CO2 flöde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    CO2 flöde

    DÅ jag har fått ofrivilligt provat att högt flöde av CO2 gör mineralvatten av hela slanten och fiskarna gillar visst mer sprit(mäsk) än mineral vatten precis som husse haha.
    Till min fråga hur mycket flöde skall jag ha till mitt 200liters akvarium jag göder med "defdac" =O))
    Jag saknar bubbelmätare och jag har gjort en typ av reaktor med hjälp av en flaska fylld med skumgummi jag suger från flaskans vanliga topp och har skurit ut botten där nere sitter min albit där jag får in CO2 pumpen suger upp vatten och co2 och ibland kommer det en rap från pumpen.
    skall jag köra så det rapar lite då och då typ 2-3ggr min eller det skall helst inte komma ngt rap?
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Har du reaktorn utanför akvariet eller varför har du gjort så att pumpen suger istället för trycker igenom vattnet? Pumpar har en tendens till att väsnas mycket mer om man stryper dom på insuget jämfört med utblåset - å andra sidan så skapar din konstruktion undertryck i reaktorn vilket är bra om du har den utanför akvariet då den blir mindre benägen att läcka.

    Rapar blir det med alla typer av designer eftersom riktigt all gas inte kan lösas upp.

    Det du kan göra för att minska restgasen ännu mer (om du hade tryckt igenom vattnet genom reaktorn) är att göra en återkoppling med en liten luftslang från en bit ner på reaktorkammaren som återförs till insuget på pumpen (som därigenom smular sönder gasen och återför den till reaktorn. Söndersmulningen får mikrobubblorna att sticka ut nere ur flaskan aytomatiskt när dom inte kan lösas upp mer.

    Det hade varit bättre om du skippat alträbiten vänt på pumpen så den trycker igenom vattnet genom reaktorn och matat in bubblorna i insuget på pumpen - på så sätt fick du även en bubbelräknare och kan dessutom göra loopbacken.

    Utan bubbelräknare blir det svårt att kontrollera vid vilket flöde du dödar fiskar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Här är ett exempel ala Tom Barr design:
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Jag provade att trycka först men det var mer som att det blev större bubblor av detta som kom ut ist för mindre som blir sönder smulade nu vid rapningarna jag kör nu alsten inlindad i nylonstrumpa runt om denna sitter fin skumgummi sedan kommer det lite grövre skumgummi sedan kommer det blå filter material och pumpen.
        Det jag söker är nog bubblare då kanske det blir kanske lättast med en 0.5liter petflaska som jag för gasen igenom då? eller ni skulle rekomendera att köpa en bubblare ist.
        Pupen i sig väsnas inte vid rapningarna den ligger helt under ytan och de rapningarna som kommer nu e små men det är fina små rapningar dvs pyttebubblor som faktisk nästan flyter med hela akvariets längd 100cm så det kan väl inte vara helt fel.
        Kanske gör så att flaska har mer inert miljö med för vandringens skull??och ändå suga ur det med pumpen. Jag skall försöka göra en barr av det hela och se hur det fungerar.
        Tack så länge Defdac.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          jag kör nu alsten inlindad i nylonstrumpa runt om denna sitter fin skumgummi sedan kommer det lite grövre skumgummi sedan kommer det blå filter material och pumpen.
          Så när CO2-gasen har tagit sig igenom strumpor och skumplasten så drar pumpen bara ut gasen ur reaktorn? Isåfall är det ingen reaktor utan en diffusor.

          En reaktor flödar igenom vatten så gasen återexponeras mot vattnet om och om igen tills den är upplöst - tillskillnd från diffusorer som bara låter gasen färdas igenom vattnet och ut ur akvariet.

          Det jag söker är nog bubblare då kanske det blir kanske lättast med en 0.5liter petflaska som jag för gasen igenom då? eller ni skulle rekomendera att köpa en bubblare ist.
          Tja, bubbelräknare kan vara en pytteliten glasburk. Smidigare.

          Pupen i sig väsnas inte vid rapningarna den ligger helt under ytan och de rapningarna som kommer nu e små men det är fina små rapningar dvs pyttebubblor som faktisk nästan flyter med hela akvariets längd 100cm så det kan väl inte vara helt fel.
          Det är bättre än om dom bara färdas rakt upp, men skillnaden är minimal. Istället för att färdas ett par decimeter så färdas dom några decimeter till.

          Kanske gör så att flaska har mer inert miljö med för vandringens skull??
          Vad har inert miljö med vandringen att göra?

          och ändå suga ur det med pumpen.
          Helst ska det inte komma några synliga CO2-bubblor alls ur en CO2-reaktor.

          Men å andra sidan: Får du perfekt CO2-halt (pH/KH) med din reaktor så är ju allt frid och fröjd.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Kanske gör så att flaska har mer inert miljö med för vandringens skull??
            Vad har inert miljö med vandringen att göra?
            Ju längre tid bubblorna färdas i vattnet gör väl att de exponeras längre av vattnen, vilket leder till upplösning och en miljö fult med inerter gör att den bubblan måste färdas hit och dit bättre än en trappa iaf eller jag e helt försnurrad

            och ändå suga ur det med pumpen.
            Helst ska det inte komma några synliga CO2-bubblor alls ur en CO2-reaktor.
            Jag vet at det helst inte skall komma ngt alls därför vill det säga att du har rätt jag har gjort en diffusor =O)) men det handlar om att utsätta vatten så länge som möjligt för bubblorna utan att dessa .......... går upp i luft äsch jag skickar ett foto på mit elände som jag just byggt på jobbet =O)) när jag kommer hem jag bara snurrar till det.
            Det var lättare med mäsk där fick det bubbla över då brydde man sig inte bara där blev bra värde lite ostabil mne det fungera nu e man rädd om dyrbar gas hehe och vill utnyttja så mycket som möjligt....


            Men å andra sidan: Får du perfekt CO2-halt (pH/KH) med din reaktor så är ju allt frid och fröjd.[/QUOTE]
            Värdet har jag ännu inte kollat jag skall kolla det idag när jag kommer hem då jag intro. denna "diffusor" igår eftermiddags till akvariet.
            Senast redigerad av peterhaack; 24 January 2005, 13:40.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Jag har lagt ut en liten snabbskiss på hur min burk ser ut nu, på Zoonen riktig bild kommer snart.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ser kanon ut. Det enda du skulle kunna förbättra den med är en venturiloop (en liten luftslang utgående några cm från toppen som leds tillbaks till insuget för att förhindra att det byggs upp restgas: Men då ska restgasen helst kunna pulvriseras så att mikrobubblorna flyger ut ur reaktorn, dvs alla makaroner/skumplast är ivägen)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Jo jag såg att han hade en sådan men om jag lyckas hålla talet så bra som det ännu (håller tummarna) så borde det inte bli så mycket rest gas över och under natten låter jag pumpen gå men gasen stängs(magnetventil på timer) då borde den vara tom på gaser till nästa dag då den startar(eller det är fel att göra så?)
                  Kom gärna med mer tips jag har inget skumgummi utan monolit är en keramisk platta med fyrkantiga raka hål (ser ut som bikupa fast med fyrkatiga hål) steatiterna är idag av keramik och de kommer i dagarna att bytas ut mot glas steatiter för att göra så att bubblor glider snabbare men ändå har kluriga vägar att gå på.
                  Hoppas du förstår vad jag babblar om haha.
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Japp det ser kalas ut, och ditt resonemang ang. restgas över natten stämmer såvitt jag vet också.

                    Venturiloop är väl främst för dom som vill flöda på med onödigt mycket gas eller har problem med för mycket restgasuppbyggnad.

                    Sålänge du får ner pH:t dit du vill är ju allt perfekt!
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Jaha! där ser man man lär sig =O)))

                      Det ligger nu riktiga bilder på mitt lilla projekt

                      Tack
                      Senast redigerad av peterhaack; 26 January 2005, 07:52.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...