Växterna möglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvina
    • October 2004
    • 103

    Växterna möglar

    Mina växter håller på att mögla! Jag tror att växten heter Siamesisk Hygrophila.
    Bladen blir liksom brun-genomskinliga och det är bara på den sorten som bladen möglar på. Vad kan detta bero på? Hur ska jag göra växterna friska igen? För ett tag sen så drabbades mina Black Molly av Vitaprick-sjukan, då behandlade jag hela akvariet med nått salt. Kan det vara därför växterna möglar?

    Tacksam för svar.
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Göder du med nå´t i ditt kar, skulle kunna tänka mig att du fått näringsbrist.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Finns inga växter som gillar salt.... så det kan vara en anledning... sedan så är det inte fel att göda lite oxå..... ta det lungt... ta bort de värsta bladen och tillsätt gödning.... tar kanske ett tag innan det blir snyggt igen... men de kommer troligtvis att repa sig.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Men göd dock inte för mycket från början utan börja med halvdos ett par veckor. Annars kan du få ännu värre problem, som t.ex. alger. DVS om inte växterna hinner att göra åt näringen, så du får näringsöverskott. Rekomenderat att börja med är TMG eller Tropica Mastergrow som det också heter. Ett mycket bra medel. Men igen.....ta det lungt i början.


        Hoppas att detta löser nåt.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Maya är nog inne på rätt spår att salt är boven i dramat. Har haft stora skador på min växtlighet när jag gått upp till 3 promille (dvs 3 ml salt per liter vatten) men inte nämnvärda besvär vid 1 promille.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • elvina
            • October 2004
            • 103

            #6
            Jag har nått slags gödnings-medel till växterna. Men kommer det att rätta till sig med tiden eller ska jag göra något annat?

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Det bästa gödningsmedlet är TMG, men Sera lär vara ok (mycket järn (Fe) dock).
              Men alla gödningsmedel bör kompletteras med kalium (K), kväve (N) och fosfor (P). Detta gör man med en stamblandning av kaliumnitrat (KNO3) och kaliumfosfat (KH2PO4). Det är salter som man blandar och göder enligt denna formel.

              KNO3: blanda 7 tsk i 0,5 liter vatten. Göd med 10ml per 100 liter vatten efter veckovattenbytet.
              KH2PO4: blanda 4 msk i 0,5 liter vatten. Göd enligt ovan.

              Sedan om du vill ha riktig fart, så skall du även ha koldioxid(CO2) för att ge växterna kol (C). Växterna består av ca 30% kol, så det går åt mycket för att växterna skall växa.

              Lycka till.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...