Cyano beror på för mycket N o P?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Ursprungligen postat av Tropfrog
    OKI, har du någonsin docerat för hela karet? Hur länge har du docerat så? Hur mycket ljus har du?
    Kollade dina blandningar och dom ger 14 ml/100 liter k2po4, dom andra stämmer. Därför undrar jag:
    Defdac: är det någon bugg i elfströms kalkylator jag borde känna till?
    Denna:

    MVH
    Magnus
    Enligt mina kontroll räkningar av molvikterna och ämnenas densitet så gäller följande:
    7tsk KNO3 i 0.5l H2O ger vid dosering 10ml/100l: 4.81ppm NO3
    4krm KH2PO4 i 0.5l H20 ger vid dosering 10ml/100l: 0.54ppm PO4

    Vad säger Elfströms kalkylator om KH2PO4 vid 4krm i 0.5l H2O och dosering 10ml/100l ?

    Vad menar du med 14ml/100l KH2PO4 ?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ursprungligen postat av janne dansk
      .jagkör 10 ml pmdd pr dag
      --snip--
      dett är 1000l
      Du kör 10 ggr för liten dos. Det blir 100 ml per dag av varje gödning om du ska köra en fulldos varje dag i en 1000-litrare.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Kollade dina blandningar och dom ger 14 ml/100 liter k2po4, dom andra stämmer. Därför undrar jag:
        Defdac: är det någon bugg i elfströms kalkylator jag borde känna till?
        Denna:
        Jag räknade med Chuck Gadds ursprungliga kalkylator:

        (0.8 tsp KH2PO4 i 500 ml i 100 liter ger 0.05 ppm PO4 per ml)

        Några ppm hit och dit kvittar. Man ska se till att aldrig få för lite det är allt som betyder någonting. Växter skiter i om det är 0.5 ppm eller 2 ppm PO4 bara det finns PO4, och är växterna glada har dom inga alger på sig.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ursprungligen postat av janne dansk
          i mitt fall har jag fået cyano ,bytar 10%1gg pr dag men får cyano .jagkör 10 ml pmdd pr dag har 4 svärds pl. varfor?
          Ursprungligen postat av defdac
          Ursprungligen postat av janne dansk
          Ursprungligen postat av janne dansk
          .jagkör 10 ml pmdd pr dag

          --snip--

          dett är 1000l
          Du kör 10 ggr för liten dos. Det blir 100 ml per dag av varje gödning om du ska köra en fulldos varje dag i en 1000-litrare.
          Jag antar att janne doserar för de 10% (100l) vatten han byter varje dag?!
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja och det är korkat eftersom nivåerna då alltid ligger 10 ggr för lågt.

            Det hade fungerat bättre om han en gång i veckan fulldospulsat (varför ska det vara så svårt och läskigt att fulldospulsa?), dvs 100-200 ml av varje gödning och därefter använt 10 ml av varje flaska för varje 100 litersbyte - men även då skulle halterna börja vandra mot 10 ggr för låga (pga växternas upptag).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Ja och det är korkat eftersom nivåerna då alltid ligger 10 ggr för lågt.

              Det hade fungerat bättre om han en gång i veckan fulldospulsat (varför ska det vara så svårt och läskigt att fulldospulsa?), dvs 100-200 ml av varje gödning och därefter använt 10 ml av varje flaska för varje 100 litersbyte - men även då skulle halterna börja vandra mot 10 ggr för låga (pga växternas upptag).
              Jag håller helt med.

              Bättre vore att göra ett vattenbyte i veckan på minst 50%, och därefter köra i en fulldos dvs 100ml i detta fallet. Sen kan det säkert tänkas gå ut fler fulldoser under veckan beroende på förutsättningar.

              Vi får se vad janne har för tanke med sin dosering och sina vattenbyten.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #22
                Ursprungligen postat av janne dansk
                1vecka :6*36 wa
                1ggr pr va fulldos 100ml kno3+100ml kh2po4+varje vatten byte 10ml vad jag har förstått av discutionen skall man göra så .men det kanske är fel?
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Ursprungligen postat av janne dansk
                  1ggr pr va fulldos 100ml kno3+100ml kh2po4+varje vatten byte 10ml vad jag har förstått av discutionen skall man göra så .men det kanske är fel?
                  Nu förstod jag inte riktigt.

                  100 ml av varje flaska en gång i veckan (en fulldospuls per vecka) och sedan 10 ml varje dag efter varje 100-litersbyte?

                  Det låter som en bra start. Se till att inte halka efter med CO2 bara.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

                    #24
                    jag vet att du förstod rätt av ditt svar .jag tackar och bockar. jag börjar nästa va att köra co2 med controller.fick tub +magnetventil idag
                    Senast redigerad av janne dansk; 19 January 2005, 18:56.
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #25
                      var och hämtade min tub regulatorn fra oxygen passade på direkt .kom att tänka på att jag snodde en tråd fra nogon annnan jag ber om ursäkt för det
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #26
                        OK. Jag fick svar för länge sedan, så fortsätt ni!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...