Brun beläggning = Kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenne
    • December 2004
    • 43

    Brun beläggning = Kiselalger?

    Jag har läst diverse trådar nu angående "bruna beläggningar" i akvariet. Blir dock inte riktigt klok på vad som egentligen gäller och vad man bör göra åt saken.
    Brunalger = Kiselalger?
    Jag har 180 liter med malawi i, där finns några växter som växer väldigt sakta, troligtvis för att malawisarna går och nafsar i sig så fort några nyskott kommer fram. Överallt på stenar, och på några snäckskal (som jag lagt i för att få ett högre pH) blir det en brun beläggning som damm, den går jättelätt att borsta bort. Syntes först bara på skifferstenarna, men nu börjar det bli på all inredning (ser dock inget på växterna).
    Har förstått att det kan ha med belysning att göra, man ska ha ancistrus som äter dem, nåt om näring folk ifrågasätter, osv. Blir bara en röra för mig!
    Jag vill veta vad man gör för att bli av med problemet, inte skjuta det framför sig. För mig känns det som att stoppa i ancistrus som äter kiselalgerna inte tar bort anledningen till att algerna uppkommer. Fast å andra sidan kanske det är naturligt att de finns där?
    Har för övrigt haft 2 ancistrus som bara överlevde några månader. Nu äter malawisarna så gott som alla alger, får skrapa rutorna ibland, men annars är det rent.
    pH ligger nu på ca 7,5.
    Jag har 2 st 25w Lysrör.
    Något mer man behöver veta?
    / Daniel

    Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
    malawiwenne.blogspot.com
Arbetssätt...