hur ska jag göra med pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pambama
    • November 2004
    • 106

    hur ska jag göra med pmdd?

    hej.
    så som det står på rubriken så undrar jag hur man ska göra med blandannat: KNO3, KH2PO4 ? ska man blanda en viss mängd av varje i t.e.x 1/2l vatten och typ 3 msk kno3 lr? och sen då jag har gjort ett vatten byte ska jag då göda efter hur mycket vatten jag tog bort? jag har ett 69. L kar och brukar tömma ca: 20-30 L vatten ska jag då he ner 2-3 ml av varje ämne i vattnet?
    tacksam för svar :P
    Johan
    min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315381
    http://umea.akvarieforening.se (heter där johan_umeå )
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej. Du gör tre halvlitersflaskor med 7 tsk KNO3 i ena och 4-5 krm KH2PO4 i andra och 7 krm NutriSi i tredje. Dosera 10 ml/100 liter av varje flaska efter ditt vattenbyte, dvs runt 7 ml (~2 tsk) av varje flaska.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Hawkmoon
      • February 2005
      • 268

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Nej. Du gör tre halvlitersflaskor med 7 tsk KNO3 i ena och 4-5 krm KH2PO4 i andra och 7 krm NutriSi i tredje. Dosera 10 ml/100 liter av varje flaska efter ditt vattenbyte, dvs runt 7 ml (~2 tsk) av varje flaska.
      Försöker lära mig om detta med PMDD (Halvknepigt ämne)

      I en annan tråd skrev du att det skulle vara 7 krm NutriSi OCH 2 krm K2SO4
      OCH 2 krm MGSO4 i tredje flaskan, här står det bara 7 krm Nutrisi, vad är det som gäller (förvirrad) och är det detta som kallas fattiglapps TMG ?
      190L Trigon SA Powered by Co2
      112L Snäcklekare
      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Spelar ingen större roll. Med Mg och extra K så blir det mer likt TMG.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Om man bara kör på tmg, missar man något viktigt ämne då eller är det mest stöd ämnen ni får till genom pmdd?
          Översatt på svenska klarar jag mig på tmg eller blir det sjuk skillnad med pmdd?

          Har uteslutande javaormbunkar (massor) och nån typ av andmat (stoora blad)
          i ett 100literskar
          Senast redigerad av jolon; 02 March 2005, 15:22. Anledning: Kanske ska skriva dit vad karet innehåller
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Med enbart TMG så missar man kväve och fosfor. Om man kompletterar TMG med KNO3 för kväve och KH2PO4 för fosfor så har man en bra gödning.
            Tycker man det är tråkigt att betala dyrt för TMG så kan man blanda sin egen som nämnts tidigare.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Nej. Du gör tre halvlitersflaskor med 7 tsk KNO3 i ena och 4-5 krm KH2PO4 i andra och 7 krm NutriSi i tredje. Dosera 10 ml/100 liter av varje flaska efter ditt vattenbyte, dvs runt 7 ml (~2 tsk) av varje flaska.

              Vad blir det för ppm värden på denna blandning?
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Vid dosering 10ml/100l:

                ~4.8ppm NO3 (~3.0ppm K)
                ~0.6ppm PO4
                ~0.1ppm Fe (Används som "indikator" för microgödningen)
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Vad blir total K?
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...