Vilken sorts alger är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -piraya-
    • November 2004
    • 156

    Vilken sorts alger är detta?





    Vad för sorts alg kan detta vara? Dem siamesiska algätarna äter dem i alla fall inte.
    /Mats

    Juwel Vision 180
    Eheim 2028

    Juwel Rio 180
    Aquarelle 2x30W, co2
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    #2
    Jag är inte säker, men den första ser ut som mina "staghorn". Vet inte vad de heter på svenska. Är det staghorn så är det bara att bita ihop för den blir du inte av med i första taget. Den är lätt att plocka bort men sprider sig väldigt lätt. Rekommenderar att plocka bort det du ser för den är inte snygg, sprider sig gör den ändå, men du kan sakta ner den på detta sättet. De kommer att försvinna när du fått stabila nivåer i ditt kar efter ett tag.

    Fick tips om att Amanoräkor käkar den men det gjorde inte mina räkor iaf.
    Dagge
    Ampblog

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Jo, det ser ut som staghorn eller skäggalg som jag har för mig att den heter. Både siameser och amanoräkor äter den, men inte om de finns annat att äta typ. Hade ett helsike med den ett tag innan jag fick iordning på gödningen.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Samma för mig, nu har jag börjat trimma in gödningsnivåerna och staghornen är på reträtt.

        Siameser trodde jag ratade den totalt, men har du sett det så.

        edit: Shagrat, din zoonenlänk har en http:// för mycket
        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • -piraya-
          • November 2004
          • 156

          #5
          Wow, snabba svar! Akvariet har varit igång i 10 veckor så jag tycker det borde vara någorlunda stabilt nu eller? Jag göder med Amtras gödning 1 gång/vecka, rek. dos.

          pH 6,9, nitrathalt ca 20-25mg/lit, ingen nitrit, belysningstid 12h (2x25w), använder ekbarksextrakt för att sänka pH.
          /Mats

          Juwel Vision 180
          Eheim 2028

          Juwel Rio 180
          Aquarelle 2x30W, co2

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Sluta omedelbart med amtras gödning. Den inehåller kväve i amoniumform. Det är värsta algbomben.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Dagge
              • December 2004
              • 188

              #7
              Tja, det är ju en tolkningstråga med hur lång tid det ska ta. Beror säkert på olika faktorer. Kan ju tala om att jag kämpat med mina i snart 3 månader.

              Själv kör jag med TMG, KNO2, KH2PO4 + CO2. Huruvida detta kontra din Amtra är vet jag inte.

              edit: Tack Magnus, svar på tal. Så snabbt att du till och med du hann före
              Dagge
              Ampblog

              Kommentar

              • -piraya-
                • November 2004
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Sluta omedelbart med amtras gödning. Den inehåller kväve i amoniumform. Det är värsta algbomben.
                MVH
                Magnus
                Hmm, då ljusnar det kanske lite tunneln! När jag köpte akvariet fick jag med ett paket med Sera produkter, olika gödningar och Aquasafe.
                När den gödningen var slut tänkte jag köpa TMG men det fanns inte i butiken så det blev Amtras gödning.
                Innan dess hade jag lite alger men det gjorde siamesiska algätarna snabbt slut på. Men ungefär samtidigt jag började med Amtras gödning kom det här eländet!

                Är TMG ok att göda med eller har den liknande bieffekter?
                /Mats

                Juwel Vision 180
                Eheim 2028

                Juwel Rio 180
                Aquarelle 2x30W, co2

                Kommentar

                • Shagrat
                  • September 2004
                  • 335

                  #9
                  TMG innehåller inte amonium och bidrar därför inte med någon sådan algexplosion. Fast sen så innehåller det inte heller någon kväve eller fosfor, så man kan behöva kompletera.
                  Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Precis. TMG eller annan microgödning i kombination med kno3 och k2po4 ger den mest kompletta gödningen.

                    Börjar dock bli osäker om jag inte blandat ihop amtra med någon annan. Vad står det på föpackningen? Innehållsförteckning?

                    I vilket fall inehåller akvariegödningar antingen inget kväve eller kväve i amoniumform.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • -piraya-
                      • November 2004
                      • 156

                      #11
                      Finns ingen innehållsförteckning på förpackningen, det enda som står är på framsidan "contains plant available bivalent iron".

                      Gödningen heter " Plant Aquarium Fertilizer"
                      /Mats

                      Juwel Vision 180
                      Eheim 2028

                      Juwel Rio 180
                      Aquarelle 2x30W, co2

                      Kommentar

                      Arbetssätt...