Och så har man fått alger igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Och så har man fått alger igen?

    Kan algproblem komma genom att man inte har i aquatan eller annat beredningsmedel i det nya vattnet man har i efter vattenbyte. Och bryter algerna ut snabbare om temperaturen höjs i akvariet. Har satt i två extra lysrör i akvariet och vattnet blir 3 grader varmare till kvällen än innan.

    Vad bör jag göra för att bli av med dem?
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är garanterat det extra ljuset som triggat algerna.
    Vid mer ljus går det åt mer CO2 och övrig gödning.
    Kör du inte CO2 så minska ljuset igen
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Jag kör både gödning med TMG, KNO3, KH2PO4 och CO2
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Då kan nog en ökning av gödningen var lösningen (speciellt CO2), om nu algerna kom efter att du satt in mer ljus.

        Edit: CO2 nivån ska vara innom det "gröna" området i CO2 tabellen, vid mer ljus tar växterna upp mer CO2 (och andra gödningsämnen) och CO2 nivån sjunker
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #5
          Det är så mycket av vardera ämnen sepc Co2 så att det blir champangebubbel från växterna. Jag tror att det kom lite antydan till alger innan jag hängde på mer ljus. Algerna är av typ, grå löst sittande alger som klumpar sig lite, drar man förbi hander så virvlar det omkring. Dessa sitter främst på ambula och vallisneria och till viss del svärdplantan. Det att jag dessutom vill ha lite mer ljus är att svärdplantans nya blad blev hälften så korta som när jag köpte plantorna. Jag har provat med att göda med mera av KNO3, KH2PO4 och CO2, men det händer inget längdmässigt så det jag kan utesluta är att de bähöver mera ljus. Jag skulle också plantera nå´t i typ brasiljanskt gräs och det kräver också lite mer ljus. Det som jag inte har tillsatt den sista tiden är aquatan, men kan det påverka algerna? Men nu kör jag 0,54w/l, förut körde jag 0,33w/l och jag skulle vilja köra 0,66W/l, eller kommer det att bli för mycket?
          Senast redigerad av Pannecke; 08 March 2005, 22:17.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Svårare, beror på vad du vill uppnå. Ljus i nivån 0,66W/l kommer att bli svårare (mer CO2, mer gödning och mer växtmassa att skära bort). Men du kommer att få mer växter att skulptera med.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Normalt sett skjuter växterna på höjden när dom är skuggade och får för lite ljus. Att dina svärdsplantor blir små och kompakta tycker jag snarare tyder på att ljuset är ganska starkt eller att något näringsämne är begränsande, förslagvis något makroämne.

              Har du möjlighet kan du testa att ändra till ett GroLux (fult ljus, men får växterna att växa på höjden).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #8
                Sen jag fulldospulsar KN03 och KH2P04 varje dag,(dubblar fulldospulsen varannan dag) och NutriSI 3 ggr i veckan har jag i princip noll alger.Skymtar några prickalger på framrutan,kan räkna dom på ena handens fingrar.Det växer grymt bra och snabbt.Med andra ord,var inte rädd för att göda.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Normalt sett skjuter växterna på höjden när dom är skuggade och får för lite ljus. Att dina svärdsplantor blir små och kompakta tycker jag snarare tyder på att ljuset är ganska starkt eller att något näringsämne är begränsande, förslagvis något makroämne.

                  Har du möjlighet kan du testa att ändra till ett GroLux (fult ljus, men får växterna att växa på höjden).
                  Om du har tittat in på hemsitan så står det precis vad jag göder med och vad det sitter för utrustning i karet. Men jag försöker att göta fulldospulls 15ml TMG, 15ml KNO3 och 15ml HK2PO4.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    AquaGlo och Daylight är inte samma sak som GroLux. GroLux ger ett fult rosarött ljus som får växterna att växa mer på höjden.

                    Men om du bara kör ner en för liten fulldospuls i veckan så kan det även vara för lite näring.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...