Koldioxidkonsumtion i växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Är det bara jag och PeterF som kör ytterfilter som reaktor?
    Jag kör också mitt Eheim ytterfilter som reaktorn.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Kanske vore bra med minst 2 kolumner till i databasen: Öppetakvarium och Reaktortyp
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Kanske vore bra med minst 2 kolumner till i databasen: Öppetakvarium och Reaktortyp
        Ja. Jag funderar på ett alternativ. Man kanske skulle lägga till en gemensam kolumn med "optioner" där man sätter samman ett antal bokstäver till en optionssträng som symboliserar utrustningens sammansättning. "R OT HC" skulle kunna tala om att man har
        Reactor, Open Tank, High Cirkulation

        "D CT MC" skulle kunna tala om att man har
        Diffusor, Closed Tank, Moderate Cirkulation
        etc, etc..
        vad tror stämman om det?
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Det skulle isåfall bli parametriserat typ såhär: R: Dupla-S OT: Closed lid osv. Känns inte bra alls.

          Bättre med en kolumn reaktortyp där man får speca vilken reaktor man har och eventuellt en dropdownbox för cirkulationstyp och en för open/closed.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #35
            Ursprungligen postat av defdac
            Det skulle isåfall bli parametriserat typ såhär: R: Dupla-S OT: Closed lid osv.
            Är vi inte nere på en väldans detaljerad nivå då?Känns lite overkill att t.ex. speca fabrikat av reaktor när vi ibland har svårt att pricka rätt månad när tuben tar slut. Räcker det inte att ange t.ex. Diffusor, Reaktor eller ytterfilter som utrustning för upplösning?
            Täckglas eller inte täckglas och Låg, mellan och hög ytcirkulation. Att ange rikning på utloppet, antal liter/h osv. känns också overkill. Eller?
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Låter perfekt!

              Men dölj alla förkortningar om du väljer att lösa det så. Parsa ut nördsträngen och visa som dropdowns isåfall 8)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Låter perfekt!

                Men dölj alla förkortningar om du väljer att lösa det så. Parsa ut nördsträngen och visa som dropdowns isåfall 8)
                Jag får fundera vidare ikväll. Du kanske har en poäng i alla fall. Även om uppgifterna inte verkar tillföra något i nuläget gör de ju heller ingen skada om de ligger och skvalpar i databasen...vem vet det kanske finns ett helt gäng med CO2-nördar på APC som vill vara med i den världsomspännande jättegallupen...
                Vill man detaljgranska vid ett senare skede har vi ju lite mer detaljer. Ja, f-n ju mer man tänker på det så..
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • averater
                  • March 2004
                  • 381

                  #38
                  är det bara jag som är intresserad av yta? eller är det sämmre än att räkna med volym?

                  ett grundt stort kar borde ju ha mycket större konsumtion än ett djupt med samma volym, både pga större vatten yta som ger förluster och pga större yta med växter som ger större åtgång.

                  kör alla i listan med hichtech-kar etimativeindex och sådant?

                  ps det känns lite ego att komma här med massa önskemål när jag själv inte kan bidra med något, men men....
                  Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #39
                    är det bara jag som är intresserad av yta? eller är det sämmre än att räkna med volym?
                    Jag har fått för mig att det ska till ett ganska udda format för att det ska ha såååå stor inverkan.

                    kör alla i listan med hichtech-kar etimativeindex och sådant?
                    Jag skulle nog vilja svara JA på den frågan.

                    ps det känns lite ego att komma här med massa önskemål när jag själv inte kan bidra med något, men men....
                    Nej för tusan. Det behövs alltid lite nya fräscha idéer mellan varven. Du kanske fyller på listan om ett tag eller
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Dagge
                      • December 2004
                      • 188

                      #40
                      Hade gärna fyllt i men jag är på min första tub Oveb.
                      Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
                      Kommer nog aldrig att ta slut...

                      Roligt initiativ ändå, skoj om detta växer så man kan ev se samband. Eller om man bara flukta runt i siffror.
                      Dagge
                      Ampblog

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #41
                        Ursprungligen postat av Dagge
                        Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
                        Kommer nog aldrig att ta slut...
                        Den kommer att fortsätta visa 60 bar tills den är i det närmaste slut, dvs när den börjar gå ner hade du igentligen redan behövt fylla på.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #42
                          Ursprungligen postat av heeke
                          Ursprungligen postat av Dagge
                          Tuben står fortfarande på 60 bar trots att jag kört den i 1 månad med 3-4 bps.
                          Kommer nog aldrig att ta slut...
                          Den kommer att fortsätta visa 60 bar tills den är i det närmaste slut, dvs när den börjar gå ner hade du igentligen redan behövt fylla på.
                          Enda vettiga sättet att kolla mängden gas är att väga tuben.
                          Det finns lite hjälpinfo på tuben:

                          Tara = tubens tomma vikt
                          (Fyllning = max vikt på fylld gas)

                          (Totalvikt ny tub = Tara + Fyllning)
                          hur mycket gas kvar = nuvarande vikt på tuben - Tara.

                          /Niklas
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #43
                            Till gasoltuber finns det en liten självhäftande "remsa" man kan köpa och klistra på tuben för att få ungefärlig gasnivå, igentligen är det en termometer som ändrar färg eftersom temperaturen skiljersig där gasen (som är i vätskeform) är och där det är tomt.
                            Jag vet inte hur det funkar med CO2 dock, om temperatur skillnaden blir tillräkligt stor för att det ska gå att läsa av. Borde fungera tycker jag.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • destination
                              • April 2004
                              • 110

                              #44
                              Växtakvarie 375L

                              2x39W T5 22000K
                              35W T5 6500K
                              MH Oceanlight 150 W 13000K

                              Belysning + co2: 12 timmar per dag.

                              Fluval 104 ytterfilter (reaktor)
                              Fluval 404 ytterfilter... "vanligt filter.'

                              Co2: 3kg brandsläckare,magnetventil osv. Räcker ca <4> månader?! + -
                              ca 5 bubblor per sec...lite svårt att säga exakt det går snabbt, en stor bubbla kan bli avlång och bli 5 mindre också.. så jag kan inte säga exakt! men ungefär så...

                              Mvh Mikael Borås.
                              Växtakvarist

                              Kommentar

                              • NE
                                • January 2004
                                • 1549

                                #45
                                Ursprungligen postat av heeke
                                Till gasoltuber finns det en liten självhäftande "remsa" man kan köpa och klistra på tuben för att få ungefärlig gasnivå, igentligen är det en termometer som ändrar färg eftersom temperaturen skiljersig där gasen (som är i vätskeform) är och där det är tomt.
                                Jag vet inte hur det funkar med CO2 dock, om temperatur skillnaden blir tillräkligt stor för att det ska gå att läsa av. Borde fungera tycker jag.
                                Borde fungera för "slut" indikering, men du får ju inte reda på den faktiska mängden.
                                /Niklas

                                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...