pmdd - tillsats av kno3 och k2so4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    pmdd - tillsats av kno3 och k2so4

    Hejsan

    Jag har halvstartat pmdd gödning här hemma för 1-2 veckor sedan. Jag har tillsatta 5 ml mikro+ 2 ggr/vecka. Jag har startat en co2-mäsk anläggning. Men jag skulle få hjälp att räkna ut tillsatsen av kno3 & k2so4, men killen som skulle hjälpa mig har inte haft tid...

    Nu börjar de växa alger lite hejvillt, de är fruktansvärd obalans! Är det ngn som kan hjälpa mig att räkna ut vad jag behöver? *panik*

    Vattenvärden från vattenverket (medel):
    Nitrat: 1,5 mg/l
    Kalium: 6 mg/l
    Sulfat: 40 mg/l
    Bor i Uppsala, med ett vatten på 15,6 hårdhetsgrader.
    /Annelie - Uppsala

    240 liter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Är det trådalger eftersom du bara kört CO2 och mikrogödning?

    Du gör två halvlitersflaskor:
    1) 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten, skaka, dosera 10 ml/100 liter.
    2) 4 krm KH2PO4, fyll upp me vatten, skaka, dosera 10 ml/100 liter.

    Om du verkligen har bra CO2-halt (vilket man nästan aldrig har) så kommer det börja bubbla direkt om det är makroämnen det är brist på.

    Lyckas du därefter få bra bubbel i flera dagar och det plötsligt avstannar trots samma antal CO2-bubblor per sekund så fulldospulsar du av allt igen.

    Se till att samtidigt hålla efter de alger du kan så borde dom stadigt minska.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Goblins
      • February 2003
      • 117

      #3
      Vet inte vad de är för alger...

      Har ant. inte optimal upplösning. Men jag ska testa! =)

      Jag och min algskrapa är bästa vänner!!

      Håller ni andra med om doseringen?
      /Annelie - Uppsala

      240 liter

      Kommentar

      • Balthazar
        • March 2004
        • 99

        #4
        Defdacs ord är min lag. :P
        http://balthazar.blogg.se

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #5
          De låter ju som att jag bör lite på honom då! Tack för rådet Balthazar!

          Jag la inte märke till att Defdac skrev KH2PO4 i sitt inlägg. Jag har inte det... Jag provar utan, så märker jag kanske om de behövs? Eller är det ett misstag från min sida?

          Men k2so4 då?
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          • Goblins
            • February 2003
            • 117

            #6
            Kom på en sak till: Var köper man in kh2po4? Vad kostar det ungefär?
            /Annelie - Uppsala

            240 liter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              På samma ställe du köpte dina andra PMDD-komponenter?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Goblins
                • February 2003
                • 117

                #8
                Men de var ju från en kille vid namn Peter som hjälpte mig att komma igång! Jag kan ju inte gå runt och köpa av honom hela tiden... Men såg nu att Granholmarna har det!

                Insåg också att de är du som skrivit "växtnörden". *imponerad* Hur länge har du sysslat med akvariväxter?
                /Annelie - Uppsala

                240 liter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Humm.. 5-6 år aktivt. Men det var inte förrens för ett runt tre år sedan jag fick fjutt på växterna då jag upptäckte Estimative index (1 stort vattenbyte i veckan och fulldospulser såfort växterna slutar bubbla). Åren innan var kantade med ständiga cyanobakterieodlingar, trådalgsodlingar och lergeggamojsbottnar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Goblins
                    • February 2003
                    • 117

                    #10
                    Men de bubblar enbart när man har optimal koldioxidlösning, eller? Bubblorna är väl syra som bildas?

                    Du delar alltså inte upp din dos på 2ggr/vecka. De har jag fått tips på att man bör göra...
                    /Annelie - Uppsala

                    240 liter

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Men de bubblar enbart när man har optimal koldioxidlösning, eller? Bubblorna är väl syra som bildas?
                      Japp. Dom bubblar bara när CO2-halten är stabilt hög och fin och alla näringsämnen finns. Bubblorna är syre, inte syra

                      Du delar alltså inte upp din dos på 2ggr/vecka.
                      Man delar aldrig upp fulldospulser. Det är en gödningspuls för hela akvarievolymen, och man fulldospulsar såfort bubblet avtar, och det kan det göra efter bara ett par dagar.

                      Vissa växtakvarister med tokmycket ljus kan behöva dubbelfulldospulsa varenda dag.

                      Att splitta upp en fulldospuls är inte bra. Tricket är ju att man ska få upp alla näringsnivåer till rekommenderade nivåer efter vattenbytet, eftersom vattenbytet gör att vattnet är helt tokrent från alla former av näringsämnen.

                      Däremot kan du efter att du fulldospulsat upp näringsnivåerna efter vattenbytet hugga upp ytterligare en fulldospuls på kvarvarande dagar om det känns bättre än att bara fulldospulsa igen senare under veckan.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Goblins
                        • February 2003
                        • 117

                        #12
                        Jag mena syre... *s*

                        pmdd är alltså ett fulldospuls system? eller blandar jag ihop det nu?

                        om man inte har optimal co2 då? vad tycker du man ska göra då?
                        /Annelie - Uppsala

                        240 liter

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ursprungligen postat av Goblins
                          pmdd är alltså ett fulldospuls system? eller blandar jag ihop det nu?
                          Du gör två halvlitersflaskor:
                          1) 7 tsk KNO3, fyll upp med vatten, skaka, dosera 10 ml/100 liter.
                          2) 4 krm KH2PO4, fyll upp me vatten, skaka, dosera 10 ml/100 liter.
                          3) 25 ml Mikro+, 2 krm K2SO4, 1 krm MgSO4, fyll upp med vatten, skaka, dosera 10 ml/100 liter.

                          En fulldospuls i din 240 litrare blir således 24 ml av varje. Börja med en fulldospuls efter varje vattenbyte. Kör du mäsk och får bra upplösning på gasen (bra bubbel från växter) kan du fulldospulsa igen såfort växterna minskar i bubbel.

                          om man inte har optimal co2 då? vad tycker du man ska göra då?
                          Det är svårt. Gå inte på bubblet direkt efter vattenbytet då det är missvisande. Får du bra CO2-halt med din mäsk borde du kunna se lite syreband från växterna - försvinner dom under veckan kan du testa att fulldospulsa igen.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Goblins
                            • February 2003
                            • 117

                            #14
                            Ok. Jag gör ett vattenbyte på söndag. Ska försöka kika efter bubbel. Sätter in ökad och ny co2-mäsk ikväll.

                            Här ska de allt gödas och frodas!! *envis*

                            Men till saken hör att mina satans firrar fått för sig att leka spontant. De innebär bråk mellan blåciklider och sajicor. Och att de dumma satarna rycker upp vissa växter konstant. Medan andra får sitta kvar... Så de gäller att välja de växter som får sitta, så får man ha dem helt enkelt.

                            Visst vill jag att de ska leka, men inte just nu när jag har så mkt annat på gång!! =)
                            /Annelie - Uppsala

                            240 liter

                            Kommentar

                            • LHI
                              • February 2005
                              • 4

                              #15
                              180 liter 3 ljusrör CO2 på tub och idag efter att burken varit igång 3 veckor första fulldosen mikro + makro och champangen sprudlar!

                              Skall väl tillägga: I stort sett inga alger, nitrit = 0

                              Lyckan är fullständig!

                              Kom egentligen in på denna tråd för att verifiera dosen KNO3 och KH2PO4.
                              Vilket jag naturligtvis kunde göra.

                              Tack DEFDAC du har varit min favorit författare de senaste veckorn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...