Tropfrog kemisten!! :) , eller någon annan med kunskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne22
    • April 2004
    • 233

    Tropfrog kemisten!! :) , eller någon annan med kunskap

    Jag fick idag min 50 kg kalium sulfat säck, & den "fattiga" spec står det 50 % kalium & 18% sulfat, då undrar jag om du vet vad resten är? det är köpt på granngården som kalium sulfat 42
    är 2-3 mm "stenar" vitt /gråa ...mer åt det vita hållet dock....tacksam för hjälp

    MVH Daniel
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

    http://daniellofgren81.blogspot.com/
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #2
    har för mig att kaliumsulfat är K2SO4.

    kaliumsulfat är 55,12% sulfat och 44,88% kalium.

    då ditt kaliumsulfat bara innehåller 18% sulfat kan bara 14,66 av de 50 procenten kalium komma från kaliumsulfatet.

    totalt innehåller din säck då 32,66% kaliumsulfat och 67,34% nått annat som innehåller 52,48% kalium

    det hela låter väldigt fel...
    så kort sagt: jag har ingen aning. (kanske borde skrivit det först)
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • janne22
      • April 2004
      • 233

      #3
      ok avetar ....som du förstår så har jag själv ingen aning mer än att det står k20S på säcken, enligt ove så skulle det vara vatten?. dom restrerande % en.

      skulle nu även behöva fråga varför lösningen blir brunt när det löser sig i vattnet, själva lösning processen vid skakning blev flaskan tenderande åt det bruna hållet, nu en natt senare ligger det på botten.?(normalt tror man att det är skitigt,men som sagt händer när det löser sig)

      MVH Daniel (vi får hoppas att det inte är giftigt för det måste i 20 ppm nu inann jag åker till jobb, innan jag får svar)
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

      http://daniellofgren81.blogspot.com/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Kemist är jag inte men jag råkar arbeta sommrarna på en kaliumsulfatfabrik. Vad den säck du har köpt har jag ingen aning om, men jag har hört om folk som använt brunt kaliumsulfat från granngården utan bekymmer. Efterssom det verkar ogiftigt är det väl bara att använda det.

        Det sulfatet vi producerar är kritvitt och vattenlösligt. Det finns lite rester av salpetersyra och kaliumklorid i det, men det är inte farligt. Syran påverkar bufferten så det kan vara bra att mäta kh om man docerar mycket.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • janne22
          • April 2004
          • 233

          #5
          tack för det tropfrog, det ante mig att det inte var giftigt, men jag undrade imed att det blev brunt,....vatten lösligt är väl alla kaliumsulfat oavsett om det är grått vit eller brunt? mer eller mindre
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

          http://daniellofgren81.blogspot.com/

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Vi har två sorter, det ena är vattenlösligt och har ett lågt ph, det andra löses inte lika bra och har ett högre ph. Gissa skillnaden!
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Skulle vilja fortsätta detta resonemang lite...

              Att jag tror den resterande delen är vatten är följande.

              Det borde i mina ögon behöva specificeras vad det är om det innehåller stora mängder av något annat ämne... Dock om det är vatten så kanske det skulle kunna anses OK ?? En gissning förståss men jag tycker det känns rimligt att anta vatten ?? Exempelvis MgSO4 innehåller ju ofta flera vattenmolekyler/magnesiumsulfats-molekyl. Likaså CaCl innehåller ju ofta massor av vatten.

              Ser man på procentsatsen så borde det vara en hel del vatten för att den molekylen är så lätt.

              K2SO4 väger 2*19+16+4*8 , dvs 86...

              Lägg till 30% av det okända så blir det 129

              Det okända väger alltså 129-86 = 43

              En vattenmolekyl väger 10 , alltså om mitt resonemang stämmer så innehåller det 4 st vattenmolekyler/kaliumsulfats-molekyl...

              Då saknas 3 , det är antagligen en accepterbar mängd "annat" ...

              Lite urflippat kanske men motbevisa gärna med en bättre teori
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                oveb, jag förstår inte riktigt dina vikträkningar. de verkar vara hälften av vad mitt periodiska system säger.

                och enligt det skulle vatten väga 9 inte 10, men jag tror dign gissning med stora mägnder vatten låter rimligt. även om det inte förklarar hur det kan vara så stor skillnad mellan mägnden sulfat och kalium.

                dessutom verkar det som om alla gödningar på granngården har ganska stora mägnder okänt innehåll.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  2 st väte väger 2u , en syre väger 8 , 2+8=10 ??

                  2 st K väger 38u och en sulfat väger 16+4*8 = 48 ??? Alltså ungefär lika om man räknar lite grovt !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    2 väte 2u
                    1 syre 16u (ett gäng neutroner som väger en del till)
                    1 K 39,1u

                    tar hela gänget:
                    H 1,008u
                    O 16,00u
                    S 32,06u
                    K 39,10u

                    syre utan neutroner är väldigt sällsynta och tror inte de är stabila heller.
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Oops, skall räkna om !
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • janne22
                        • April 2004
                        • 233

                        #12
                        haha..kul att höra er dividera om detta ämne
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

                        http://daniellofgren81.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13
                          Jag hittade tyvärr ett rejält ruttet periodiskt system när jag googlade så jag blandande ihop atomvikt med atomnummer...

                          Dock så är det klantigt med tanke på att jag kan de flesta vanliga joner utantill sen 25 år...
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Har räknat igen med ett seriöst periodiskt system och vill fortfarande hävda att varje k2so4 molekyl "släpar" på 4 st vatten...

                            Känns lite som de frysta kycklingar man köper, de innehåller rejält med vatten som man får betala kycklingpris för

                            Trogfrog: Hur mycket vatten innehåller det k2so4 "ni" tillverkar ??

                            Inte för att det betyder så mycket för växterna eftersom k2so4 av allt att döma kan överdoseras ganska så rejält utan att problem uppstår men mer för att stilla nyfikenheten
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...