MH lampa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plupp
    • January 2005
    • 94

    MH lampa?

    Nu är det dags att byta MH lampan till mitt växtakvarium, och jag undrar om någon har något bra tips på en bra 250w lampa. Alla förslag är välkomna



    Funderar på att köpa den här lampan (AB HQI 10000, 13.000K 250w double ended). Är det någon som kan rekommendera den? Även en bild på ett akvarium med en sån lampa skulle var trevligt.



    Mvh Växtnörden
    /M
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #2
    Jag vet att oveb här på forumet kör med två sådana 150 W lampor över sitt akvarium, och han är nöjd: faktiskt allför nöjd. Han menar att lampan är alldeles för effektiv för växterna. Kollar man på defdacs uträkningar av pur-effektiviteten, så finner man att denna lampa har en pur-effektivitet på 1,35 (väldigt högt - mkt bra!). Du får mycket lampa för pengarna så att säga. Kolla på ovebs blogg för bilder på lampan.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • Plupp
      • January 2005
      • 94

      #3
      Tittade på bilderna på ovebs blogg och ljuset var i min smak! Så det blir nog en sån.




      Lite funderingar först?
      Eftersom lampan hade en så hög pur-effektivitet på 1,35. Undrar jag nu om lampan är för bra, så det bli för mycket ljus?

      Har nu en lampa på 10 000k, märke? pur?, som är snart 2år gammal med ett pissgult sken. Kan det bara bli bättre om jag byter till en sån lampa eller blir det en massa alger?


      Mvh Växtnörden
      /M
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Ursprungligen postat av Duty
        Tittade på bilderna på ovebs blogg och ljuset var i min smak! Så det blir nog en sån.




        Lite funderingar först?
        Eftersom lampan hade en så hög pur-effektivitet på 1,35. Undrar jag nu om lampan är för bra, så det bli för mycket ljus?

        Har nu en lampa på 10 000k, märke? pur?, som är snart 2år gammal med ett pissgult sken. Kan det bara bli bättre om jag byter till en sån lampa eller blir det en massa alger?


        Mvh Växtnörden
        För att svara på om Aqualines 13000K lampa är mycket måste man veta måtten på ditt akvarium (liter, längd).

        Vad gäller din lampa:
        10 000 K innebär att ljuset skall vara mycket mycket vitt (dagsljus är t ex bara ca 5 500 K). Anledningen till att ljuset verkar vara gulare trots det höga kelvin-talet är nog att du har kört med lampan så länge. Jag har läst någonstans att ljuset avtar med ca 100 - 300 K per varje månad man kör lampan. (Rätta mig om jag har fel). Därför kan det vara så att kelvin-talet har sjunkit på din lampa så pass att ljuset ser gulare ut nu. Man bör byta de vanligaste ljuskällorna (ljusrör/mh-lampor) var 9:e eller 12:e månad.

        Om din lampa ser väldigt väldigt väldigt gul så är det kanske en högtrycksnatrium-lampa du har nu - om den är lika gul som belysning på motorvägar.
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • Plupp
          • January 2005
          • 94

          #5
          Nej jag har ingen har ingen högtrycksnatrium-lampa! En sån passar väll inte i en mh-armatur? (kanske jag har fel)

          För att svara på om Aqualines 13000K lampa är mycket måste man veta måtten på ditt akvarium (liter, längd).


          Akvariumet är på 310 liter L 124cm, H 50cm ,B 50cm
          /M
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Det kommer nog att funka väldigt bra tror jag vad gäller ljusmängden. Förresten, hur upplever du att ha en lampa i mitten av akvariet? Blir det inte mörkt i hörnen?

            Vad gäller förslaget på högtrycksnatrium så var det bara en gissning: vissa armatur är anpassade att köra både MH och natrium.
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • Plupp
              • January 2005
              • 94

              #7
              Jag har lampan på ca 30cm höjd ovanför akvariumet Visst blir det mörkare på sidorna men väldigt lite, men det skulle inte funka till ett längre akvarium än 125cm. Enda som jag stör mig på är mittenstaget på akvariumet som skuggar lite. Ska ta kontakt med tillverkan och fråga om jag kan ta bort det.
              /M
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Ursprungligen postat av Duty
                Jag har lampan på ca 30cm höjd ovanför akvariumet Visst blir det mörkare på sidorna men väldigt lite, men det skulle inte funka till ett längre akvarium än 125cm. Enda som jag stör mig på är mittenstaget på akvariumet som skuggar lite. Ska ta kontakt med tillverkan och fråga om jag kan ta bort det.
                Fasiken, vi har nästan samma förutsättningar: jag väntar nu på mitt metalhalogen armatur på 250 W, som jag också tänker ha i mitten, och jag undrar också om man kan ta bort det störande mittenstaget. Men det blir alltså bara lite mörkare på sidan säger du.. låter bra, mitt akvarium är på 120 cm, dvs. nästan som din.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Tri-fosfor-lysrör klarar sig tills de slocknar. De förlorar lite i effektivitet i början, sedan håller de. Däremot vanligare äldre rör bör bytas ut varje år.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Z_Lawer
                    • September 2004
                    • 333

                    #10
                    Jackson, hur kom tri-fosfor-lysrör in i bilden? Duty frågade ju om MH-lampan.
                    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      In inlägg 2005-01-26, 12:56 nämnde du lysrör och att de bör bytas varje år, vilket inte är sant för trifosforrör.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...