Hur sköta nya växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilym
    • January 2005
    • 138

    Hur sköta nya växter?

    Jag har precis planterat 2 Anubias nana (+ 2 små sidoskott) samt 10 skott Vallisneria, den spiralvridna sorten.

    Akvariet är alldeles nystartat, alltså borde inga näringsämnen finnas i vattnet. Hur ska jag göra för att växterna ska trivas och växa sig kraftiga? Tillsätta gödning, eller är det bara att bädda för alger?

    Belysningen är på 2 st Aquarelle 18 W rör, med reflektorer.
    /Emily
  • pambama
    • November 2004
    • 106

    #2
    tillsät blandannat tmg.
    Johan
    min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315381
    http://umea.akvarieforening.se (heter där johan_umeå )

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Har man bara balans mellan gödningsämnena och begränsar Amonium/Amoniak, så triggas inte algtillväxtern. Dvs har man bra nivåer på CO2, PMDD(eller TMG), KNO3, KH2PO4 samt ljus, så går det att lassa i ganska mycket gödning utan att få algodling. Någon snabbväxare kan vara bra att ha för att begränsa Amoniak/Amonium innan bakterierna kommer igång.

      TMG innehåller inte mycket K, N eller P, så de måste tillsättas separat med KNO3 och KH2PO4. Sök i forumet vart man kan hitta försäljningsställen av dessa ämnen.

      Om man skall ha någon hum om ljuset är mycket eller lita så måste man veta storleken på akvariumet.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • emilym
        • January 2005
        • 138

        #4
        Ursprungligen postat av jackson
        Har man bara balans mellan gödningsämnena och begränsar Amonium/Amoniak, så triggas inte algtillväxtern. Dvs har man bra nivåer på CO2, PMDD(eller TMG), KNO3, KH2PO4 samt ljus, så går det att lassa i ganska mycket gödning utan att få algodling. Någon snabbväxare kan vara bra att ha för att begränsa Amoniak/Amonium innan bakterierna kommer igång.

        TMG innehåller inte mycket K, N eller P, så de måste tillsättas separat med KNO3 och KH2PO4. Sök i forumet vart man kan hitta försäljningsställen av dessa ämnen.

        Om man skall ha någon hum om ljuset är mycket eller lita så måste man veta storleken på akvariumet.
        Akvariet är på 128 l, jag hade tänkt slippa CO2 och endast köra TMG (eller motsvarande) samt KNO3 och KH2PO4. Men jag kan ingenting om växter och hur skapa balans mellan gödningsämnena (mer än det som jag läst mig till). Därför vill jag få lite råd om hur jag ska börja.
        /Emily

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Ta och göd efter veckovattenbytet (helst 50% vattenbyten eller mer).
          TMG, enligt rekomendationen (10ml/100l akvariumvatten)
          KNO3 Blanda i en 0,5l petflaska 7 tsk, fyll med vatten. Göd sedan som TMG.
          KH2PO4 Blanda i en 0,5l petflaska 4 krm, fyll med vatten. Göd sedan som TMG.

          Notera att det är den totala vattenvolymen i akvariumet som styr gödningen, inte hur mycket vatten du byter.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • emilym
            • January 2005
            • 138

            #6
            Bör jag göda efter vattenvolymen istället för efter antalet växter? Jag har ju inte så många växter och jag vill inte övergöda. Vilka risker finns?

            Om jag har förstått det rätt bör man inte göra så stora veckovattenbyten i ett nystartat akvarie utan byta lite (c a 10%) varje/varannan dag. Hur påverkar det gödningen?
            /Emily

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Växterna vill ha vissa nivåer av varje gödningesämne. Det finns grova toleranser så länge dom har allt. Om du göder på det sätt som beskrivits ovan så vet du att växterna aldrig har mer än 1,5 gånger sitt behov och att dom har 1 ggr minst en gång i veckan. Detta funkar utmärkt för de flesta som inte har fetmycket ljus. Du behöver inte bry dig om hur mycket dina växter äter, efterssom du gör en nollning en gång i veckan.

              Detta kan du börja med från dag 1. Små vattenbyten gör man i början för att makroämnena skall accumuleras. Efterssom du tillsätter ämnena behöver du inte bry dig om det.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #8
                OK, tack så mycket!
                /Emily

                Kommentar

                Arbetssätt...