Problem :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Problem :(

    Hejsan

    Har ett problem med min växtlighet i akvariet som började för ca 3 v sedan.

    Jag va iväg i malmö o köpt 3 st rötter ganska stora för att fixa ett nice aquascape. Köpte samtidigt då oxo 4 krukor med Myriphyllum
    Tuberculatum ( Röd),

    Efter några dagar så började mina Limn Aquatica att bli brunaktiga och sluta växa helt och hållet ( Har alltid växt som fan och veckan innan jag la i rötterna så satte den blommor i vattenytan.)

    Efter ca 2 v så kom de en slemaktig algliknande hinna runt många av växterna och då märkte jag även ett kraftigt avtagande i växtligheten hos mina sessifloror.

    Så jag ryckte upp rötterna o rensade akvariet ifrån allt samt gjorde ett 100%
    vattenbyte och sköljde av varenda en av stjälkväxterna fom drabbats och planterade sedan om allt igen.

    Men till min stora förtvivlan så nu här ca 6 dagar efter jag tagit ut rötterna så e de fortfarande noll tillväxt hoss Aquatican o sessifloran o dom ser almänt dassiga ut.

    Jag luktadepå rötterna för o se om de verka vara något fel men dom luktar inge konstigt.

    De bubblar dock ändå en del ifrån Aquatican o sessiflorerna men inte alls i den uttsträckning som innan.

    Göder med PMDD /CO2 controllerstyrd och nyligen kalibrerad.
    Har 3 x 250 MH samt 4X80 W T5 or
    Karet e på Ca 800L och MH går ca 6 h om dagen o T5 lyser ca 10 tim.
    Tilläggas ska oxo att eftersom rampen sitter ca 35 cm över vattenytan så blir de ingen fotosyntes när MH släcks bubblandet avtar nästan omgående.

    Mätte alla värdena igår o allt ligger ok utom PO4 som låg väldans högt
    Co2 e satt på ca 6,9 och kh mellan 7/8.

    Kan de vara rötterna som strulat till de för controllern ?( genom att sura ner vattnet och lura controlern att tro att CO2 halten e ok )
    Om Aquatican/sessiflorena kan repa sig hur lång tid kan det ta ?.
    För de kan ju i himmelens namn inte vara Myriphyllum
    Tuberculatum ( Röd), som ställt till oredan?

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Det måste vara som du själv skriver, att rötter har sänkt PH värdet och därför "lurat" controllern att stänga av CO2:n. Så länge du inte lägger i rötterna och återgår till din vanliga setup så borde problemet vara löst.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Annars är det ju bara att vrida ner pH:t på controllern tills det bubblar fint från växterna (och fullkomligt strunta i CO2-tabellen).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Jag tror din setpoint hamnade fel när du fick i rötter/större växtmassa.
        Det behövs inte mycket för att halka ner för lågt med 6.9 @ kH 7.
        Varför inte prova att sänka setpoint någon tiondel (med rötter) och studera bubbel (glöm tabellen) ?

        Edit: Too late...

        Tillägg:
        En fundering.
        En effektmätare för en hundring på Clas Olsson skulle kunna fungera som en bra indikator hur mycket karet slukar med pH-controller. Det går att mäta tiden som magnetventilen är till och därmed se om man har tokfel setpoint/upplösning/bubbeltakt. Typ som jag har på mina plottar.
        Senast redigerad av BluesBoy; 04 February 2005, 12:23.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          BluesBoy du har inte funderat på att börja sälja din controlleranläggning? Jag börjar bli lite sugen på en. Vad skulle den hamna på för pris mellan tummen och pekfingret?

          /Marcus
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Ursprungligen postat av mgrant
            BluesBoy du har inte funderat på att börja sälja din controlleranläggning? Jag börjar bli lite sugen på en. Vad skulle den hamna på för pris mellan tummen och pekfingret?

            /Marcus
            Njaae, jag är inte ute efter att kränga pryttlar...men:


            Totallösningen skulle kanske hamna på en femhundring + prob. När jag hittar lämplig kontroller och display kan jag säga exakt. Programvaran är freeware.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Adnan_
              • November 2004
              • 126

              #7
              En till som är sugen här, vart skriver man på intresseanmälan?
              63 L - Guppy, Ancistrus
              240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
              720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
              Min zoon

              Kommentar

              • carmahan
                • February 2004
                • 265

                #8
                Vad Ni är duktiga!! Själv kan jag ingenting om detta PO4, Co2 e satt på ca 6,9 och kh mellan 7/8 det ena med det andra

                Om du nu inte vill "kränga pryttlar" kanske du vill hålla kurser . Troligtvis var jag inte på kemilektionerna när man gick igenom vissa saker. Vilket jag ångrar idag (20 år senare) Det är inte bra att vara för efter klok

                MVH
                carmahan

                Kommentar

                Arbetssätt...