Problem med växtlighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlamMan3
    • January 2005
    • 1

    Problem med växtlighet

    Har ett akvarium, 2 guldfiskor samt att gäng neontrettor... 18 liters...

    Nu har det börjat bli grön "gregga" på botten samt på pumpen. Trots jag städar kommer det tillbaka... vad kan det vara och vad kan jag göra!
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ja du de e nog en lite väl liten bur att få nån balans i med den mängden fisk. De gröna du beskriver är troligen cyano bakterier om de är som en tun hinna på grejjerna om de är mer trådigt så skulle jag tippa på grönalger.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Detta står att läsa på zoopets avdelning om akvariums form och placering:




      "Dessutom är namnet guldfiskkupa illa valt eftersom guldfiskar (och då också slöjstjärtar) är alldeles för stora och smutsar ner för mycket för att kunna hållas i en guldfiskkupa. Detta är att betrakta som djurplågeri.

      Däremot fungerar det ofta alldeles utmärkt om man skaffar sig en rejält stor guldfiskkupa med ett filter, några tåliga växter som Egeria densa och några tåliga och små fiskar som ett litet stim kardinalfisk eller några guppy."


      Kort och gått: Byt antingen fiskar eller akvarium. Så länge du har den kombinationen kommer du inte att kunna få ordning på ditt kar.

      Dessutom har du blandat en fisk som trivs i kallt,hårt, basiskt vatten (guldfisken) med fiskar som trivs i Varmt, mjukt, surt vatten. Att hålla dessa tillsammans och få dom att trivas är en omöjlighet.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...