Om man inte kan något..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Ursprungligen postat av C.Ciklid
    Vad jag menar är att om du tex. har en fluval 204 till ett 100 L akvarium OCH syresättning med luft kan växterna krokna av eftersom de lever på koldioxiden.
    Ja men det har absolut *nada* att göra med syrehalten.

    Du menade isåfall att för stark ytcirkulation vädrar ut CO2. Syret har inget med det att göra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Ursprungligen postat av defdac
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Växter tycker inte om när det är för syrerikt vatten
      Konstigt. Mina växter fullkomligen sprutar ut syre och vattnet har långt över syremättnadsnivå men det växer bra ändå (som i alla andra välmående växtakvarier).
      Vad jag menar är att om du tex. har en fluval 204 till ett 100 L akvarium OCH syresättning med luft kan växterna krokna av eftersom de lever på koldioxiden. Men självklart ska man ju ha bra lysrör OCH i ett nystartat akvarium finns det ingen biotop. Därför kan det ju behövas växtnäring.
      Själv har jag 200 L akvarium med malawi, växter och annat smått och gott med en fluval 304 ytterpump (ciklider vill ju ha lite drag och syrerikt vatten) och "Grolux" ljusrör med "rött" ljus. Blir ju så mycket mer färgglatt i akvariumet.
      Alla trivs i mitt akvarium.

      //Camilla
      De flesta vanliga akvarium utan co2 tillsats och som sköts väl (frekventa vattenbyte) hade fått mer co2 om de genomluftats ordentligt eftersom vattnets co2 tar slut fort (om där finns något alls) och luften oftast då innehåller mer co2 än vattnet.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Ursprungligen postat av NE
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Ursprungligen postat av defdac
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Växter tycker inte om när det är för syrerikt vatten
        Konstigt. Mina växter fullkomligen sprutar ut syre och vattnet har långt över syremättnadsnivå men det växer bra ändå (som i alla andra välmående växtakvarier).
        Vad jag menar är att om du tex. har en fluval 204 till ett 100 L akvarium OCH syresättning med luft kan växterna krokna av eftersom de lever på koldioxiden. Men självklart ska man ju ha bra lysrör OCH i ett nystartat akvarium finns det ingen biotop. Därför kan det ju behövas växtnäring.
        Själv har jag 200 L akvarium med malawi, växter och annat smått och gott med en fluval 304 ytterpump (ciklider vill ju ha lite drag och syrerikt vatten) och "Grolux" ljusrör med "rött" ljus. Blir ju så mycket mer färgglatt i akvariumet.
        Alla trivs i mitt akvarium.

        //Camilla
        De flesta vanliga akvarium utan co2 tillsats och som sköts väl (frekventa vattenbyte) hade fått mer co2 om de genomluftats ordentligt eftersom vattnets co2 tar slut fort (om där finns något alls) och luften oftast då innehåller mer co2 än vattnet.
        Yes!
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #19
          Sedan finns ju också möjligheten, om man inte ids hålla på och blanda Pelle-pulver och sådant, att man väljer växter efter de förutsättningar man har. Valisneria, Javaormbunke, Javamossa, andmat och en del svärdsplantor brukar fungera rätt så bra utan andra tillsatser än lite fiskbajs och lite foderrester samt sisådär 0,2W ljus/liter vatten. Och då kan dessutom rören vara av Jula-typ för 29:-/st och dessutom två år gamla.

          Kommentar

          Arbetssätt...