Glad att jag inte har co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    Glad att jag inte har co2

    såg nyss på defdac's blog hur hans akvarium växt igen på 10 dagar.

    skönt att jag inte har samma tillväxt då jag tycker det är ganska lagom att bara flytta/beskära nån planta vid varje vattenbyte (varje vecka).
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Ursprungligen postat av averater
    såg nyss på defdac's blog hur hans akvarium växt igen på 10 dagar.

    skönt att jag inte har samma tillväxt då jag tycker det är ganska lagom att bara flytta/beskära nån planta vid varje vattenbyte (varje vecka).
    Ja det är smidigare men inte så näpet att forma undervattenslandskap om det inte växter nämvärt. Om man är ute efter samma "motiv" kan man sätta upp en plansh på väggen. Säkert, underhållsfritt och relativt billigt
    Nej, fram för frodigare och läckra kar. Sverige börjar ju bli en riktigt duktig nation tycker jag.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nåja. Det är mest Myriophyllumen (och L. aquaticum) som växt. Fantastiskt ogräs!

      Tänkte se vid vilken växtmängd trådalgerna i gräsmattan ger upp.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Det är faktiskt en ganska skön känsla att behöva fixa ofta i karet.

        Känns som om det fungerar bra då. Att det växer är trots allt ett tecken på att växterna får vad de behöver.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #5
          skönt att era kar står hos er och mitt hos mig så att jag får sköta mitt och ni era.

          tycker det växer lagom i mitt kar, inte överdrivet långsamt men inte väldigt fort heller.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Alla Svensson är ute efter lagom. Det är inte jag
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              jag ÄR en Svensson.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Skämtåsido. Den snabba tillväxten är främst hos Myriophyllumen, som ju är ett "invasive weed" utomlands.

                Det är inget man direkt stoltserar med i en Amanoburk, däremot är det intressant om dess fenomenala tillväxt är ett tecken på att betydligt svårare icke-ogräs såsom Ludwigia arcuata växer på så bra den kan - eftersom den växer så otroligt sakta kommer man därför inte få några underhållsproblem.

                En klassisk ogräsuppstart helt enkelt, där man senare fasar in de svårare växterna.

                Växer t ex Vallisneria och andra ogräs Svenssonlagom så kommer t ex Ludwigia arcuata växa långsammare än långsammast.

                Så jag tror du generaliserade lite väl hårt att du inte vill ha CO2. Okej om du nöjer dig med långsamväxande ogräs, men inte om du t ex vill få sprutt på lite schysstare växter.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #9
                  jo....

                  enkla växter är bra, iof är den växt som jag haft mest problem med cabomba. en jag misstänker att det är något i akvarietsom gärna äter cabomba...

                  visst hade det varit kul att kunna ha lite svårare växter, även om cabomba är den enda som inte trivs nu. men skönt att slippa rensa också.

                  visst var det en hård generalisering, men är just nu väldigt nöjd med mitt kar som det är.
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • Dagge
                    • December 2004
                    • 188

                    #10
                    Jag är synnerligen glad att jag har skaffat CO2. Nu har jag också fått ordning på gödningen visserligen men utan CO2 hade det nog inte hjälpt så himla mycket.

                    Kolla detta på min zoon så ser ni skillnaden på en månad, 30 dec till 01 feb.
                    Dagge
                    Ampblog

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Det är en sju dundrandes skillnad
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Här en till ganska så sjuk tiodagarsbild

                        24:e till 3:e... Blir visst 11 dagar men ändå !
                        Bifogade filer
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Damn Oveb. =D
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Dagge
                            • December 2004
                            • 188

                            #14
                            Ahh... jag gillar röda växter. Vad är det du har i vänster framkant oveb? Är det en grandulosa?

                            Vill gärna också veta vad det är i mitten du har. Liknar den röda lite, men det kanske bara är på håll.
                            Dagge
                            Ampblog

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Hohoho....yeaaaa MAN!
                              Jag tror herrn har fått ordentlig snurr på grejerna
                              Skitkul.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...