TMG eller NutriSi Micro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilym
    • January 2005
    • 138

    TMG eller NutriSi Micro?

    Vilket ska jag välja?

    Jag är på väg att beställa KNO3 och KH2PO4 från granholmarna.se, funderar därför över om jag ska beställa NutriSi också. Jag hade från början tänkt använda TMG, men fungerar det lika bra med något annat spelar märket ingen roll.

    Jag har Vallisneria och Anubias i ett malawikar, inte speciellt mycket växter alltså. Jag har läst i andra inlägg att TMG ibland orsakar alger, gäller detsamma för NutriSi?
    /Emily
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag har köpt nutriSI från Granholmarna, av den enkla anledningen att det är f-n så mycket billigare! Skulle tro att edt är likvärdigt, annars får man komplettera med det som sakna. (Jag kör tex i extra Kalium).

    TMG orsakar inte alger, var har du hört det? Svängande nivåer av olika näringsämnen orsakar algexplosioner. Tja...egentligen vatten + ljus orsakar alger :-)

    Kommentar

    • emilym
      • January 2005
      • 138

      #3
      Jag har i några inlägg här på Zoopet läst att man bör halvera TMG-dosen i början för att minimera algrisken. Jag vet dock inte om det stämmer.

      Det enda jag vet är att mina (i och för sig nyinköpta växter) ser riktigt tråkiga ut, så någonting måste göras akut.
      /Emily

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        ta det lugnt med gödningen i början. det är lätt att dosera fel i början och om växterna inte växer så kommer algerna ta gödningen.

        så länge du inte göder väldigt mycket så kan det iof inte hända så mycket med bara tmg. det är värre om du öser i kno3 eller ännu värre krukväxtnäring till växter som har andra brister.

        på vilket sätt ser dina växter tråkiga ut?
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • emilym
          • January 2005
          • 138

          #5
          Ursprungligen postat av averater
          ta det lugnt med gödningen i början. det är lätt att dosera fel i början och om växterna inte växer så kommer algerna ta gödningen.

          så länge du inte göder väldigt mycket så kan det iof inte hända så mycket med bara tmg. det är värre om du öser i kno3 eller ännu värre krukväxtnäring till växter som har andra brister.

          på vilket sätt ser dina växter tråkiga ut?
          Vallisnerian är värst. På många ställen är den väldigt tunn, nästan genomskinlig. Vissa toppar är brungenomskinliga, växterna är allmänt klena.

          Anubiasen (nana) börjar, på vissa blad, bli lite bruna i kanterna. Den ena plantan ser nästan lite "fläckig" ut under belysning. Fläckarna är åt det gula hållet.

          Akvariet startades upp den 30/1-05. Det är på 128 l, just nu går det 6 st små golden i det. Jag har bytt 10% vatten varje dag samt tillsatt Nutrivec. Ingen växtnäring har ännu tillsatts. Belysningen är på 2x18 W Aquarelle, max 10 h/dag.
          /Emily

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Om du inte har fler växter än så, och du har många fiskar (?) så hade jag nog varit lite försiktig med N o P. Borde fiskarna fixa.
            Men jag är inte den stora gödningexperten, experimenterar själv. (Fick förresten kanonbubbel med extra dos Kalium i går! Om nu nån har haft svårt att sova pga de inte hade denna informationen...:-) )

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7


              verkar vara magnesium? kanske nån annan växtnörd kan konfirmera det?

              magnesium (Mg) finns oftast i kranvattnet, hos dig ca 1.7mg/l en nödlösning är då att byta vatten.

              annars om du inte redan köpt kno3 och sånnt kan du också köpa MgSO4, som innehåller massa magnesium.

              om det nu är magnesium som är felet, hjälp mig, växtnördar, jag är osäker.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #8
                Nej, jag har ännu inte beställt någonting. Tänkte att jag kollar med er experter först.

                Även om jag har ett malawikar vill jag ha snygga, kraftiga och välmående växter, precis som mina krukväxter!
                /Emily

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Du behöver göda, köp TMG eller Nutri o stoppa i o se vad som händer. Möjligt att du ska starta med ½ dos.

                  Kommentar

                  • emilym
                    • January 2005
                    • 138

                    #10
                    Här är en länk till en bild på min anubias:
                    /Emily

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Anledningen att man rekomenderar halv dos av tmg i början är för att makronivåerna inte ännu har blivit tillräckliga. Om växterna inte har tillräckligt med makro så festar algerna loss på tmg. Men nu har du ju bestämt dig för att tillsätta makro via kno3 och kh2po4. Det innebär att växterna inte kommer att vara makrobegränsade och därmed kan du köra på för fullt med micron. Så länge du kör estimated indexmetoden kan du aldrig få för mycket näring i karet. Ta du någon av micronäringarna hos granholmarna dom kostar typ 1/20 del av vad tmg kostar.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • emilym
                        • January 2005
                        • 138

                        #12
                        Estimated inedxmetoden känner jag inte till.

                        KNO3 och KH2PO4 är alltså makroämen och det som finns i TMG eller NutriSI är mikroämen, balansen mellan dessa är viktigt för att skapa välmående växter och inte en algattack? Så om jag har rätt balans mellan dessa ämnen behöver jag inte oroa mig för övergödning, trots få växter i karet?

                        Vad är det bristsymptom hos anubiasen på bilden, saknar den bara allmänna näringsämnen? Är det gödning i form av TMG alternativt NutriSI, KNO3 och KH2PO4 den behöver för att må bra? Tilläggas bör att vallisnerian ser bra mycket värre ut.

                        Är det bara priset som skiljer TMG från NutriSI?
                        /Emily

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Estimated inedxmetoden känner jag inte till.
                          Ett stort vattenbyte i veckan och gödning till kända nivåer. Det har du säkert hört talas om, men inte namnet.

                          KNO3 och KH2PO4 är alltså makroämen och det som finns i TMG eller NutriSI är mikroämen,
                          I princip, ja. TMG inehåller kalium som faktiskt är ett makroämne, men aldeles för lite så det behöver man inte ens räkna med.

                          balansen mellan dessa är viktigt för att skapa välmående växter och inte en algattack? Så om jag har rätt balans mellan dessa ämnen behöver jag inte oroa mig för övergödning, trots få växter i karet?
                          Om växterna har tillgång till allt så kan man vara fantastiskt slarvig med nivåerna utan att det ger problem. Så fort det fattas ett av ämnena så kommer algerna krypande, de är mer opportunistiska än växterna.

                          Även om du har en balans mellan ämnena så kan du ha för mycket av allt (inte för växternas skull utan för fiskarnas). Med estimatedindex metoden kan du aldrig få för höga nivåer. Du kan heller inte få några avsevärda obalanser i näringsnivåerna efterssom du nollställer varje vecka.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • emilym
                            • January 2005
                            • 138

                            #14
                            Japp, det var bara namnet som var okänt...

                            Tack, då tror jag att jag har tillräckligt med koll för att våga börja!
                            /Emily

                            Kommentar

                            • fluander
                              • October 2003
                              • 276

                              #15
                              Någon som vet skillnaden mellan NutriSi Micro och Micro + flytande?
                              fluander
                              zoonen.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...