CO2-genomluftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke K
    • December 2004
    • 74

    CO2-genomluftning

    Ett par gånger har jag här sett uppgifter om att man exempelvis med hjälp av en luftpump kan höja CO2-halten i akvariet om växterna tömt vattnet helt på detta. Jag vet inte hela svaret men ställer mig lite frågande. Visst kan man syresätta vattnet på detta sätt och även driva ut CO2 om halten är för hög, men tvärtom?? Trots allt är syrehalten i luften ungefär 400 ggr större än CO2-halten, 20 resp 0.05 %, detta trots all produktion av växthusgaser. Men det kan ju stämma ändå men då vill jag gärna ha en källuppgift. Och hur man vet NÄR det går åt detta håll. Och om det har något praktisk betydelse.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Detta är kanske inte vad du vill ha och jag är absolut ingen expert i området men...

    Naturen strävar oftast efter att utjämna nivåskillnader, detta gör att om du har mer co2 i akvariet än luften kommer co2 att tas upp av luften, och det blit precis det samma på andra hållet.Om det är mer co2 i luften än i vattnet så kommer vattnet att ta upp co2 för att försöka utjömna nivåerna.
    Detta är ju vad osmostekniken bygger på.
    Vilka nivåer som i verkligheten finns och hur det påverkar har jag inte en aning om, men om det finns tillräckligt med kol i luften för att landväxter ska klara sig så borde det hjälpa även för vattenväxter att genomlufta akvariet om man inte tillsätter co2 på konstgjord väg.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • Åke K
      • December 2004
      • 74

      #3
      Osmos handlar väl om vätskor men jag förstår vad du menar. Frågan är dock hur mycket CO2 som vattnet kan uppta vid genomluftning när ursprungshalten är så låg som i luft. Någon som har möjlighet att mäta CO2 kan kanske göra ett prov? I med en luftpump i en balja vatten och mät efter något dygn. Kallas för empiriska studier.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Som NE skrev så är det jämvikt som "eftersträvas", så om du säger att halten CO2 i luften är 0.05% så är det den högsta halten man kan få med genom luftning.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Normalt sett tror jag alla bidrag i akvariet, speciellt om man har en botten och invånare, är mycket större än från atmosfären så jag är som Åke skeptisk.

          Det skulle vara i något läge där man har väldigt mycket växter som strippar ner CO2-halten på 0-nivåer och man därvid börjar genomlufta. Det känns dock som växter blir CO2-begränsade långt innan 0-nivåer, och att då skjuta upp den till det-ppm-i-vattnet-0,05%-atmosfärs-CO2 ger tror jag blir svårt att se skillnad på i tillväxt.

          Gissningsvis käkar dom bikarbonater hellre i det läget.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Jag skulle lätt kunna hålla med om det du säger, nivån är ju väldigt liten, men samtidigt började jag fundera på naturen.
            Hur är det typ med rena bäckar där vattnet hela tiden är i rörelse, där borde väl inte bli så mycket mer co2 än vad som finns i luften?
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jo, de vattendrag där vi hittar våra lite roligare växter får fantastisk hög CO2-halt från bottnen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                enl:

                så håller genomluftat vatten 0.6ppm co2
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Ursprungligen postat av averater
                  Där har vi ju tipset till alla som behöver mer co2 :

                  Next exhale through a pipe into the water sample. After a while the
                  concentration
                  of CO2 in the water will assume 60ppm.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Någon som har möjlighet att mäta CO2 kan kanske göra ett prov? I med en luftpump i en balja vatten och mät efter något dygn. Kallas för empiriska studier.
                    Co2 mäter du enklast med ett ph och ett kh test, det tror jag att dom flesta har ett hemma. Vill du veta hur mycket co2 du har i just ditt kar så finns denna tabellen till hjälp:


                    Den gäller bara om det inte finns några organiska syror i karet. I ditt fall tror jag nog att du har ganska så mycket organiska syror i ditt kar som stör. Men likväl kan du lätt kolla om du får tillskott eller avgång av co2 vid luftning av vattnet genom att kolla ph före och efter. Du får inga sifrror men en tendens då de organiska syrorna inte påverkas av luftningen.

                    I mitt kar med co2 tillsats är det inte möjligt att göra ett sånt försök då all genomluftning leder till lägre co2 halt i det.
                    Lycka till med testet.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Åke K
                      • December 2004
                      • 74

                      #11
                      SÅ nyfiken är jag inte, bara lite undrande. 0.6 ppm?? Siffrorna säger inte mig så mycket, bara att det verkar lågt. En halv miljondel! Hur ligger det i förhållande till det som vanligen förekommer i hemakvarier, både hos växtakvarister och såna som jag? Räknar jag rätt om CO2-halten i luft är 500 ppm?

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ifrån en av länkarna ovan:

                        -- snip --
                        Take a sample of your water and aerate it for some time until all
                        CO2 is removed. In that case the concentration of CO2 is in
                        equilibrium with the surrounding air (0.6ppm).
                        -- snip --
                        The optimum CO2 concentration of 10-20ppm
                        -- snip --
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Luften har 0,6 ppm.
                          I ett vanligt kar som är inkört under lång tid kan det säkert toppa 1-2 ppm.
                          Jag har 30 ppm i mitt med co2 tillsats.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • averater
                            • March 2004
                            • 381

                            #14
                            om luften innehåller 0,05 viktprocent så motsvarar det 500ppm ja, men koldioxid är en gas som inte helt gärna löser sig i vatten utan helldre är i gasform utanför akvariet.

                            men lite löser sig alltid, hur mycket är konstant. samtidigt så ger sig en del av den koldioxiden som tidigare var löst av ut i luften.

                            hur mycket som löses och går ut i luften i varje ögonblick beror på hur mycket vattenyta det finns och hur mycket rörelse det är i vattnet vid ytan och i luften över ytan. dessutom beror det på vad koncentrationerna är i vattnet och i luften.

                            om man inte tillför någon koldioxid till vattnet föutom det som kommer från luften kommer vattnet att innehålla 0,6ppm efter ett tag. om det någon gång finns mer kommer det att ge sig av mer till luften än det löser från luften och mägnden sjunker till 0.6. finns det mindre i vattnet än 0.6 kommer mer att lösa sig från luften än vattnet släpper ifrån sig.

                            har vattnet mindre än 0,6ppm vill man ha mer ytrörelse för att det ska komma ner koldioxid från luften. har man mer än 0,6ppm vill man ha så liten ytrörelse som möjligt så att koldioxiden stannar kvar i vattnet.

                            ps alla siffror kommer från inlägg tidigare i tråden och är inga som jag vet...
                            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...