Vallisneria med bruna toppar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

Har Seras pH test och färgskalan är inte så nogrann.Jag hamnar i färgskalan mellan 6,5 och 7.0.
    Att bestämma CO2-nivån med färgtydningar kan man bli nipprig av. Oftast är verkliga nivån i karet lägre än vad man vill få färgskalan till.

Kör med dubbla mäskflaskor och tycker att det konstant bubblar med 1 bubbla/sek.Byter 1 flaska innan bubblandet avtar.Möjligen får jag lite tätare mellan bubblorna då.
    En sak är vad mäskflaskorna ger ifrån sig. En heeeelt annan sak är hur mycket av detta som du löser upp i karet. Här har vi mätningarna och optisk kontroll av växtbubbel att ta till.
    Jag har inte följt dina äventyr tidigare. Hur står det till med bubbel (pärlande) från växterna? Känner du igen detta utseende på V?:

Om du har väldans lite bubbel, eller inget alls, ljuger ditt pH-test.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

Kommentar

• small
      • January 2003
      • 470

Det bubblar typ Ramlösa i karet från V och övriga växter.Däremot har jag inte så mycket bubblor "hängades" på V däremot på resten av växterna.Försvinner från datorn fram till 16.30 ca,så jag är inte otacksam bara för att Du inte hör av mig under e.m.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

Kommentar

• BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

Det bubblar typ Ramlösa i karet från V och övriga växter
        Ahhh, så ska det låta som Peter H skulle ha sagt. Jag måste bara få fråga hur länge du har haft bra bubbel i karet och framför allt från Vallan ? För mig tog det nog någon månad med bra bubbel innan alla fula avsnitt hade ersatts av långa frodiga blad.
        (Däremot gick det fort att få bort de bruna ludna algerna när jag ökade CO2:n som defdac nämner ovan.)

Däremot har jag inte så mycket bubblor "hängades" på V däremot på resten av växterna.
        Bilden ljuger lite . Det är mycket från uppstigande bubblor som ansamlades på/kring V när de täckte delar av ytan.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

Kommentar

• small
          • January 2003
          • 470

Går in på 3:e veckan nu till helgen.Ja ja jag ska inte ha så j-la bråttom .Måste säga att det är lätt och läsa av växterna när det är dax att fulldospulsa samt att byta mäskflaska.Tar inte lång stund efter dessa åtgärder förrän det bubblar friskt igen.Försökte ta lite bilder nu under kvällen på alla bubblor,men familjens semesterkamera har inget bra macroläge !Vad skulle kunna orsaka alger utifrån mina förutsätningar?Karet står ej i solljus.
          Att måla är ingen konst.

Kommentar

• Pannecke
            • January 2005
            • 1325

Small:

Hur är det med dina fiskar, trivs de bra när man göder extra med KNO3 och HK2PO4?

Men jag vet inte om jag har problem med att topparna på vallisnerian blir röd-brun men jag tyckte att det var konstigt att den helt plötsligt fick en annan färg. Och det är heller ingen tunn yta utan det verkar som hela blader blir röd-brun. Har en topp nu på kanske 10-15cm av kanske 60cm som blivit röd-brunaktig,
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

Gå gärna in och titta på vår hemsida.

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

Ursprungligen postat av small
              Måste säga att det är lätt och läsa av växterna när det är dax att fulldospulsa samt att byta mäskflaska.Tar inte lång stund efter dessa åtgärder förrän det bubblar friskt igen.
              Det var roligt att höra =)

Vad skulle kunna orsaka alger utifrån mina förutsätningar?Karet står ej i solljus.
              Alger uppkommer ofta pga instabilitet. Microfyter som alger reagerar häftigt på ammonium eftersom det drar igång vilosporer som algerna släppt ut i väntan på bättre tider. Dom är således ruggigt bra på att använda föränderliga vattenparametrar och iom deras lilla massa kan dom snabbt mobilisera.

Dom stora elefanterna (växterna) däremot vill ha höga fina näringsvärden hela tiden. Ett konstant inflöde av näring för att dom ska kunna hålla igång maskineriet ordentligt.

Slutar det bubbla helt från växterna innebär det att dom slutar tar upp ammonium vilket innebär små omätbara förhöjningar av ammoniumhalten. Några uns ammonium som får vilosporerna att gå igång.

Därför hovrar vi växtakvarister hellre några snäpp över växternas behov av alla näringsämnen. Slutar det bubbla helt från växterna är det således inte bra, man får vara lite mer uppmärksam och dessutom lära man sig hur mycket burken käkar efter ett tag.
              http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Ursprungligen postat av Pannecke
                Hur är det med dina fiskar, trivs de bra när man göder extra med KNO3 och HK2PO4?
                Om du har röda toppar och inte göder med KNO3 så lär det vara kvävebrist du ser.

Fiskar bryr sig inte om KNO3 och KH2PO4. Växterna tar ner nivåerna snabbt och vi göder med långt lägre nivåer än vad ett generellt vanligt sällskapsakvarium har.

Vårt problem är för låga nivåer, inte som för vanliga akvarister för höga.

Kommentar

• small
                  • January 2003
                  • 470

[QUOTE=Pannecke]Small:

KNO3 och HK2PO4 påverkar inte fiskarna.Däremot pH sänkningen och Co2.Jag ser en skillnad hos mina kurvciklider som färgar ut bättre nu.Kanske beror det på pH-sänkningen från 7,5 till någonstans mellan 6,5 - 7,0 (vet inte om det är 6,5 eller 6,7 eller 6,8 eller.....)Se tidigare kommentarer i DIN tråd.

Angående Din fråga om Din Vallisneria.Du har väl inte planterat den för djup så att den ruttnar?Bara rötterna i botten INGET grönt alls!!!
                  Att måla är ingen konst.

Kommentar

• Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

[QUOTE=small]
                    Ursprungligen postat av Pannecke
                    Small:

KNO3 och HK2PO4 påverkar inte fiskarna.Däremot pH sänkningen och Co2.Jag ser en skillnad hos mina kurvciklider som färgar ut bättre nu.Kanske beror det på pH-sänkningen från 7,5 till någonstans mellan 6,5 - 7,0 (vet inte om det är 6,5 eller 6,7 eller 6,8 eller.....)Se tidigare kommentarer i DIN tråd.

Angående Din fråga om Din Vallisneria.Du har väl inte planterat den för djup så att den ruttnar?Bara rötterna i botten INGET grönt alls!!!
                    Skulle vallisnerian växa bra, om jag satt rötterna för långt ner i gruset så att de skulle ruttna bort? Nu har jag bestämt mig att testa göda med KNO3 och HK2PO4 och har även gjort en beställning på dem.

Men om jag jämför:
                    Gödning med TMG = finare växter.
                    Gödning med TMG + CO2 = Växterna blir glesa, Ambulan får lite över dubbel - tredubbel längd mellan varje blad krans.

Om Jag skulle göda med TMG + KNO3 + HK2PO4, får jag tätare och finare växter då eller blir det som när jag tillsätter CO2?
                    Senast redigerad av Pannecke; 03 February 2005, 23:45.

Kommentar

• Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8083

Bra balans mellan micro och makroämnena.

Gödning med TMG + CO2 = Växterna blir glesa, Ambulan får lite över dubbel - tredubbel längd mellan varje blad krans.
                      När co2 tillsätts så ökar "hungern" på alla ämnen. Micron tillsätter du vis tmg, men makron från fiskskiten tar slut.

Om Jag skulle göda med TMG + KNO3 + HK2PO4, får jag tätare och finare växter då eller blir det som när jag tillsätter CO2?
                      Japp, tillsätter du dessutom co2 kommer det att växa snabbare utan att bli glesare.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

Kommentar

• Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Bra balans mellan micro och makroämnena.

När co2 tillsätts så ökar "hungern" på alla ämnen. Micron tillsätter du vis tmg, men makron från fiskskiten tar slut.

Japp, tillsätter du dessutom co2 kommer det att växa snabbare utan att bli glesare.
                        MVH
                        Magnus
                        Tack för ett bra svar.

Kommentar

• small
                          • January 2003
                          • 470

Vad tror Ni om att hoppa över vattenbytet en vecka?Problemet med dom bruna topparna kom ju när jag började skämma bort firrarna med vattenbyten 2ggr/vecka.Trivs Vallisnerian bättre i "skitigt" vatten?Tycker att den och övriga växter är aldrig så fina som när vi kommer hem från 2 - 3 veckors semester.Visserligen har jag inte använt KNO3,KH2PO4 och CO2 då vilket jag gör nu sedan ca.4 veckor tillbaka.Fiskarna har heller inte sett ut att må dåligt,inte heller efter första vattenbytet efter hemkomst.
                          Att måla är ingen konst.

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Trivs Vallisnerian bättre i "skitigt" vatten?
                            Alla växter trivs bäst i "skitigt" vatten - höga makronivåer, det är därför man göder med KNO3 och KH2PO4.

Kommentar

• small
                              • January 2003
                              • 470

OK!Men om jag dubblar "skitigheten" då?Hoppar över vattenbytet + KNO3,KH2PO4,TMG och CO2.Tänkte försöka "läsa av" karet på så sätt att jag göder när bubblandet upphör och ha koll på att firrarna inte ligger vid ytan och flämtar.Hrrmm,precis som vanligt alltså,men med den skillnaden att vattnet får vara en vecka extra.
                              Att måla är ingen konst.

Kommentar

• defdac
                                • January 2002
                                • 12751

OK!Men om jag dubblar "skitigheten" då?Hoppar över vattenbytet + KNO3,KH2PO4,TMG och CO2.Tänkte försöka "läsa av" karet på så sätt att jag göder när bubblandet upphör och ha koll på att firrarna inte ligger vid ytan och flämtar.Hrrmm,precis som vanligt alltså,men med den skillnaden att vattnet får vara en vecka extra.
                                Jag förstår precis hur du tänker och det fungerar typ så men jag kan förklara varför du måste vänta ganska länge innan du märker rejält förbättrad tillväxt.

Det nitrat och fosfat du mäter upp från fiskarna är inte tillgängligt för växterna. Det sitter uppbundet i stora organiska molekyler som växterna inte kan ta upp.

Dessa stora molekyler måste mineraliseras i bottnen av baciller och denna bacillkultur jobbar ganska kvickt när den väl börjar få bra med mat (efter några veckors fiskskit utan att du rört burken). Kulturen jobbar sig stor och gör processen kort med skiten, växterna jublar. Bacillerna dör snabbt av och du märker återigen dålig tillväxt.

Äldre växtakvarister tror att detta betyder att växter måste ha en "vilopaus". Pauser jag själv sett med egna ögon och inte kunnat förklara innan jag började med PMDD och bara körde geggbotten.

Så vill du ha stötvis tillväxt där skitnitratet och skitfosfatet måste byggas upp under flera veckor utan vattenbyten så go for it.

Men märk väl att stabilitet missgynnar alger, så den stötvisa tillväxten är bad idea generellt sätt även om det naturligtvis fungerar lite halvhjälpligt.

Jag tror, eftersom du redan har KNO3 och KH2PO4, att du kommer föredra att använda dessa i längden. Du kan gå ner till ett vattenbyte i halvåret och enbart fulldospulsa KNO3+KH2PO4 när växterna börjar bli lite bleka. Tillväxten kommer inte bli bra men det blir hyffsat stabilt, dvs hyffsat glada växter => Mindre alger.

Kommentar

Arbetssätt...