Få Co2 att lösa upp sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Få Co2 att lösa upp sig

    För ungefär en vecka sedan började jag göda med KNO3, KH2PO4, TMG (ska byta till Nutrisi) och en DIY-Co2 anläggning med mäsk i mitt 375 liters växtakvarium. Ska snart byta till en permanent Co2 anläggning.
    Allting verkar fungera bra och växterna växer på sakta men säkert.

    Men problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att få Co2 att lösa upp sig. Just nu åker nästan alla bubblor direkt upp på vattenytan och ut ur akvariet. Det känns rätt slösigt när det verkar som växterna behöver mer Co2 eftersom dom växer rätt långsamt och dom bubblor inget vidare.
    Nu har jag bara en vanlig syresten (med små hål) som ligger en bit under ublåset till pumpen så bubblorna som inte löser upp sig kastas ut i akvariet. Fast det är välldigt mycket bubblor som åker ur akvariet så jag antar att det här inte räcker på långa vägar.
    Så finns det några enkla sätt att få koldioxiden att lösa upp sig bättre?

    Blir mycket tacksam för svar.

    //MVH Christian
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du ytterfilter?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • St.Anger
      • October 2004
      • 115

      #3
      Japp, ett fluval 403. Jag antar att du menar att jag ska leda in koldioxiden i insuget? Det har jag iallafall inte tänkt på. Ska se om det hjälper.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Jag har en alträ-"syresten" som sitter under insuget till mitt innerfilter. Vill inte köra genom ytterfiltret, efterom jag har vanligt filtermaterial och den rapar så mycket då.
        Det lär gå bättre om man bara har keramikmakaroner i filtret.

        I vart fall så om det blir väldigt små bubblor och du har alträbiten långt ned, så blir det mesta av CO2-gasen upplöst. Det migrerar även in andra gaser i bubblorna (som exempelvis syre), så bubblorna blir inte helt upplösta. Därför är det normalt inte något större problem med att bubblorna går upp till ytan. Samma sker i vanliga CO2-reaktorer.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • St.Anger
          • October 2004
          • 115

          #5
          Nu har jag testat att köra genom ytterfiltret och det fungerade rätt bra, förutom att det blir en del rapar då och då. Tror jag ska försöka skaffa en alträbit istället. Vart kan man få tag på en sån? Kan man hitta sånna i vanliga akvarie affärer? T.ex. Akvarielagret?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Akvarielagret har alträutströmmare.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Jag har satt ett cigarettfilter i utblåset på slangen från min mäsk. Det blir riktigt små och fina bubblor, mycket bättre än syresten!
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              Arbetssätt...