Kalkrikt vatten o växter .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pimp mama
    • March 2004
    • 2

    Kalkrikt vatten o växter .

    Hej . Undrar om någon vet om växter trivs bra eller dåligt i kalkrikt vatten. Har ett 540 liters Malawi akvarium med kalksten som grus i botten . Har planterat mycket växter på botten och jag tycker inte dom växer o mår som dom ska. Undrar om det kan bero på kalkstenen ? Har provat med växtnäring . Om någon vet skulle jag bli glad .. tack o hej....
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Antagligen blir det svårt att få ner PH-värde om du ska tillsätta CO2. Men om du som du säger har ganska mycket växter (och kanske förhållandevis lite fisk och bra ljus), så är det kanske mest en fråga om att det inte finns tillräckligt med näring för växterna. Huruvida bottnet är kalkhaltigt eller inte spelar kanske ingen större roll i ditt fall, utan det som får växterna att må dåligt är att vattnet är alldeles för näringsfattigt. Vilken växtnäring har du provat?

    Just my 50 cents. Vänta och se vad de riktiga växtexperterna säger.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • Pimp mama
      • March 2004
      • 2

      #3
      tropiflora heter växt näringen.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Z_Lawer
        Antagligen blir det svårt att få ner PH-värde om du ska tillsätta CO2.
        pH:t är inte intressant för växternas del. Dom bryr sig bara om CO2-gasen, och även med ett hårt vatten där pH:t inte förändras så mycket kommer man kunna trycka ner mycket CO2.

        Calcium är ett viktigt makroämne för växter så det är inte kalken som gör att det växer dåligt, utan precis som du säger Z för lite av något näringsämne.

        Tropiflora vet jag inte vad den innehåller men en hyffsat säker gissning är att den bara innehåller mikroämnen vilket gör att den inte kommer göra någon nytta.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...