Grönska...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    #16
    Danke

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Frågor som vilka slags växter klarar att ta upp bikarbonat som kolkälla, hur stora vattenbyten som rekommenderas etc. dyker upp....
      Valisneria, anubias, vattenpest, de flesta Cryptocoryne, några lätta hygrophilia, spikblad osv. Men de flesta växter som nämns vara lätta, ha lågt krav på ljus och klara ph7-8 i zoopets växtarkiv bör fungera.

      Vad det gäller vattenbyten så är det så stora som möjligt som gäller så att man nollställer näringsnivåerna så mycket som möjligt.


      Likaså vart man hittar gödningsingredienser i lite större volymer så att man kan få ekonomi i det också...
      Alla ingredienserna finns på lantmännen. Men då får du räkna med att köpa gödning för några år framöver. Som tur är finns det många som tillhandahåller mindre förpackningar till oss hobbyakvarister. Tex granholmarna:



      Vet inte om jag är helt ute och cyklar men är inte KNO3 detsamma som Salpeter?
      Ja det stämmer kno3 är kaliumsalpeter. Det du köper i matvarubutik är natriumsalpeter. Om du köper i matvarubutik byter du kalium som du behöver mot natrium som du inte behöver. Om du ändå vill köra med natriumsalpeter av någon anledning måste du kompletera med kaliumsulfat.

      Lär dig om gödningsdocering med hjälp av denna eminenta kalkylator:


      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • bissen
        • November 2004
        • 46

        #18
        Tack igen, du är en klippa

        Jag har en störig fråga till....som jag har förstått det finns det Kaliumbikarbonat och Natriumbikarbonat, har det någon betydelse vilken sort man använder?

        Sorgligt nog är jag ganska kass på kalkylblad i allmänhet och det här i synnerhet kände jag

        Mest snurrade det för att det fanns så många ämnen, inbillade mig i min enfald att det jag behövde var KNO3 och KH2PO4 någon microgödning som typ TMG eller Micro+ och allt vad de heter och sen bikarbonat....

        Ja, så är det, vissa dagar känner man sig lagom bakom flötet...

        Funderar också lite över det här med pH, vattnets hårdhet och liknande prylar, bikarbonat används väl i andra fall för att höja upp pH? Eftersom jag bor i Närke har jag förstått det som att vi har relativt hårt kranvatten...och relativt basiskt, runt pH 7,5-8 har jag fått på mina kassa hemmatest....har skrivit till kommunen för att få reda på vad det är för några värden vi får rakt ur kranen, men det tar lite tid för dem att svara tydligen. Frågan är alltså då om man bör komplettera med någonting pH sänkande om man tänker pytsa i bikarbonat i burken...

        Ja frågorna är många och långa....insåg det nu, inte bara en störig fråga utan flera....

        :/

        MVH

        Sofie.
        Den som frågar mycket får veta mycket

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Du behöver inget extra bikarbonat utöver det du får ur kranen.

          Det räcker med TMG, KNO3 och KH2PO4 och regelbundna vattenbyten för att garantera att nitratet och fosfatet är i en organisk form växterna kan ta upp.

          Ska du byta ut TMG mot Mikro+ eller NutriSi bör du även tillsätta MgSO4, som S- och Mg-källa.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bissen
            • November 2004
            • 46

            #20
            Aaaaalright, nu känns det lite bättre igen

            Ska ta och kika på det där kalkylbladet igen och se om jag kan få ordning på grejorna så jag inte feldoserar...

            Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...är bara lite skraj för plötslig fiskdöd...

            Tack för all hjälp hörnini!

            Sofie.
            Den som frågar mycket får veta mycket

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Ursprungligen postat av bissen
              Aaaaalright, nu känns det lite bättre igen

              Ska ta och kika på det där kalkylbladet igen och se om jag kan få ordning på grejorna så jag inte feldoserar...

              Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...är bara lite skraj för plötslig fiskdöd...

              Tack för all hjälp hörnini!

              Sofie.
              Någon större risk för "plötslig fiskdöd" i sammband med växtgödning finns inte.
              Skulle vara om du väljer att köra med bikarbonat isf, eftersom det kan bli kraftiga svägningar i pH om man doserar för mycket för snabbt.
              Annars är det bara att göda på
              Börja med att följa de "allmänna" rekomendationerna så har du ett bra utgångsläge.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Kanske ska sluta sjåpa mig också och helt enkelt prova mig fram...
                Det behöver du inte. Du kan göra följande tre lösningar i varsin halvlitersflaska:

                Flaska1) 5 krm KH2PO4, fyll upp med vatten, skaka, dosera 10 ml/100liter.
                Flaska2) 7 tsk KNO3, -"-
                Flaska3) 7 krm NutriSi + 2 krm MgSO4, -"-

                Dvs 3 enkla blandningar som du enkelt doserar 10 ml per 100 liter av.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • bissen
                  • November 2004
                  • 46

                  #23
                  *skiner som en sol*

                  Ja, nu känns det riktigt bra faktiskt!

                  Tackar och bockar!
                  Har lagt in en beställning, får se när man kan börja sitt nya projekt-"grönare akvarium"!

                  Ps. Kan jag byta ut flaska 3 mot TMG och dosera enligt deras anvisningar?*tror*
                  Den som frågar mycket får veta mycket

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Ursprungligen postat av bissen
                    Ps. Kan jag byta ut flaska 3 mot TMG och dosera enligt deras anvisningar?*tror*
                    Exakt =) Det är därför recepten är gjorda som dom ser ut: För att alla flaskor ska ha exakt samma dosering som TMG: 10 ml per 100 liter.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • bissen
                      • November 2004
                      • 46

                      #25
                      Ah, schyssta prylar!
                      Nu känns det plötsligt helt genomförbart

                      Ska se till att fixa fram ½-litersflaskor också *tar varje ursäkt att suga i sig en cola*
                      Den som frågar mycket får veta mycket

                      Kommentar

                      • bissen
                        • November 2004
                        • 46

                        #26
                        Tänkte att det var dags för en uppdatering...har nu gått in på min andra vecka med KNO3, PH2SO4 och TMG, det är ingen hisnande fart men istället för att se ut att vissna bort så har två av de mer härdiga växterna fått bra fart och de nya bladen antar en imponerande storlek. Valissnerian har fortfarande inte tagit sig, men den är grönare än den har varit tidigare, vattenpesten har fått fart och något som ser ut som en liten ormbunke har börjat växa igen efter att liksom ha bleknat bort i ett par månader. Så det känns ändå ganska lovande och jag har roat mig med att rensa bort alla fula blad som fanns...

                        Om det fortsätter såhär så kan det kanske till och med bli en bild på burken så småningom
                        Den som frågar mycket får veta mycket

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Kul att du ser resultat!
                          Snart vill du börja med CO2 också
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • bissen
                            • November 2004
                            • 46

                            #28
                            Hehe...jo...det är nog risk för det...men om jag kom med något mer till akvariet nu skulle sambon gå i taket...min plan är att avvakta tills MC-säsongen är igång och hålla koll på hur mycket han spenderar på racingutrustning i år....jag tror faktiskt inte att han kommer att kunna fnysa någonting om en CO2 utrustning i det läget...synd bara att man blir tvungen att vänta tills framåt maj nästa år innan ekonomin är i balans igen
                            Den som frågar mycket får veta mycket

                            Kommentar

                            Arbetssätt...