Verkar ha någon märklig brist!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    Verkar ha någon märklig brist!!!

    Kom hem idag efter jobbet och hade haft co2 ståendes på sedan kl 09-20.30, möttes av en dyster syn, sågott som alla fiskar låg vid ytan och flämtade efter luft, mina praktbotior låg på sidan i botten av akvariet andades tungt oxå dem... Fick panik och mätte upp ph, siiigh, ph var nere på ca 5 (någonstans mellan 5.0-5.5) kh glömde jag i all hast mäta men det brukar ligga kring 5-6 rätt stabilt. Hade visst råkat fläska på lite för mycket bubblor/sec imorse kan jag konstatera. Bytte snabbt ca 30% vatten och drog på häftig ytcirkulation så att jag fick upp ph till 6.

    Nu till själva frågan... Hade inget bubbel från några växter idag, vilket jag hade igår och i söndags då jag satte igång min hemmabyggda co2-reaktor (bytte 50% och gödde enl. defdac´s rekommendationer)
    Efter vattenbytet kom plötsligt bubbel igång igen, och det var inte bara luftbubblor som kommit in via vattenbytet utan många växter bjöd på pärlband av syrebubblor!
    Tillsatte vid räddningsaktionen ingen näring så jag har svårt att tänka mig vad jag inte redan får genom Nutrisi + KNO3 + KH2PO4 som jag däremot fick genom mitt kranvatten....

    Kan det varit så att den höga koncentrationen co2 som uppstått idag förbrukad all näring jag pyttsade i vid vattenbytet i söndags?

    Hoppas någon förstår och orkar läsa detta snurriga inlägg...

    Mvh Vidde
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon
  • Conny_B
    • October 2002
    • 132

    #2
    kalk har du fått med extra när du bytte vatten .bara en tanke .
    Conny.Bergstrand

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #3
      kalk - dvs kalcium (Ca++) som finns i nutrisi, men inte jättemycket.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om det var tyst vid pH 5 och du fick pärlband från växterna efter vattenbyte lär det vara något i kranvattnet som du behövde. Det enda NutriSi, KNO3 och KH2PO4 inte innehåller är Calcium, Magnesium och Svavel - som däremot ofta finns bra med i kranvattnet.

        Magnesium och Svavel får du t ex från MgSO4 och Calcium från CaCl2 (eller varför inte frekventare/större vattenbyten). Alternativt Seachem Equilibrium. Om någon läser det här som vet var man kan köpa det får den gärna tipsa.

        Vad har du för GH?
        Senast redigerad av defdac; 02 February 2005, 07:56.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Adnan_
          • November 2004
          • 126

          #5
          okey tack för svaren! man skulle stå rätt handfallen utan er hjälp!
          Har en flaska tmg som snart är på väg att ta slut, denna innehåller ju små mängder magnesium och jag skrev faktiskt fel. kör faktiskt änsålänge tmg i burken jag nämnde ovan, Nutrisi har jag i min lilla burk tills tmg´n tar slut.
          Så förmodligen handlar det ju inte om Magnesiumbrist även om det är fullt möjligt!
          Får lov att beställa MgSO4 via granholmarna eller jocke, granholmarna har dock inte CaCl2, någon som vet om jocke säljer detta? Är det för övrigt någon som har kvar länken, har förvisso hans mail sparad sen när jag sist beställde men jag vill gärna kolla upp detta direkt.

          Defdac: för övrigt, GH vet jag inte, har bara Tetratec´s droptest för KH , kan jag genom GH få reda på koncentration av någon av dem av dig nämnda ämnena? Jag har inte mina kemikunskaper fräscht i minnet... men mycket börjar komma tillbaka :P


          Har för övrigt pulsat i en fulldos idag, får se hur det går med bubblandet....
          63 L - Guppy, Ancistrus
          240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
          720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
          Min zoon

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            [...] Alternativt Seachem Equilibrium. Om någon läser det här som vet var man kan köpa det får den gärna tipsa.
            På Seachems hemsida står det att www.akvarielagret.se är återförsäljare för Seachem i Sverige.

            Källa: http://www.seachem.com/purchasing/in...al/Sweden.html
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Mjo jag såg efter en liten googling att akvarielagrets wordfil innehöll en del olika Seachemprodukter, tyvärr inte Equilibrium. Aquaristik.net hade en 600 grammare för 13 euro. Hm.

              Tror jag skaffar en gramvåg istället och bakar min egen Equilibrium med CaCl2 och MgSO4. Min CaCl2 är vanligt vägsalt i flingform som jag hittils bara använt teskedar för att mäta upp, men jag börjar ana att det inte riktigt ger rätt halter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Adnan_
                • November 2004
                • 126

                #8
                Kalcium-, Magnesium- ochoxå kaliumbrist är det jag kan tänka mig. Har granskat vattnet jag får ur kranen, får ganska lite utav just dessa i mitt kranvatten, kalcium 37 ppm/l Magnesium 4 ppm/l och kalium endast 3 ppm/l.
                Så egentligen är inte ens ett vattenbyte tillräckligt för att komma upp i schyssta nivåer utav dessa! Seachem equilibrium, vad används det normalt till? Är det avsett just som näring?

                Tack för alla svar
                63 L - Guppy, Ancistrus
                240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
                720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
                Min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Seachem Equilibrium är främst till för dom som använder RO-vatten och behöver få upp mineralhalten igen.

                  Men eftersom vårt kranvatten i princip är RO-vatten numera (skämtar) så kan det behövas en liten extra skjuts med Ca och Mg, vilket Seachem Equilibrium gör.



                  37 ppm Calcium och 4 ppm Mg låter dock hyffsat faktiskt. Det är i princip 4:1-förhållande som anses bra.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Conny_B
                    • October 2002
                    • 132

                    #10
                    kan det vara så att Växterna trivs bättre i ett högre PH ???? bara en tanke
                    Conny.Bergstrand

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      kan det vara så att Växterna trivs bättre i ett högre PH ???? bara en tanke
                      Absolut inte. Växterna är pH-agnostiker.

                      Däremot så går ofta ett högt pH hand i hand med höga halter Calcium och Magnesium som är två väldigt viktiga makroämnen som alla växter behöver.

                      Därför finns det inga växter som t ex "föredrar" mjukt vatten, som man trodde förr i tiden.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...