vad är detta för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    vad är detta för växter?

    Här har jag bilder på 2 växter en kompis till mig köpte åt mig förut, hon kollade inte vad dem hette och det satt inga lappar i krukorna....
    Någon som vet???

    och
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Svårt att säga, då första bilden verkar föreställa en kraftigt makrobegränsad växt. Svårt att säga hur stor den blir när den mår bra. Jag gissar i allafall på saggitaria subbulata.

    Dewn andra är helt klart en cryptocoryne, vilken är alltid svårt att säga, det finns så många.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Adnan_
      • November 2004
      • 126

      #3
      På 1an tror jag inte sagittaria subulata stämmer, dess blad är mer som långa vanliga grässtrån, dessa har stjälkar och bladen är aningens runda, kan hända är båda någon typ av cryptocoryne?
      men då har jag bara tittat på tropica´s bild av sagittarian, ska försöka googla lite och se vad jag får fram

      sorry för att bilderna är så dåliga, jag är ursämst på foto
      63 L - Guppy, Ancistrus
      240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
      720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
      Min zoon

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        1:an är jag "säker" på att det är en Cryptocoryne parva
        2:an är definitivt en Cryptocoryne, kanske en walkeri.
        Det svåra med olika Crypt's är att dom kan variera ganska mycket i utseende beroende på förutsättningar.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Adnan_
          • November 2004
          • 126

          #5
          Tack för svaren
          Cryptocoryne parva jaaa det måste vara rätt, dem ser ut att va i väldigt dåligt skick, jag hoppas dem repar sig!
          Vissa blad på den andra änsålänge oidentifierade växten (även om säkert crypt. walkeri kan stämma) är lite rödaktiga ut mot kanterna, har inte lyckats läsa mig till att walkeri ska kunna va så...
          63 L - Guppy, Ancistrus
          240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
          720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
          Min zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            C.parva är en av de få crypt's som kräver bra med ljus, det kan vara ett av problemen.
            Just parva är den enda jag har problem med utav en handfull olika crypt's
            Som sagt kan utseendet variera ganska mycket, kolla bara 4:e och 5:e bilden på denna sida

            Den ena har nästan helt brun/lila blad.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...