koldioxid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    koldioxid

    Hej

    Har startat en mäsk anläggning idag och tycker att mina fiskar verkar väldigt aktiva och glada!? *s* De hade jag inte väntat mig!

    Jag låter koldioxiden gå in via mitt innefilter och sprids på så sätt i karet. Förut lät jag vattenstrålen röra om ytan, för att få ned syre. Nu har jag vinklat om vatten/koldioxidströmmen nedåt mot botten, så koldioxiden ska få mer tid i vattnet.

    Kommer jag drabbas av akut syrebrist alt. koldioxid förgiftning? *orolig*

    Har bara en 1,5 liters flaska med mäsk. Körde 1 l vatten, 2 dl socker och 1/4 paket färsk jäst...
    /Annelie - Uppsala

    240 liter
  • Peter Cederberg
    • December 2004
    • 96

    #2
    Tips på mäsk blandning som håller lite längre. Blanda 3-4dl socker 1dl vatten å 2,5msk gelatinpulver i en kastrull värm tills gelatinet löst sig, ställ att svalna över natten. Häll 40gradigt vatten i flaskan å tillsätt 1 påse torrjäst. jäser betydligt längre tid en bara vatten socker å jäst.
    Pjc

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Kommer jag drabbas av akut syrebrist alt. koldioxid förgiftning? *orolig*

      Har bara en 1,5 liters flaska med mäsk. Körde 1 l vatten, 2 dl socker och 1/4 paket färsk jäst...
      Är det ditt 240-liters akvarium behöver du nog inte vara så orolig. Står firrarna och ser väldans ansträngda ut vid ytan kan du stänga av koldioxiden på natten.
      Ett bra råd under utprovningen är att köpa ett bra pH-test med bra upplösning (små steg mellan avläsningarna) och kontrollera hur långt pH:t sjunker med den koldioxidutrustning man har.

      Vidare:
      Får du ner en del koldioxid i karet (och du har måttligt till mycket växter och göder med övriga gödningsämnen) finns det ingen risk för syrebrist eftersom växterna kommer trivas och producera mer syre än firrarna någonsin behöver.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Goblins
        • February 2003
        • 117

        #4
        Har hört att gelatinblandningar inte är ngt vidare... Men jag ska testa ngn gång. Hur länge håller den här tror ni?

        Jag har mkt mkt hårt vatten, 16 hårdhetsgrader. De lär inte bli lågt pH, men de kanske blir en skillnad som är skadlig...

        Jag håller precis på att köra igång med pmdd, har tillsatt mikrogödning. Ska få hjälp att räkna ut dos för k2no3. Har en del växter, men de har vart missnöjda... Ska försöka få dem nöjda nu. Har ordentligt ljus iaf. =) De har de vart nöjda med...
        /Annelie - Uppsala

        240 liter

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #5
          har faktiskt inte så bra koll, kör me två flaskor som ja byter... men håller i alla fall längre än utan gelatin som jag körde me först. gör som jag ta ur slangen vid back ventilen över natten så dör inte fiskarna, på rätt sida obs annars blir parketten blöt :-)
          Pjc

          Kommentar

          • Goblins
            • February 2003
            • 117

            #6
            Japp! Rätt sida!

            Men jag då!? Jag sover ju i rummet med karet. Dör inte jag av koldioxidförgiftning!? De luktar ju inge smarrigt heller... URK!
            /Annelie - Uppsala

            240 liter

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Ursprungligen postat av Goblins
              Japp! Rätt sida!

              Men jag då!? Jag sover ju i rummet med karet. Dör inte jag av koldioxidförgiftning!? De luktar ju inge smarrigt heller... URK!
              Då skulle alla som bakar dö eftersom det är samma process, det är rent för liten mängd i förhållande till rummets storlek och ventilation.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Peter Cederberg
                • December 2004
                • 96

                #8
                Exakt, vissa gillar att röka i sängen... betydligt farligare.. he he
                Lukten borde väl inte slinka med i fall du har vattenflaska mellan mäskflaskan å akvariet? Inte för att jag har nåt väldans utvecklat luktsinne men i mitt vardagsrum luktar det inte mäsk eller? sniff sniff?
                Pjc

                Kommentar

                • Goblins
                  • February 2003
                  • 117

                  #9
                  *s* Jo, jag inser att jag inte kommer dö... Men jag har fått ett par fina dustar av mäsk idag och jag gillar de inte så där jättemkt... Men vatten i flaskan mellan mäsken o karet kanske löser problemet. Ska fixa det direkt!

                  tack för all hjälp!
                  /Annelie - Uppsala

                  240 liter

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Tvättflaska har många fördelar. Bla hindrar det skräp (mäsk och liknande) att bubbla över och ned i akvariumet. Jäst i akvariumet är inte trevligt...
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Goblins
                      • February 2003
                      • 117

                      #11
                      Jag hade en flaska emellan från början, fast tom. Där var de meningen att kladd skulle rinna ned...

                      Men igår kväll hade jag i vatten i den, så koldioxiden fick bubbla ut i vatten och sedan gå ut i mitt rum. Och jag har inte dött. Och de luktar inget!
                      /Annelie - Uppsala

                      240 liter

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Bättre recept. Ta det vanliga och tillsätt lite bakpulver och proteinpullver. Kan köpa billigt på hälsokostaffärer eller man kan blanda i mjölkpulver, men det luktar.
                        Jag har ca en matsked proteinpulver till 1,5 liter vatten, är inte så noga.
                        Prova.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...