Skall man övergöda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    Skall man övergöda?

    Jag hittade ett par intressanta länkar på akvarie.net:

    Leung menar där i sista länken att man ska ha mera gödning i väl belysta kar (naturligtvis), men också att gödningen skall finnas i överflöd. Om man har starkt ljus över karet, kan man göda varje dag med halvdospuls, eller är det fortfarande otillräckligt? Jag har en 250 MH över ett 250 liters akvarium, belysningstiden är 12 h.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är inte helt lätt att säga hur mycket du bör göda. Det beror på så många faktorer. Men jag har lärt mig att just en halvdos om dagen fungerar fint i mitt kar med 1w mh/liter vatten.

    Det där med extra dos innan vattenbyte har jag testat utan att se någon skillnad. Jag vet att defdac gjorde det ett tag, men tror att även han slutat.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Jaha, okej - men har du provat att öka dosen någon gång, Tropfrog?
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag har testat det mesta.

        Om jag docerar mer än vad mina växter vill ha så höjs nivåerna i karet under veckan. Det finns inga nackdelar med för höga nivåer av något så länge man har allt. Men ökande nivåer i veckan mellan vattenbytena ser jag inga fördelar med. Jag har försökt att lägga mig lite högre på allt och docera lika mycket. Resultat: ingen märkbar skillnad.

        MAO, att ligga högt i nivåerna kan skänka en viss trygghet. Men det finns ingen anledning att göda mer än vad växterna äter oavsett vilken nivå man ligger på.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Övergödning är helt klart alltid bättre i välbelysta akvarier, det går typ inte att övergöda utan tvärtom halkar man hela tiden ner på för låga halter av främst kväve.

          Man får inte vara snål om man ska ha råd att göda ett stort akvarium med över 1 watt/liter om man säger så.

          Det beror lite på vilka växter man har. Har man hela burken fylld med H. polysperma så kommer nivåerna ramla ner på några få timmar, men är det bara en massa Anubias kan man nog klara sig någon dag/ett par dagar innan nivåerna är 0.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Damn, nu fattar jag - äntligen! Defdac, jag tänkte nästan samma sak samtidigt i ett inlägg nr. 19 i den här tråden:

            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            Arbetssätt...