Nu är algerna tillbaks igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Nu är algerna tillbaks igen.

    Tog ur min rot ur akvariet för ca 2 veckor sedan och blåste rent
    den med högtryckstvätten från alger och snäckor.

    Tänkte att algerna kanske inte skulle komma tillbaks nu när akvariet
    är lite mer innkört, men sån tur hade jag inte.
    Hur lång tid tar det för att akvariet ska bli HELT inkört?

    Såhär börjar det se ut nu igen.
    Gröna alger som går bort om man tar en typ tandborste o gnuggar,
    dom sitter på rotens högsta delar, sen nägon mörkare alg/beläggning
    på rotens delar närmre botten.






    Göder med PMDD sedan kanske 3-4 veckor.
    Byter 300l av 720l / vecka.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Grönalgerna du får högst upp på roten är ett tecken på att du har bra gödningsnivåer. Grönalgerna brukar trivas när växterna gör det.
    På den andra bilden vetitusan om jag ens kan se algerna, är det inte bara roten som mörknat i vattnet?

    Om du med "helt inkört" menar fritt från alger, så måste jag nog göra dig besviken. Alger finns alltid i större eller mindre utsträckning.
    Håller man bra, och framför allt, stabila näringsnivåer i kombination med ok CO2 och lagom ljus, så håller man algerna vid ett minimum. Men det kan gå fort att algerna breder ut sig vid varierande näringsnivåer.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag är ledsen Krulle men en snygg hinna av grönalger kommer du *aldrig* komma ifrån på rötter osv. Inredningen kommer bli grön sålänge du inte skuggar den med växter: Det finns ljus och näring - algerna vore korkade om dom inte började växa där.

      Rötterna blir ju snyggare/verkligare med ett schysst lager grönalger, och att få en sådan snygg grönalgsbeläggning du börjar få tittar jag på med stor avund. De flesta skulle mörda för att få en sådan beläggning du visar på dina bilder istället för toffsalger/trådalger/skäggalger.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Krulle
        • September 2004
        • 635

        #4
        Okej, det va iaf bra att få höra att det kommer att va så.

        Kollar man på andras bilder så har jag aldrig sett såna alger, kanske inte
        är tillräckliga närbilder iofs, eller på zoo butiker tex, där ser deras mangrowe rötter
        så rena och fina ut. Det är det jag gått på :/

        Men nu slipper jag iaf gnälla om mina alger här då jag vet vad som gäller.
        Tack för era svar ännu en gång.


        Mvh / Krulle

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kolla så snygga dom är t om i närbild 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Håller med till 100 procent. Jag har äntligen fått ner på mina tofsalger till förmån för dessa vackra ljusgröna alger. Dom gör sig riktigt bra på en kolsvart sten jag har.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...