Alternanthera ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Alternanthera ??

    Kan detta vara en Alternanthera, och i så fall vilken art?
    Senast redigerad av heeke; 16 January 2005, 20:46.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nu när jag tittat närmare på den "okända" växten så tycker jag att bladen förutom att dom är mindre, smalare och rödare (kvävebrist?) liknar dom på min Hygrophila corymbosa "siamensis".
    Nä jag vet i tusan vad det är, ni får lov att hjälpa mig
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Du tror inte det kan vara någon variant av Ludwigia?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ludwigia arcuata känns väl som den liknar, men har den verkligen så stora blad som ca 7cm långa ca 1.5cm breda som dom är på min växt??
        Bladen sitter parvis där vartannat bladpar sitter vridet 90grader mot bladparet under/över.

        Jag skäms lite att jag köpt något jag inte vet vad det är, men tyvärr så vet ju sällan handlarna heller vad dom säljer.
        Senast redigerad av heeke; 16 January 2005, 19:20.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Surfade runt lite och hittade Rotala rotundifolia som en stark kandidat. Kan det var något?
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • M.W
            • November 2002
            • 393

            #6
            heeke, lite offtopic men vad heter växten med vågkantade blad som sticker fram till vänster i bilden? Det är väl en Crypt....? :o
            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

            Min blog
            PlantSwap

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Håller med BluesBoy, jag sätter mina pengar på en Ludwigia Glandulosa...

              Dom ser så här illa ut när man bränner på med för mycket ljus...



              Dom kryper
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                M.W: Det är en Cryptocoryne wendtii "Tropica" som sticker fram.

                oveb: Blir L.Glandulosa grön om bladen vi lite ljus så kan det stämma, mycket lik din.
                Nu är ju min aldeles nyinköpt, men det är endast dom övre bladen som är röda.
                Jag får avvakta och se vad som händer när dom växer till sig.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • M.W
                  • November 2002
                  • 393

                  #9
                  Tack för hjälpen. Jag har aldrig stoppat i nån Crypt överhuvudtaget i karet, så jag hade ingen aning om vad det var för sort. Den växer och trivs så den gillar tydligen miljön
                  If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                  Min blog
                  PlantSwap

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av M.W
                    Tack för hjälpen. Jag har aldrig stoppat i nån Crypt överhuvudtaget i karet, så jag hade ingen aning om vad det var för sort. Den växer och trivs så den gillar tydligen miljön
                    Jo mina crypto's växer på bra, det skulle vara C.parva som inte riktigt vill ta sig möjligtvis. Vi får se hur det går för mina två nykommlingar C.wendtii "green" och C.walkeri
                    De sorter jag har är:
                    Cryptocoryne wendtii "tropica"
                    Cryptocoryne beckettii "petchii"
                    Cryptocoryne parva
                    Cryptocoryne wendtii "green"
                    Cryptocoryne walkeri
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...