bräckvattenväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    bräckvattenväxter

    några ideer på växter som jag kan ha i bräckvattnet?
    utom mangrove.. det fixar jag när pengarna kommer.. men jag skulle gärna få tips på växter som tål saltet, det är också ganska strömt.. *ganska mycket strömt..*
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Triana
    några ideer på växter som jag kan ha i bräckvattnet?
    utom mangrove.. det fixar jag när pengarna kommer.. men jag skulle gärna få tips på växter som tål saltet, det är också ganska strömt.. *ganska mycket strömt..*
    Gå in på Zoopets växtavdelning http://www.zoopet.com/akvarium/150_vaxter.asp och på nyckelord markerar du "Tål bräckvatten"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      tack.. hmm.. visste inte att det fanns växtarkiv också...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det beror dock mycket på vilken salthalt du tänkt dig. Över 10-12 promille klarar sig inga sötvattensväxter (inga man kan hitta i zooaffär i alla fall). Ett par-tre promille klarar de växter som anges som bräckvattenståliga i zoopets lista, lite högre så lever fortfarande javamossa och javaormbunke, men, som sagt, går du över 10-12 så får du nog snarare börja leta efter bräckvattenståliga marina alger (Caulerpa tål ned emot 10 promille).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          njae... jag tror det är.. hmm.. *måste tänka.. hade jättesvårt med det där med promille.*

          jag vet att det ska vara mellan 0,5-1,0 dl salt per tjugo liter vatten.. hmm.. jag vet itne ens som det är mycket eller litet... slamkryparna tål ju en hel del osmos.. men jag måste tala litet mer med en vän om den exakta favorithalten... men någonstans däremellan är det.

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            var hittar man mangroveplantor(frön, skott eller vad de nu kommer i för form)?
            i sverige alltså.
            tips på var man hittar mangrove i thailand som går att ta med till sverige vore också bra.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              slamkryparna tål ju en hel del osmos.. men jag måste tala litet mer med en vän om den exakta favorithalten... men någonstans däremellan är det.
              Det optimala för slamkrypare är att salthalten varierar kontinuerligt, för det gör den där dom lever i naturen.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                jag vet.. det lär den göra med vattenbyten och så.. dety är ganska skönt.. mangrove kan man köpa av vissa privatpersoner eller så har iguana zoo i stockholm mangrove plantor vet jag.. men jag har inte sett dem.. bra pris dock.

                Kommentar

                Arbetssätt...