är detta möjligt????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adnan_
    • November 2004
    • 126

    är detta möjligt????

    Kör mäskCO2 i mitt 240 liters kar, upplösning sker via en syresten som släpper bubblorna upp mot ytan under strilröret, mätte precis kh och ph, kh låg på 6.5-7 och ph kring 6.7-6.8 vilket enligt co2-tablån borde ge mig ca 35-40 ppm co2... detta kan väl inte vara möjligt med denna uppsättning jag kör med????? kör tetras droptester... är dessa notoriskt dåliga eller?
    Har förvisso en rot, men den är inte mer än typ 2-3 liter stor så den ska väl inte påverka så mycket???
    63 L - Guppy, Ancistrus
    240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
    720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
    Min zoon
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med syresten och ett strilrör vid ytan (som vädrar ur CO2 mycket effektivit) så är det osannolikt att dit test visar rätt, om inte roten påverkar så mycket.

    Mitt Tetra NO3-test visade alltid 12,5 ppm NO3 hur jag än doserade så jag personligen undviker deras tester.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Adnan_
      • November 2004
      • 126

      #3
      okej, förvisso stog ph på 7-7.5 (om jag tolkar färgerna rätt) och kh på 6 igår... så att någon variation har det ju i alla fall blivit, höjs kh av co2tillsats? har inte tillsatt något annat sen igår, jo möjligtvis fiskmat då
      63 L - Guppy, Ancistrus
      240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
      720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
      Min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        KH ska inte förändras, du kanske läser lite olika varje gång?

        Det är därför man bör ha ett pH-test som går i 0.1-steg när man håller på med CO2 och vill lägga sig inom ett väldigt snävt pH-område.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Väldigt små mätfel på KH och pH påverkar co2 nivån ganska mycket.



          /Niklas
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Adnan_
            • November 2004
            • 126

            #6
            Ne, det har du förvisso rätt i, gjorde ett 50-procentigt vattenbyte igår, gjorde inga mätningar igår men idag när jag mäter har jag kh på 5 och ph på 6.5..... Vet inte vad jag ska tro riktigt!!?!?!?!
            63 L - Guppy, Ancistrus
            240 L - 4 praktbotior 1 gibbi 2 salvini 2 molly720litersburken
            720 L - med 3 jaguarciklider 1 salvini 2 thorichthys 2 gibbi och 3 marmorgurami
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...