Hjälp med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    #31
    Äh. Nu orkar jag inte vänta längre. Nu beställer jag. =)
    Jag väntar med bubbelräknaren. Det borde väll inte vara alltför omöjligt att få tag på en i en vanlig akvariebutik.

    Tack så jättemycket för hjälpen! Ni har underlättat någon enormt!

    Kommentar

    • St.Anger
      • October 2004
      • 115

      #32
      Nu har jag beställt grejerna och fått ett mail för ett tag sen. I mailet står det en länk till ups som tydligen ska skicka grejerna. På deras sida kan man följa paketets resa. Men det är lite jag inte förstår. Hoppas någon kanske kan hjälpa mig. Så här står det:

      "A HOLD HAS BEEN REQUESTED. PAYMENT MUST BE MADE PRIOR TO RELEASE"

      Nu finns den i Stockholm. Statusen är fortfarande "på väg". Är det något jag ska göra? Igår stod det likadant när den var i Stockholm. Men av någon anledning verkar den ha skickats tillbaka till Nürnberg därifrån den kom tidigare samma dag.
      Jag valde "cash on delivery" om det har något med saken. Vilket det antagligen har. Isåfall, hur fanken ska man betala då?

      Nån som kan hjälpa mig att förstå? =)

      Kommentar

      • bive
        • February 2005
        • 25

        #33
        Jag bestälde några objektiv och en blix till kameran från tyskland, Cash on delivery, med UPS. Ringde upp dom med en gång när jag fick sändningsnumret och frågade hur dom ville ha betalningen. Man kan betala med kontanter (chauffören var inte glad åt att behöva åka omkring med nästan en månadslön i kontanter kan jag meddela...) eller sätta in pengarna på ett bankkonto. Kontonumret får du från UPS, men räkna med att det tar ett par, tre dagar extra innan du får prylarna.

        Som extra grädde på moset så fick jag ringa flera gånger för att få dom att släppa iväg paketet. Det skickades 22/3 från tyskland, fanns på Arlanda morgonen 23/3 och levererades till mig 24/3 efter 5 telefonsamtal till kundtjänst.

        Tyvärr så kommer du nog inte att få prylarna innan påsken, utan det blir nog tidigast på tisdag i nästa vecka (gissa varför jag var på UPS som en hök...)

        Kommentar

        • St.Anger
          • October 2004
          • 115

          #34
          Jag verkar ha haft tur. Jag behövde inte ringa en enda gång utan UPS levererade paket så duktigt idag. Dom hade tydligen varit förbi igår också men jag var inte hemma då. Allt gick mycket smidigt och nu har jag alla grejer. Inget verkar saknas. Fast lite fel blev det. Det visade sig att nålventil tydligen ingick i regulatorn ändå. Så nu sitter jag här med två nålventiler.

          Nu är det bara själv tuben som saknas. Men den är på gång.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #35
            Kul, alltid roligt med nya "leksaker"
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • St.Anger
              • October 2004
              • 115

              #36
              Waahooo! Nu har jag äntligen en komplett "riktig" Co2-anläggning! Brandsläckaren är nu hemma och jag är mycket glad och uppspelt! Om än något trött.
              Än har jag inte börjat montera ihop allting, utan jag har spenderat hela dagen till att (förutom att hämta brandsläckaren) fixa iordning mina nyinköpta lysrörshållare eller vad det nu kallas. Jag har nu 4 stycken 36W rör med reflektorer till alla. Tror ni det blir bra?
              Köpte även ett power head till reaktorn som ska byggas. Medans jag bygger den så tänkte jag köra Co2 genom filtret så länge.
              Men jag frågar återigen: Vet nån hur bra upplösning det blir om man kör med en sån där reaktor av en gnagarflaska?
              Jag är ju ute efter en så bra upplösning som möjligt utan att det ska bli alldeles för avancerat. Jag är ju ändå bara 14, så förvänta er inte allt för high tech . =)

              Men jag återkommer när det blir dags att montera ihop grejerna. Tack så jätte mycket för all hjälp hittils. Har varit MYCKET uppskattat! =)

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #37
                Ursprungligen postat av St.Anger
                Waahooo! Nu har jag äntligen en komplett "riktig" Co2-anläggning! Brandsläckaren är nu hemma och jag är mycket glad och uppspelt! Om än något trött.
                Än har jag inte börjat montera ihop allting, utan jag har spenderat hela dagen till att (förutom att hämta brandsläckaren) fixa iordning mina nyinköpta lysrörshållare eller vad det nu kallas. Jag har nu 4 stycken 36W rör med reflektorer till alla. Tror ni det blir bra?
                Köpte även ett power head till reaktorn som ska byggas. Medans jag bygger den så tänkte jag köra Co2 genom filtret så länge.
                Men jag frågar återigen: Vet nån hur bra upplösning det blir om man kör med en sån där reaktor av en gnagarflaska?
                Jag är ju ute efter en så bra upplösning som möjligt utan att det ska bli alldeles för avancerat. Jag är ju ändå bara 14, så förvänta er inte allt för high tech . =)

                Men jag återkommer när det blir dags att montera ihop grejerna. Tack så jätte mycket för all hjälp hittils. Har varit MYCKET uppskattat! =)
                Kör försiktigt ! Har du nått schysst ph-test hemma ??

                JBL's och Hagens (6,0->7,6) fungerar bra !

                Det är ju ingen höjdare om du börjar med att co2-förgifta firrarna.
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • St.Anger
                  • October 2004
                  • 115

                  #38
                  Tack för tipset! Men det har jag redan tänkt på.
                  PH-testet jag köpte är just JBL's 6,0-7,6, och KH-testet är ett från Sera.
                  Men för tillfället bor all fisk i ett mindre tillfälligt akvarium för säkerhetskull så jag inte gasar ihjäl någon fisk. Vore ju mindre roligt. När jag sedan fått koll på Co2'n så ska dom få flytta in igen.

                  Kommentar

                  • St.Anger
                    • October 2004
                    • 115

                    #39
                    Nu tänker jag snart börja sätta ihop Co2-anläggningen, men jag har inte allt för stor koll på vad jag ska göra. Så jag vore mycket tacksam om någon kunde skriva en enkel steg för steg guide.
                    Det känns lite småläskigt att hålla på med sånt här när man inte vet vad man ska göra.

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #40
                      Ursprungligen postat av St.Anger
                      Nu tänker jag snart börja sätta ihop Co2-anläggningen, men jag har inte allt för stor koll på vad jag ska göra. Så jag vore mycket tacksam om någon kunde skriva en enkel steg för steg guide.
                      Det känns lite småläskigt att hålla på med sånt här när man inte vet vad man ska göra.
                      Enkelt :

                      1. Skruva dit regulatorn på släckaren (rejält hårt för här är det 60 bars tryck)
                      2. Vrid försiktigt åt båda rattarna på regulatorn ( den stora är vänstergängad har jag för mig)
                      3. Sätt dit slangen (ej PVC) fästet vid nålventilen, andra änden skall till reaktorn alt insuget på ytterfiltret.
                      4. Sätt en backventil på slangen emellan nålventil och reaktor/filter
                      5. Öppna kranen på släckaren (då skall den ena mätaren visa 60 bar)
                      6. Vrid det stora ratten på regulatorn så att den mätaren med små värden visar 1,0-1,5
                      7. Öppna nålventilen tills det börjar komma gas ur slangen som går till karet


                      Återkom sedan med mer frågor

                      Här en bild som visar lite...

                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • St.Anger
                        • October 2004
                        • 115

                        #41
                        Kanon! Tack så jättemycket!

                        Har lite frågor bara. På punkt nummer två, vilka två rattar menar du? Är den stora i mitten på regulatorn och nålventilen du menar? Det borde väll vara det eftersom de är de enda rattar jag ser, men jag vill vara absolut säker.

                        I vilken ordning bör man egentligen sätta magnetventilen och backventilen? Alltså vilken ska vara närmast karet?
                        Jag såg att du hade satt magnetventilen direkt på nålventilen. Det såg snyggt ut, men hur gjorde du då? Blir man tvungen att hålla på och modifiera massa grejer? Isåfall skippar jag det och kör med en slangbit mellan.

                        Kommentar

                        • Hawkmoon
                          • February 2005
                          • 268

                          #42
                          Jag satte magnetventilen direkt i regulatorn och därefter nålventilen i magnetventilen, antar att det inte spelar någon roll, resultatet blir detsamma.
                          Backventilen har jag satt på siliconslangen där den är om högst innan den går ner i karet.
                          190L Trigon SA Powered by Co2
                          112L Snäcklekare
                          Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                          Kommentar

                          • St.Anger
                            • October 2004
                            • 115

                            #43
                            En grej till. Åt vilket håll ska magnetventilen sitta? På den finns en pil som pekar åt ett håll. Ska den peka mot vattnet eller brandsläckaren?

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #44
                              Ah har du magnetventil !

                              Jo båda bör nog vara stängda när du börjar.

                              Jag har min backventil ända nere vid vattenytan. Det har jag för att den inte skall starta en hävert om den delas. Så här :



                              Kör du med en slangbit emellan, jag hade så länge tills jag fick lite tid/ork/lust över att snygga till det lite

                              Det behövs dock inga ytterligare pryttlar för att skruva ihop dem till en enhet.
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • Hawkmoon
                                • February 2005
                                • 268

                                #45
                                Pilen skall vara i flödesriktningen, d.v.s från tuben mot karet.
                                190L Trigon SA Powered by Co2
                                112L Snäcklekare
                                Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...