Förtvinande växter och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    Förtvinande växter och alger

    Hej allihopa.
    Efter att ha lästigenom en massa gamla växttrådar här på forumet så tänkte jag att jag skulle göra ett försök att piffa upp mina växter i det stora karet. Valisineran förtvinar och javaormbunken blir full i alger.

    Akvariet i fråga är på 1125L, belysningen är på 8x40w ~0,28w/l med en ganska tung rovfiskbelastning. Vattenbyte sker 1 gång i veckan 50-60%. Jag vill inte använda co2, är inte intresserad av bubbel utan vill bara ha lite "finare" växter.
    Vad jag har förstått av tidigare trådar gällande gödning utan co2 och problemen med valisineran och javaorbunkarna så bör jag kunna lösa det om jag pyttsar i fulldos vid varje vattenbyte.

    KNO3
    7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    KH2PO4
    4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    NutriSi
    7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.


    Problem som skulle kunna uppstå är alger på annat än växterna, villket skulle kunna motarbetas med mindre ljusmängd, eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Ett annat problem skulle kunna bli övergödning av kno3. Ett inte så troligt cenario då det är lätt för växterna att ta upp, men det skulle kunna bli ett problem eller har jag fel nu?

    Om jag inte är helt ute och cyklar så blir det att skicka iväg en beställning från granholmarna.

    //Hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter som en bra start.
    Efersom du har ganska låg ljusmängd och ingen co2 behöver du kanske inte köra "full-dos"
    Mitt tips är att du doserar "full-dos" för det bytta vattnet eller så tar du halv "full-dos" för hela karet. Blir ju samma sak vid 50% vattenbyte.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag skulle testat att byta vatten 2 ggr/v samt bara 30% varje gång och se om det får liv på växterna...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Vattenbyte i sig kan aldrig få några växter att växa eftersom svenskt kranvatten inte innehåller näring för växterna. Gödning måste tillsättas.
        Ett alternativ är att ge f*n i att byta vatten, sk "Low-Tech" kar, men det är betydligt knepigare än sk "Estimated index" där man vid varje vattenbyte tillsätter näring till kända nivåer (gäller vid minst 50% vattenbyte)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          vill bara informera att mina vallisnerior bubblar som FÅ när jag byter vatten varje vecka, till dom behöver iaf inte jag tillsätta pmdd, TMG, KNO3 osv. så...(jag har det, men det bubblar väl innan tillsats!)
          och jag har sålt rätt många växter från detta karet. Så "mitt" vatten måste ha något funky i sig då....
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Växter brukar kunna bubbla vid vattenbyten rent generellt, pga att det nya vattnet redan är syremättat.
            Det som är det "svåra" är att få dom att bubbla hela tiden. Det fixar man inte utan CO2.
            Just Vallineria är ganska duktig på att ta up kol ur karbonater, även om dom föredrar koldioxid. Dom så att säga "äter" KH, så visst ur den synvinkeln är vattenbyte bra, men sammtidigt inte, eftersom man "tömmer" karet på eventuella andra gödningsämnen.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • hansh
              • May 2004
              • 269

              #7
              snabba puckar

              Har nu fått hem min beställning från granholmarna, mycket snabb leverans vid postförskottsbetalning.
              Ska börja pyttsa i gödning vid nästa vattenbyte(söndag). Det ska bli roligt att se om växterna kan krya på sig.

              //hansh
              Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Ursprungligen postat av hansh
                Har nu fått hem min beställning från granholmarna, mycket snabb leverans vid postförskottsbetalning.
                Ska börja pyttsa i gödning vid nästa vattenbyte(söndag). Det ska bli roligt att se om växterna kan krya på sig.

                //hansh
                Lycka till!
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                Arbetssätt...