För mycket ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    #16
    Ny info!
    Bytte ett av rören i dubbelrampen till ett Aquacleer.Undertiden jag meckade med rampen ca. 5min. slutade,inte alldeles men det avtog, att bubbla om växterna.Provade sedan att köra bara dubbelrampen.Visst hade växterna mycket bubblor på sig men släppta inga ifrån sig.Efter ca 1tim. lade jag dit enkelrampen och tro mig,det tog inte många minuter förrän det bubblade som skumpan på nyårsafton.Värsta JAG har sett!!!Har visserligen bra bubbel annars men det här var något nytt.Det var precis som växterna sparat på så mycket bubblor dom kunde och sedan släppte dom alla på en gång.Kör numera med 1 Aquarell och 1st Osram Lumilux 30W/840 Cool White i dubbelrampen samt 1 Osram Lumilux 30W/840 Cool White i enkelrampen mest som prov.Jag är lyckligt lottad.Jobbar hos en grossist som har Philips som leverantör,vilket medförde att det kom ett paket med 2 Aquarell som "varuprov" = GRATIS.Måste ju prova lysröret alla talar om.Killen på Philips rekommenderade annars ett 840 rör som det bästa för växterna.Auarellen ska tydligen vara grymt bra på koraller.Han (gammal akvarist) hade provat själv med bra resulat.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ahh tufft! 8) Man blir lite sugen att testa ett 840. Inte riktigt lika bra PUR som Aquarelle, men ditt lilla test visar ju helt klart att det är bra på att trigga fotosyntes =)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #18
        Fulldospulsa TMG fler gånger i veckan?
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #19
          Om jag bara har en dubbelramp som jag kör ett hagen aquaglo i och ett sylvania daylight rör i, är det bra eller skall man byta daylight röret? Jag har ett sylvania varmwhite liggandes på hyllan, kanske skulle fixa en enkelramp med ett lysrör till, så jag får 90W = 0,5W/liter totalt till mitt 180liters kar. Kör nu med 60W = 0,33W/liter.

          Jag göder också med TMG, KNO3, KH2PO4 och CO2. Sen har jag kanske en fråga om hur ni blandar till erat KNO3 och KH2PO4. Jag blandar 7tsk KNO3 till en halvliter vatten och 4krm KH2PO4 till en halvliter vatten, sedan doserar jag dessa med 20ml/100 liter KNO3 och KH2PO4, och 10ml/100liter med TMG vid 10-15% vattenbyte varje vecka och tillsätter 10ml/100 liter KNO3 och KH2PO4 två gånger till i veckan.

          Jag har dessutom inte fått igång nå´t märkbart bubbel, klart att det finns lite bubler inder bladen till svärdplantan, men det är ju inget som bubblar hejdlöst.
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • small
            • January 2003
            • 470

            #20
            Ursprungligen postat av small
            Ny info!
            Bytte ett av rören i dubbelrampen till ett Aquacleer.Undertiden jag meckade med rampen ca. 5min. slutade,inte alldeles men det avtog, att bubbla om växterna.Provade sedan att köra bara dubbelrampen.Visst hade växterna mycket bubblor på sig men släppta inga ifrån sig.Efter ca 1tim. lade jag dit enkelrampen och tro mig,det tog inte många minuter förrän det bubblade som skumpan på nyårsafton.Värsta JAG har sett!!!Har visserligen bra bubbel annars men det här var något nytt.Det var precis som växterna sparat på så mycket bubblor dom kunde och sedan släppte dom alla på en gång.Kör numera med 1 Aquarell och 1st Osram Lumilux 30W/840 Cool White i dubbelrampen samt 1 Osram Lumilux 30W/840 Cool White i enkelrampen mest som prov.
            Ovan ser Du mina förutsättningar.Utgå ifrån dom så har Du svaret själv på Dina frågor.Behöver Du hjälp med bra priser på lysrören kan Du höra av Dig

            LYCKA TILL!
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

            Kommentar

            Arbetssätt...