Tryckregulator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troxeye
    • January 2005
    • 59

    Tryckregulator

    Funderar på att bygga ihop en riktig co2 anläggning.

    Såg i ett skyltfönster att tuberna till en sodastream bara kostade 99 kr. Kandetta verkligen stämma? Kan det vara så at innehållet kostar 99 kr och att man sedan får betala pant eller liknande för tuben?

    Regulator... Skulle man kunna använda Clansohlsons regulator med artnr. 30-3165?`Eller blir den ledsen om man gör co2 i den?
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Priset är sannolikt för en påfyllning, tuben ingår när du köper sodastreamern.

    En sodastream tub skulle bara räcka max en månad, så driftskostnaden blir ganska hög om du ska fylla på den för 99:- en gång i månaden.

    dessutom så tror jag inte regulatorn passar på den typen av tub.

    Jag skulle sattsa på en riktig brandtub på 6 kg och köpa en riktig regulator från tyskland akvaristic.net detta kostar ca 1400:- för tub och regulator.

    Mvh
    Marcus
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • mats m
      • September 2002
      • 515

      #3
      Hej.
      Fyllning av soda flaska(byte)38:- på Spisen i Uddevalla.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Enligt sodastream så är det förbjudet att ta betalt för en flaska. Påfyllning kostar från 35 kr till 50 kr beroende på var.

        I mitt kar med tokmycket snabbväxare och 1 w mh/l räckte en tub i 2 veckor.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Troxeye
          • January 2005
          • 59

          #5
          Skall besöka affären imorgon om jag hinner och se vad det är dom egentligen tar betalt för...

          Vad tror ni om regulatorn då? Självklart får man ju fixa till någon adaperhistora så den passar...

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            SERA säljer utrustning som passar till Sodastreamerflaskor. Jo, det går att köpa sådanna flaskor. OBS i Valbo köpcentrum utanför Gävle säljer vid delikatessdisken för ca 270 kronor flaskan, sedan får man en ny påfyld för samma pris, men även ett pantkvitto på runt 220 kr (dvs påfyllning runt 50 kr). Man borde kunna köpa en flaska från någon Brandsläckarbutik. Dessa brukar få ta hand om sodastreamerflaskor från soptippar.

            Notera att dessa flaskor har en säkerhetsventil i mitten som måste tryckas in, så vanlig reduceringsventil fungerar inte. En sodastreamer-reduceringsventil fungerar heller inte på en vanlig CO2-gasflaska. Streamerflaskan har nämligen en inbyggd reduceringsventil. Så en vanlig CO2-flaska levererar för mycket tryck, fast gängan passar. Det blir en faslig smäll när säkerhetsventilen på sera-reduceringsventilen löser ut och man står i ett snömoln ;-)

            Det går dock att låta tillverka en adapter. Kontakta mig för en beskrivning.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Adnan_
              • November 2004
              • 126

              #7
              Jag köpte en begagnad tub fylld utan stigarröret urtaget och med orginalbrandsläckarmunstycke för 500:- Köpte gasklockan från clas ohlson och bytte gänga (efter ett gott tips från plizken) då det är olika gänga på kolsyra och dessa blandgasklockor dem säljer på clas ohlson Allt som allt 854:-
              63 L - Guppy, Ancistrus
              240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
              720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
              Min zoon

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #8
                Adnan: Vad har det med sodastreamerflaskor att göra?

                Ja, man kan få tag på billiga saker, eller betala mer och göra mindre/veta att det är rätt gjort. Sodastreamerflaskorna är ett säkrare system för ovana. Ingen risk med urkoppling av tryckregulatorn med trycket från flaska för fullt. Det ÄR farligt, det ÄR stora tryck i alla CO2-gasflaskor (även Sodastreamer, men det trycket är skyddat från omgivningen).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                Arbetssätt...