Alger, räcker mitt filter till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Alger, räcker mitt filter till?

    Nu har jag förklarat krig mot dom där för*annade algerna!
    Små brungröna strån, kan det vara tofsalger kanske?
    Dom finns på glaset, botten, stenar, rot, växter, ja överllat..

    Ställde belysningen på 10h för ett par veckor sen och senast idag gjorde jag ett vattenbyte, ca 30%.

    Frågan är nu om mitt fiter är för litet till karet på 250L

    Eheim 2213
    440l/h
    Filtervolym 3L

    Hur ska man bära sig åt för att bli av med algerna som finns på växter?
    Stenar och rötter går ju att skrubba ganska våldsamt men växterna? :/
    Vill helst inte tömma karet eftersom det är det enda jag har
    530 liter grönsaker
  • HazelCR

    #2
    Nog tycker jag att din filtervolym är för liten, minst det dubbla.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Om ditt filter räcker till beror på hur mycket fisk du har och hur myckat du matar....Inte på akvariets storlek.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Ursprungligen postat av Fredde_
        Nu har jag förklarat krig mot dom där för*annade algerna!
        Små brungröna strån, kan det vara tofsalger kanske?
        Dom finns på glaset, botten, stenar, rot, växter, ja överllat..

        Ställde belysningen på 10h för ett par veckor sen och senast idag gjorde jag ett vattenbyte, ca 30%.

        Frågan är nu om mitt fiter är för litet till karet på 250L

        Eheim 2213
        440l/h
        Filtervolym 3L

        Hur ska man bära sig åt för att bli av med algerna som finns på växter?
        Stenar och rötter går ju att skrubba ganska våldsamt men växterna? :/
        Vill helst inte tömma karet eftersom det är det enda jag har
        Är karet nystartat kanske du skall lugna ner dig och kanske försöka att hitta nå´n typ av balans, Har du mycket växter i och är det snabb eller långsamväxande?
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          fler algätare kanske...
          nån ancistrus, nån siames, någ gibiceps, nån ottis.. osv.(okay vissa av dessa vill gå i stim, men ni fattar vinken)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Om ditt filter räcker till beror på hur mycket fisk du har och hur myckat du matar....Inte på akvariets storlek.
            MVH
            Magnus
            Naturligtvis spelar andra faktorer in, men .....
            nog torde det vara lättare att hitta en balans i karet med ett störrre filter, eller?
            Det är iaf vad jag tror.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              större filter löser inte alltid saken.. jag har nästan inget filter alls just nu......

              jaja... *det var ju milt.. min stora externa pump har stannat så nu kör jag en liten ska som cirkulerar vattnet som en tokig och sedan slamsuger jag sanden ofta och noga, måste få igång min externa igen!*

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                Alger dyker upp när det uppkommer obalanser i vattnet. Som Tropfrog säger så har filtret inte något direkt samband med algmängden.

                Tofsalger trivs utmärkt i låga nitrathalter vilket skulle kunna tyda på att nitrifieringsprocesserna i karet är effektiva och filtret tillräckligt.

                Det kan ha andra orsaker också såsom en amoniumspik eller åtminstonde ojämna amoniumnivåer och det kan iofs komma av fiskavföring som inte bryts ned nog snabbt så där kan låg cirkulation vara orsaken.

                Botemedlet heter balans. lagom ljus, näring, filtrering, växtmassa och fisklast.

                Hur man får bort dom från växter? Jo man löser algproblemet och sedan väntar man tills växterna har fått nya blad och sen är det bara att ansa bort dom angripna bladen.

                Att släppa ner några tex. siamensisar är lite av en dubbelverkande lösning, Först så äter dom ofta små spröda tofsalger och dessutom så skitar dom ner en del och på så sätt ökar nitrathalten.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Jag skulle gissa på att försöka få igång växterna riktigt ordentligt, så var det för mig i alla fall. Nu har jag somsagt ingen nämdvärt bekymmer med alger, men jag har mycket växter som dessutom växer ordentligt. Och med mycket gödning, vilket jag trode var orsaken till alla alger som jag fick. Nu får algerna kampas mot växterna om näringen. Får inte algerna nå´t att leva på så försvinner de.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Jag har själv ett 2213 till mitt 250 liters, men så har jag också jättemycket växter och lite fisk. Så det fungerar om man (som sagt) inte har för många fiskar. Jag är ju egentligen inte så värst intresserad av att filtrera bort de där mumisga (för växterna) produkterna som fiskarna producerar!

                    Kommentar

                    • Fredde_
                      • December 2004
                      • 253

                      #11
                      Oj, det blev mycket svar..
                      Jag startade upp allting för lite drygt en månad sen, kan det komma att lösa sig med tiden utan att jag behöver göra något speciellt?
                      Enligt mitt tycke så har jag rätt så bra med växter, en del snabbväxande och en del långsammare.

                      För övrigt så går det inte att se så mycket skit på botten, förutom dom enorma korvar min pleco lämnar efter sig men dom suger jag upp samtidigt som jag gör vattenbyten..
                      Kan jag få bukt med algerna genom att skicka i gödning så det blir mer fart på växterna eller ger det bara bättre förutsättningar för algerna att fordas ännu mer?
                      Jag har inga saker för att kolla vattenvärden, kanske borde skaffa det?

                      Nu har jag dessutom blivit osäker på om det verkligen är tofsalger eller något annat :/
                      530 liter grönsaker

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fredde_
                        Nu har jag dessutom blivit osäker på om det verkligen är tofsalger eller något annat :/
                        Pick one:
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Fredde_
                          • December 2004
                          • 253

                          #13
                          Om jag läser beskrivningarna på sidan så tycker jag att "Fuzz alge" passar in bäst, ljust brun/gröna till färgen men mina är nog lite längre än 2-3mm och det finns mängder av dom, precis överllat. Det verkar inte som att någon utav malarna tar dom, igår gjorde jag rent allt glas så gott jag kunde och bytte en del vatten men redan idag när jag kom hem från jobbet fanns det massor med stån på glaset igen :/

                          Jag ska se om det går att få till någon bra bild på det så kanske det kan hjälpa
                          530 liter grönsaker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...