gödning av kno3 och HN2PO4 ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maxan
    • December 2003
    • 20

    #46
    Ursprungligen postat av defdac
    Ursprungligen postat av maxan
    För att göra det hela lite jobbigare..
    Gör dig inte röd i grönfärg.

    Du vet mycket väl att Miriam kan vara vilken mikrogödning som helst och att varje mikrogödning kräver ett eget recept.

    Miriam 1 aka TMG, dosera 10 ml/100 liter.
    Miriam 2 aka Nutrisi, blanda 5 krm i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
    Miriam 3 aka Mikro+, blanda 18 ml i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
    Miriam 4 aka MikroMix, blanda 5 krm i en halvliterflaska, dosera 10 ml/100 liter.

    Den som hänger med i svängarna ser nu att dessa recept alla ger exakt samma järnnivå i akvariet, precis som TMG 0.0728 ppm.
    Så det blev varkensig 25ml eller 7 ml denna gång Det blev som jag föreslog "medelvägen", mer exakt 18 ml, eftersom jag använder mikro+..

    Och som sagt var, någon ml hit eller dit spelar nog inte så mycket piano i sammanhanget.

    Jag har hyffsat växtlighet som det är, men det finns alltid lite man vill justera. Fastnade lite extra för detta efter din föreläsning på BAK i Höstas, du kanske kommer ihåg mig som en av sandsäckarna

    Kommentar

    • averater
      • March 2004
      • 381

      #47
      Ursprungligen postat av defdac
      Viktig fråga till dig averater: Varför kommenterar du inte i blogen istället?
      tänkte inte på det.
      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #48
        Detta med kaliumbrist. Har nu tagit ett kort på svärdplantan som troligtvis har kaliumbrist eller.



        Är det nå´n som kan bekräfta. Men nu har jag börjat att göda med KNO3 och KH2PO4 så nu happas jag att det löser sig.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Det där tror jag är kvävebrist, så det kommer sannolikt bli bättre med KNO3. Anledningen att jag tror det är det flammiga utseendet med stora halvgenomskinliga områden med förlust av klorofyll.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #50
            Hur gör jag när jag fulldospulsar, om jag kör TMG, KNO3 och KH2PO4 till ett tätplanterat 180 liters kar?
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Thengwyn
              • December 2004
              • 19

              #51
              Okej, jag puttar in annan fråga om gödning, hoppas det är ok. Jag har haft akvarium ett tag, och har nu ett stort fint 450-liters kar med ungdiskus. Vi byter vatten varje dag. Är det någon idé att göda än? Känns som om man sköljer ur alla bra ämnen, liksom. Allt eftersom diskusarna blir äldre och tåligare kommer vi antagligen att minska på vattenbytena lite, och då känns det mer motiverat att göda ordentligt. Tilläggas kan att jag är hopplös med växter, både de i fönstret och de i karen. Allt bara dör tillsut, eller blir uppätet . Defdac, du som vet allt, vad säger du? Är det idé att göda när man byter så mycket vatten?
              ~Thengwyn~

              http://www.liden.cx/~thengwyn/Sidor/akvarium.htm
              "Ett leende varje dag är som regn i öknen"

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #52
                Ursprungligen postat av Thengwyn
                Okej, jag puttar in annan fråga om gödning, hoppas det är ok. Jag har haft akvarium ett tag, och har nu ett stort fint 450-liters kar med ungdiskus. Vi byter vatten varje dag. Är det någon idé att göda än? Känns som om man sköljer ur alla bra ämnen, liksom. Allt eftersom diskusarna blir äldre och tåligare kommer vi antagligen att minska på vattenbytena lite, och då känns det mer motiverat att göda ordentligt. Tilläggas kan att jag är hopplös med växter, både de i fönstret och de i karen. Allt bara dör tillsut, eller blir uppätet . Defdac, du som vet allt, vad säger du? Är det idé att göda när man byter så mycket vatten?
                Det är väl klart att det inte är lönlöst att göda karet även om du byter mycket vatten, du byter ju inte ut allt. Och växterna måste ju också ha mat, annars dör de ju.
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #53
                  Rolig fråga =) Som Pannecke säger så måste ju växterna ha mat vilket dom inte får med så mycket vattenbyten, men som du säger så är det ju lite som att skölja ut näringsämnen i avloppet eftersom du gör vattenbyten varje dag.

                  Eftersom du gör vattenbyten varje dag och dom förmodligen inte gäller mer än några procent av vattenvolymen i akvariet så kan du frångå fulldospulsningen och göda för enbart de få procenten du byter - näringsvärdena kommer ju ändå hålla sig stabila på de nivåer du doserar för eftersom näringen tillsätts varje dag.

                  Istället för att fulldospulsa (45 ml av varje gödning) en gång i veckan så kommer du således pulsa i 4,5 ml av varje gödning om du gör ett 10% vattenbyte varje dag. Så absolut första gången du någonsin doserar kör du en fulldospuls (45 ml av varje) och sedan pulsar du bara 4,5 ml varje dag. Det blir väldigt stabila näringsnivåer som växterna borde gilla och jag tror inte du kommer känna att du slänger gödning i avloppet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...