bladen börjar att bli gula,vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    bladen börjar att bli gula,vad göra?

    Jag göder med Jbl:s Ferropol men har ännu bara gjort det en gång vid mitt sista delvattenbyte, ska väl göra det varje vecka. Ph ligger på 7,0. Min elodea (tror att det stavas så) är jättefina men inte mina stängelväxter som är lite skörare.Det är inte hål i dem utan det är de översta bladen som är gula. Ska jag göda med något mer. Har tänkt att köpa en co anläggning lite senare..
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Vet inget om Ferropol. Men troligen så behöver du läsa på om KNO3 och KH2PO4, samt TMG. Skulle tro att Ferropol i bästa fall kan jämnställas med TMG. Vad innehåller Ferropol? Vad säger innehållsförteckningen?

    Skulle behöver veta lite mer om ditt akvarium för att kunna svara bättre:
    kH-värde?
    Ljussättning?
    Vattenbyten (storlek och hur ofta)?
    Akvariumstorlek?

    Sök i detta formum efter de tre nämnda ämnena ovan(TMG, KNO3 och KH2PO4). Finns en lång bra tråd om dessa (speciellt inlägg av Defdac och Tropfrog).

    CO2 behövs för att få stora och vackra växter. ca 30% av växterna är kol, och det kommer (till absolut största delen) via gasen CO2 (koloxid). Du kan tillföra det med DIY-mäskmetoden. Det kan vara ett lämpligt sätt att se att CO2 faktiskt gör skillnad.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    Arbetssätt...