Crinum thaianum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igamrion
    • December 2004
    • 37

    Crinum thaianum

    Hej!
    Jag har alldeles nyss startat en 275 liters tank. Jag har en Crinum Thaianum-lök som bara varit i några dagar. Jag har märk att en slemmig beläggning börjat växa ut. Jag misstänker mögel. Bladen är gröna och fina, fast ännu mycket korta.
    Vad beror detta på? Vad kan jag göra åt det? Måste jag slänga löken?

    Mvh Fredrik
    / Fredrik
  • Wrongprincess
    • July 2002
    • 186

    #2
    Nej du måste inte kasta löken. Jag brukar plocka upp mina crinum och skölja av dem med jämna mellanrum. Jag använder en gröngul svamp som jag skrubbar crinumen med den mjuka gula sidan.
    Hejsvejs!
    /En discustoka!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Löken kan gå in i en viloperiod, ungefär som vanliga tulpaner gör på vintern.
      Tänk också på att hela löken inte får vara under gruset.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • juha001
        • March 2004
        • 73

        #4
        Crinum thaianum, omplantering

        Hej,
        har tagit upp två lökar för att sätta i ett annat akvarium. Lökarn har stora rotmassor som inte går att få ner i sanden utan att ställa till det för resten av växterna.
        Är det någon som vet om det går det att klippa i rötterna och bladen och plantera sedan?
        Hls
        /Jürgen

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Ja det går bra. Jag har köpt crinum-lökar som varit nästan rotlösa, men som ändå rotat sig bra. Men man får lägga något mot löken som håller den på plats nån vecka eller två tills den rotat sig, den flyter lätt upp annars. Ett par mindre stenar brukar funka.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          Arbetssätt...