Inget bubbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Inget bubbel?

    Jo jag göder med KNO3 KH2PO4, TMG och DIY-CO2 i mitt 375 liters växakvarium. Har gjort det i ca 2-3 veckor. Men jag har fortfarande inte fått något vidare bubbel. Inget alls nästan. Och växterna växer lite långsamt också tycker jag. Har tidigare trott att det berodde på att jag inte hade någon alträbit och fick därför köra genom en vanlig syresten, så mycket CO2 direkt lämnade akvariet, men igår var jag och köpte en alträbit men har ännu inte fått något bubbel.
    Varje lördag gör jag ett stort vattenbyte på ungefär 70-75% och tillsätter 40 ml KNO3, 40 ml KH2P04 och 40 ml TMG.
    Det kanske beror på att jag har för lite ljus? Just nu har jag ett PowerGlo (40W) och ett Aquarelle (36W), men så småningom ska jag byta ut det till två dubbelramper med 2 av vardera.
    En permanent C02 anläggning stor högst på önskelistan just nu, men för tillfället har jag inte råd och får köra med en 5-liters dunk mäsk istället.

    Jag har även lite problem med några gråa alger på växternas blad. Dom fanns där innan jag började göda men dom verkar fortsätta växa trots gödning. Fast inte lika fort.

    Jag har även märkt att mit Ph har minskat och ligger nu på ungefär 6.5.

    Någon som har några tips på vad jag ska göra för att få bubbel?

    //MVH Christian
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    #2
    Jag är rätt övertygad om att det är pga för dålig belysning, dina 76 watt på 375 liter ger dig ca 0.2 watt per liter, detta är i minsta laget!
    Men vänta o se, snart kommer nog defdac eller någon av dem andra aquafloristproffessorerna och gör ett inlägg
    Får liiiiite bubbel med 0.25 w/, drar jag på mer co2 får jag mer bubbel men å andra sidan börjar fiskarna ta sig mot ytan och flämtar efter luft, skulle jag dubbla mitt ljus kan jag nog minska mängden co2 som just nu krävs för att få bubbel
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Någon som har några tips på vad jag ska göra för att få bubbel?
      Vi kan väl försöka.

      Vi börjar här:
      Just nu har jag ett PowerGlo (40W) och ett Aquarelle (36W)
      (40 + 36) / 375 = 0,2 W/l. Det är väldigt lite för att få ner energi i växterna så de börjar knata igång fotosyntesen på högvarv. Har du dessutom täckglas mellan så förvärrar det en del. Ett alternativ (om du inte redan har) är att montera reflektorer på befintliga rör.

      men för tillfället har jag inte råd och får köra med en 5-liters dunk mäsk istället.
      Det SKA gå att få bubbel med dunken bara du kan lösa upp koldioxiden som du var inne på (och belyser mer). Har du möjligen ett ytterfilter som du kan använda som reaktor?
      Har du ett s.k. powerhead och gillar att mecka går det enkelt att göra en egen reaktor med en PET-flaska mm. All gosig CO2 du får ur mäskdunken måste tas om hand (lösas upp). Innan du funderar mer på det, läs vidare:

      Jag har även märkt att mit Ph har minskat och ligger nu på ungefär 6.5.
      Ok. Vad var det innan? Har du någon uppfattning om vad ditt kH är? Har du en skaplig noggrann avläsning av pH går det att bestämma hur mycket CO2 som du har fått ner i karet m.h.a. en CO2-tabell eller kalkylator.
      Senast redigerad av BluesBoy; 03 February 2005, 20:50.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #4
        Vill också betona vikten av ljuset.Jag har flytväxter, som när dom får "föröka sig", skymmer en av mina svärdsplantor.Inget bubbel då inte från den växten men från alla andra.Rensar bort flytväxterna och vips efter bara ett par minuter så bubblar även svärdsplantan.

        Och nu till den vanliga dryga standardfrågan.Du har väl inget läkage?Är det växterna som inte bubblar eller bubblar det inte från alträbiten.Vid dom första bytena av mäskflaskor fick jag av någon anledning blåsa i slangen som går fram till alträbiten och då hoppade allt igång när jag satte tillbaka slangen på reningsflaskan.Bara som ett tips.

        Lycka Till!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • St.Anger
          • October 2004
          • 115

          #5
          Något läkage är det inte eftersom det bubblar fint från alträbiten. Jag har testat innan jag bytte till alträbit att leda in CO2 i ytterfiltret men det blev ingen succé eftersom all CO2 kom ut samtidigt i stora "rapar". Så nu har jag alträbiten precis under utblåset till pumpen så bubblorna kastas ut i akvariumet.

          Jag vet tyvärr inte vad PH't var innan i akvariet men vi har ett PH på ungefär 8.0 i kranen. Fast jag har sånt där vätsketest med färskalor så det går inte att få särskillt exakt. Kh't har jag ingen aning om, men jag ska köpa ett kh-test så fort jag kan. Antar att jag bör köpa ett mer exakt ph test också?

          Det verkar ju som det är ljuset som är felet. Det lär ju knappast skada att förbättra det lite iallfall. Jag måste ändå byta lysrörs ramper eftersom de jag har nu är rätt farliga så om man har otur kan man få en stöt. Så jag ska byta ut dom snarast mot två dubbelramper. Bör jag köra reflektorer till dom då? På hur många rör isåfall?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag är ganska övertygad om det är CO2 som inte löses upp, men visst är 0,2 watt/liter lite.

            Däremot så ligger (förmodligen?) två starka lysrör bredvid varandra ovanför akvariet. Under dom är det bra tryck och där ska det bubbla från någon växt, speciellt vid ytan nära ljuset.

            Upplösning med alträbit är ingen vidare strategi, men du kan göra så mycket som möjligt för att inte slösa bort den lilla CO2 den klarar att lösa upp i vattnet genom att se till att du inte har någon ytcirkulation och sätta alträbiten långt ner i akvariet under pumputblåset (så det CO2-berikade vattnet snabbt sprider sig i akvariet).

            Har du någon växt vid ytan nära lysrören?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Jag har testat innan jag bytte till alträbit att leda in CO2 i ytterfiltret men det blev ingen succé eftersom all CO2 kom ut samtidigt i stora "rapar".
              Hmm, jag undrar om det inte var restgas som ackumuleras i filtret du märkte av. Det är helt normalt och den upplösta CO2:n märker du inte av eftersom den ingår i vattnet som cirkulerar.

              Kh't har jag ingen aning om, men jag ska köpa ett kh-test så fort jag kan. Antar att jag bör köpa ett mer exakt ph test också?
              Trots att det kan vara lite lurigt att exakt bestämma CO2-nivån så är det en stor hjälp i början när man trimmar in sin set-up. Jag rekommenderar ett normalt kH-test och ett pH-test med bra upplösning. Stegen ska helst vara så små som 0,1-0,2 pH.

              Det verkar ju som det är ljuset som är felet. Det lär ju knappast skada att förbättra det lite iallfall. Jag måste ändå byta lysrörs ramper eftersom de jag har nu är rätt farliga så om man har otur kan man få en stöt.
              Ja, mer energi till växterna. Om du är inne på att köpa två dubbelramper kommer du en bra bit. Vill du lägga ytterligare en slant på reflektorer gör det en hel del till, men:

              Du har ett ganska stort kar. Att hålla bra CO2 under lång tid med bra ljus kräver en hel del av mäsken och upplösningen. Här får man laborera lite. Något jag har provat med framgång är att köra med måttligt med ljus (~0,3 W/l), gödning och vattenbyte en gång per vecka och koncentrera mig på att hålla (kontinuerlig) bra CO2-nivå. T.ex. byta mäsk innan den tar slut eller köra omväxlande med två flaskor/dunkar.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • St.Anger
                • October 2004
                • 115

                #8
                Jag har testat att ta bort alträbiten och istället leda in slangen en bit i insuget till filtret. Än så länge har det inte börjat bubbla. Fast nu har det ine varit lika många rapar. Bara några få ibland. Och om det är restgas så betyder väll det att det fungerar ganska bra med upplösningen iallafall?
                Men som sagt, inga bubblor än.

                Lysrören sitter fast i locket till akvariet så ljuset fördelas hyffsat över hela akvariet. Jag har inte sett några växter få bubblor, förutom några få på några javaormbunkar. Fast dom växer inte särskillt nära ytan. Fast jag har sett en del bubblor på undersidan av en några flytblad från min tigerlotus. Fast jag är inte säker på om det var syrebubblor eftersom CO2:en ur alträbiten blåste åt det hållet och det kanske helt enkelt var CO2 som fastnade under bladen.

                Men jag ska iväg och köpa nya lysrörsramper i morgon.

                Vad bör jag egentligen skaffa om jag ska köpa en permanent CO2-anläggning? Är det här något att ha? ---> http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=781

                Kommentar

                Arbetssätt...