Göra om till växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Göra om till växtakvarium?

    Hej!
    Jag skulle vilja göra om mitt inte alltför vackra lilla 100 liters akvarium till ett växtakvarium (se bilder på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=159326).
    Jag kan ingenting om det där så jag skulle bli tacksam om någon kunde ge mig steg för steg tips för hur jag ska gå till väga, med förklaringar på min nivå (är bara 14 år ).
    Akvariumet är som sagt på 100 liter, har en temperatur på ca 24 grader och en Eheimpump gjord för ett mycket mindre akvarium. Har ett flera år gammalt lysrör som åtmindstone var på 18 w när det köptes. I akvariumet finns 7 Kardinalfiskar, 1 Guldgurami, 1 Dvärggurami och två Kampfiskar. Jag tillsätter ingen växtnäring så växterna ser inge vidare ut. Allt jag vet om vattenvärdena är att det är ph 7.
    Jag förstår att akvariet inte kommer att förvandlas på direkten och att det kommer ta både tid och pengar att fixa upp det men det är jag beredd på .
    MVH Jennifer
    (hoppas verkligen att någon orkar svara)
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    #2
    Kan hjälpa dig lite iaf.

    Först tipset är att byta ut ditt 18W rör mot ett sprillans nytt. De blir gamla redan efter ett år c:a. Helst skulle du ha mer ljus över karet men det är inte alltid det går att ordna. 0,18 W/l är inte mycket för ett framtida växakvarium.

    Sen är det bara att börja med gödning. Finns väldigt mycket material i olika trådar här men denna kan du börja med iaf.



    Mycket välskriven och lätt att förstå. Läs den så kan jag garantera att du vet i vilken ände du ska börja.

    Ett bättre filter är kanske också en idé om du säger att den är så dålig. Ett ytterfilter är alltid att rekomendera men frågan är om det är värt besväret för ett kar på 100 liter. Kanske andra kan svara på...
    Dagge
    Ampblog

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Utan att ändra så mycket i din utrustning, kan du köra natursättet. Du har kanske tillräckligt med ljus och filter för det. För att lära dig mer om det sök på walstadt, som defdac ofta refererar till när det gäller naturliga akvarium.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Ahh... helt rätt Tropfrog. Jag gick handlingarna lite i förväg där och började proklamera för ett hi-tech akvarium direkt.

        Galadien, vad vill du köra? Långsamt växande kar som håller sig länge mellan rensningarna eller ett snabbväxande växtkar?
        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • Galadien
          • February 2004
          • 107

          #5
          Snabbväxande tror jag.
          Jag tänker köpa en helt ny lysrörsramp för två lysrör nu, tror ni det ljuset räcker eller ska jag klämma in min gamla ramp så att det blir 3 lysrör? Vilken sorts gödning ska jag använda? Vad mer behövs?
          MVH Jennifer

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Snabbväxande växtakvarium:
            0,4-0,6W lysrör per liter vatten. I ditt fall 2-3 lysrör. Kör med aquarelle, snyggt och mycket bra ljus.
            Gödning med co2 enligt denna tabell:

            Ett mycket stort vattenbyte (50%+) en gång i veckan, samtidigt tillsats av en fulldos av makroämnena kno3 och k2po4, samt någon micromix.
            Om växterna slutar att bubbla någon gång mellan vattenbytena kan man utan problem tillsätta en fulldospuls till.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Galadien
              • February 2004
              • 107

              #7
              Tack så mycket för svaren! Nu ska jag bara läsa på lite mer och försöka jobba ihop pengar till de olika sakerna och tillslut ska det nog bli någonting i alla fall!
              Men var får man tag i makroämnerna?
              MVH Jennifer

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8

                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Galadien
                  • February 2004
                  • 107

                  #9
                  Nu tror jag att jag har allt jag behöver: KNO3, NutriSi, KH2PO4, CO2 annläggning (köpt), en ny lysrörsramp och två lyrör (ska ha kvar min gamla ramp också).
                  Är det något mer jag ska tänka på innan jag börjar? Ska man börja göda med fulldos direkt eller ska jag börja lite försiktigt? Spelar det någon roll vart jag placerar "utbubblingen" till CO2:n någonstans?
                  MVH Jennifer

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    "Utbubblingen till CO2" lät oroväckande. Är det någon form av syresten? Isåfall kommer det inte bli någon bra upplösning och då kommer det följdaktligen inte bli så stor näringsåtgång.

                    Men iaf: Japp. Fulldospuls vid varje vattenbyte. Kolla bubblet från växterna, om bubblet från växterna avtar innan nästa vattenbyte så fulldospulsar du igen.

                    (Med dålig CO2-upplösning kommer det inte bli märkbart mycket bubbel från växterna)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Z_Lawer
                      • September 2004
                      • 333

                      #11
                      Göd direkt med fulldospuls. "Utbubblingen" kan du leda in i ditt filter, så att filtrer löser upp CO2 som en reaktor.
                      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                      Kommentar

                      • Galadien
                        • February 2004
                        • 107

                        #12
                        "utbubblare" var kanske fel ord , kom inte på ordet men tror det kallas diffusor eller något sånt.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Om bubblorna släpps ut i karet och flyter till ytan har du ingen vidare effektiv upplösning. Prova som Z säger, led slangen direkt in i ytterfiltret.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Galadien
                            • February 2004
                            • 107

                            #14
                            Problemet är att jag har innerfilter . Går det att lösa ändå eller måste jag skaffa ett ytterfilter?
                            MVH Jennifer

                            Kommentar

                            • Galadien
                              • February 2004
                              • 107

                              #15
                              Sen har jag en fråga till också. Ska CO2 vara på dygnet runt eller ska man stänga av det när akvariet släcks, och i så fall hur?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...