En Intressant fråga, som kommer gå många svar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Ursprungligen postat av Z_Lawer
    Men om man ska försöka klara av ett akvarium med ca 1 w/L, vilka saker ska man tänka på då?
    CO2, CO2, CO2, CO2, CO2 och sen CO2.

    Det är alltid bäst att begränsa tillväxt med ljusmängd, aldrig med näringsämnen och med 1 w/liter kommer det gå åt fruktansvärda mängder kol. Gillar man inte det så går man ner i ljusmängd.

    Hur mycket av CaCl2 och Mg skall man tillsätta om man skall fulldospulsa KNO3 och KH2PO4 nästan varje dag, och använda Nutrisi istället för TMG?
    Jag vet inte exakt hur mycket Calcium som faktiskt tas upp under sådana här extrema förhållanden. Normalt sett behöver man ju inte dosera Calcium alls eftersom de flesta kranvatten innehåller tillräckligt mycket.

    Det ursprungliga receptet säger att man ska dosera 5 ppm Mg från MgSO4, och man ska hålla ett Ca:Mg förhållande på 4:1, vilket har gjort att jag personligen alltid doserar 4 ggr mer Ca samtidigt som MgSO4-doseringen, dvs 20 ppm Ca från CaCl2.
    Så CO2 förbrukningen är riktigt så pass stor i högljuskar??? Men det är svårt att se bristsymptomen vad gäller brist på CO2, eller hur? Jag menar man ser när det fattas järn eller kväve, men det är kanske svårt att se när det fattas kol?

    Vad gäller det där med Ca och Mg: hur mycket (i teskeder/krm) skall man ta av båda, för att få 20 ppm Ca och samtidigt behålla 4:1 relationen (om man bortser från hur mycket av dessa finns i kranvattnet och antar att man blandar med osmosvatten)? Jag är riktigt dålig på hur man skall räkna fram ppm.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ursprungligen postat av Z_Lawer
      Så CO2 förbrukningen är riktigt så pass stor i högljuskar??? Men det är svårt att se bristsymptomen vad gäller brist på CO2, eller hur? Jag menar man ser när det fattas järn eller kväve, men det är kanske svårt att se när det fattas kol?
      Nej det är faktiskt väldigt enkelt. När CO2-halten är bra så ser växterna ut såhär:
      http://82.183.138.227/defblog/pictures/picture1525.jpg

      Vad gäller det där med Ca och Mg: hur mycket (i teskeder/krm) skall man ta av båda, för att få 20 ppm Ca och samtidigt behålla 4:1 relationen (om man bortser från hur mycket av dessa finns i kranvattnet och antar att man blandar med osmosvatten)? Jag är riktigt dålig på hur man skall räkna fram ppm.
      Du behöver såpass stor mängd pulver att man inte kan göra färdiga lösningar.

      Man lägger ner ett antal krm/tsk i en burk, häller i lite akvarievatten och skakar och häller ut igen i akvariet. Repeterar eventuellt om inte allt kan lösa sig.

      För 100 liter är det typ 2.5-3 tsk CaCl2 och 1 krm MgSO4 om man vill få 4:1-förhållande (väldigt cirka 5:1 ppm).

      Eller t ex 12,41 gram CaCl2 + 4,29 gram MgSO4 för 20:5 ppm.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        När CO2-halten är bra så ser växterna ut såhär:
        http://82.183.138.227/defblog/pictures/picture1525.jpg
        Jaha, så sålänge man ser att alla växter bubblar som galningar, så har man tillräckligt med CO2? Väldigt basic frågor, sorry. )
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jaha, så sålänge man ser att alla växter bubblar som galningar, så har man tillräckligt med CO2?
          Japp.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...