag vilja ha något lite mindre och enklare. Men det är nog värt lite tid och plats om det blir bra.
              Vart kan man hitta enkla ritningar på hur man bygger en sån? Eller har någon några andra förslag?

              Och har ni något tips på en sida med bra Co2-grejer till schysta priser?

              Jag vet inte ens vad ett stigarör är för något. Men det är väll lika bra att ta bort det även om det inte är fullt nödvändigt.

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Stigaröret är ett rör som går från toppen på flaskan, ventilen alltså ner till botten på den eftersom när tuben ska fungera som brandsläckare vill man att det ska komma flytande co2 istället för gas. Men eftesom det är så våldigt mycket lägre flöde till karet jämfört med fullt tryck mot en brand så hinner den omvandlas till gasform ändå.

                Jag tyckte det var onödigt att tömma en helt full tub bara för att ta bort röret och tänker göra det först när den är tom. Om det skulle vara så att du har en tub som redan är tom så kan du passa på att ta bort det, annars tycker iaf jag att det är onödigt.
                Men det är min egna åsikt, det kanske finns dom som tycker jag är helt dum i huvudet
                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • brams
                  • June 2003
                  • 891

                  #9
                  Den enklaste reaktorn bygger du av en vattenbehållare till gnagare, typ kaniner.... Dom kostar typ 30:-. du skär hål i toppen på den, plockar ut ventilkulorna å kopplar på ett powerhead istället. det ser då typ ut såhär!
                  Vänd på paketet å borra etthål där du leder in co2:n. fyll den med vadd eller blåfilte i botten sen är det klart!
                  Om du bor i gbg så kan du kika in på hornbach. Jag har byggt en sån reaktor där för visning. Där finns också alla delar. den kostar dig kanske 50 spänn ex powerhead!
                  Bifogade filer
                  C.Brams

                  Check out:
                  brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                  Kommentar

                  • brams
                    • June 2003
                    • 891

                    #10
                    Hehe, börjar inse charmen med att rita på frihand i photoshop! =)
                    C.Brams

                    Check out:
                    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Vartifrån köpte du dina grejer Bluesboy (vet att det står i tråden men länkarna verkar inte fungera längre)? Tror jag försöker satsa på samma för att vara säker på att det fungerar. =)
                      Jag köpte modifierad brandsläckare (stigarrör bortplockat, testad och godkänd) lokalt. Regulator etc. beställde jag från www.aquaristic.net. Då körde jag med ett 220-liters kar och det fungerade lysande. När jag bytte till 540-liters moddade jag reaktorn så den klarade större kapacitet (förlängd). Enl. tillverkaren ska den klara 1000 liter men det gör den inte i standardutförande.
                      janne22 här på zoopet och jag hade en diskussion för ett tag sedan var gränsen låg för denna reaktor och det ser ut som den ligger kring 2-300 liter, lite beroende på hur mycket CO2 man måste kräma på med (växter, cirkulation etc).
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Hawkmoon
                        • February 2005
                        • 268

                        #12
                        Gillar denna variant, har byggt en likadan



                        www.haack.se/projekt.htm
                        190L Trigon SA Powered by Co2
                        112L Snäcklekare
                        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          • October 2004
                          • 115

                          #13
                          Jag har kollat en del på aquaristic.net, men jag har inte hittat något färdigt paket som det inte ingår tub i. Eller jag hittade ett från Papillon men det framgick inte vad som fanns i det. Så då blir det väll till att köpa bit för bit. Men jag har ingen aning om vilka jag ska köpa. Och att det står på engelska och tyska gör det ju inte direkt lättare. Är det något speciellt märke man ska satsa på?

                          Den där reaktorn med gnagarflaskan verkade ju lätt att göra. Hur bli upplösningen med en sån? Jag bor i Stockholm så jag kan tyvärr inte komma och kolla.
                          Hur mycket kostar ett powerhead ungefär?

                          Kommentar

                          • Krulle
                            • September 2004
                            • 635

                            #14
                            BluesBoy: Vilken reaktor är det du har som ska klara 1000l men inte klarar mer än ca 300?
                            Är det AM 1000l? Jag hade ju tänkt beställa en sån till mitt, kanske får tänka om lite?

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Ursprungligen postat av St.Anger
                              Jag har kollat en del på aquaristic.net, men jag har inte hittat något färdigt paket som det inte ingår tub i.
                              Surt. Jag slog en snabbkoll och det verkar som dom har slutat sälja paketet jag menade.


                              Ursprungligen postat av Krulle
                              Vilken reaktor är det du har som ska klara 1000l men inte klarar mer än ca 300?
                              Det är den som ingår i BioPlast ProfiStar-Set:
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...