PMDD utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

    PMDD utan co2?

    Kanske är jag trög, jag läser och läser men undrar ändå..

    Kan jag börja köra PMDD UTAN att tillsätta co2 eller strular jag till det då?

    Gillade ju det här som defdac skrev:

    Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

    Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

    När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

    Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
    /J
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Jag använder inte CO2 men däremot Nisse, Pelle och Miriam... verkar funka helt ok!!
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Johan73
      • December 2003
      • 483

      #3
      Låter ju bra
      Man är ju sugen att förbättra växtligheten..
      En liten fundering om Miriam: Om man nu kör TMG så är ju det i flytande form, hur doserar man det då?
      /J

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Ursprungligen postat av Johan73
        Låter ju bra
        Man är ju sugen att förbättra växtligheten..
        En liten fundering om Miriam: Om man nu kör TMG så är ju det i flytande form, hur doserar man det då?
        Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
        Det finns ingen godtagbar anledning att använda ett gödningsmedel som kostar 300-400kr litern när man kan använda "miriam" som kostar under tio kronor litern.

        Om du nu vill använda TMG så doserar du efter hur mycket det förbrukas. Antingen gissar du och provar dig fram eller så mäter du. Jag brukade dosera 10ml/100L en gång i veckan men då körde jag CO2.

        Lycka till. Växter är kul.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Tack för hjälpen!

          Jo, det är kul med växter
          /J

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            Jag kör efter Defdacs rekommendationer.... alltså stora veckovattenbyten och sedan så doserar jag 10 ml/100L vatten av både TMG, Pelle och Nisse..... Har själv bestämt mig för att byta ut TMG mot NutriSI
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Klart det fungerar utan CO2, fast inte alls lika bra. Kol (C) är ju ca 30% av växternas massa, så utan kol kan ju inte växterna växa. Växterna brukar fungera bäst med 20-30 ppm kolsyra (CO2), men utan tillsats får man bara 2-3 ppm kolsyra. Kolsyran i vattnet och luften balancerar sig på ungefär samma nivå, vilket då ger runt 2-3 ppm CO2 i vattnet. Vilket växterna, om de får näring, plockar ur vattnet fortare än vad som hinner ner i vattnet från luften.

              Men om ni är nöjda med tillväxten, så kör utan CO2. Men kom ihåg att även begränsa ljuset. Har man mycket ljus och CO2 inte fungerar, så får man VÄLDIGT lätt mycket alger.

              (betrakta ppm som en koncentration, ungefär som gram per liter eller liknande).
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Johan73
                • December 2003
                • 483

                #8
                När du skriver begränsa ljuset, vad exakt menar du då? Minska tiden eller styrkan?
                /J

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Minska styrkan i första hand.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...