Röd svärdplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NatalieK
    • March 2003
    • 35

    Röd svärdplanta

    Hej!
    Köpte ett par svärdplantor 3-4 dagar sen, och nu e de så att dom små bladen som har kommit, är näst intill helröda.. Resten av plantan e grön å fin.

    (Göder med tmg, kno3, kh2po4 och DIY Co2...Akvariet e på 230l, ett aquastar+ reflektor och ett gro-lux)

    Funderar på kvävebrist? Kan de va de som är problemet? om inte, va kan de då vara & va ska ja göra?
    Natta
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det finns ju många sorters svärdsplantor (Echinodorus arter) och vissa är röda i bladen.
    Det kan vara så att plantan fått för lite ljus och därför blivit grön, dvs den ska vara mer röd igentligen.
    På Echinodorus amazonicus som jag har har jag aldrig upplevt att kvävebrist ger röda blad.
    Kolla på http://www.tropica.dk om du känner igen din svärdsplanta bland de olika Echinodorus arterna
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • NatalieK
      • March 2003
      • 35

      #3
      Hej!
      Det är en Echinodorus bleheri. (Har vart å kikat på den lilla skylten som följde me krukorna)
      Natta

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Har en annan Echinodorus (vet ej art, eftersom den införskaffades under den "mörka tiden" ) som de nya bladen blir vackert röda, men "grönar" till sig när de har fått full storlek. Kan vara att de inte hinner med att växa, som topparna på Javaormbunkarna (som blir genomskinliga).
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...