"Tvätt" av Hornsärv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leia
    • July 2004
    • 41

    "Tvätt" av Hornsärv

    Hej!
    Läst att många tycker att Hornsärven "släpper ifrån sig" en massa skräp efter ett tag, och därför slänger den.
    Jag tycker det är en vacker växt, dock en aning okontrollerbar- vajar och har sig...
    Rev upp alla vid senaste vattenbytet och de fick ligga i en hink vatten medan, fick då för mig att skölja den upprepade gånger i jummet vatten.
    Oj!! vad mycket "skit" det var i dem, vattnet blev i det närmaste brunt!!

    Nu ser de jättefräscha ut igen, ska bli intressant att se om de klarar behandlingen...
    // Leia
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Hos mig är jag rätt övertygad om att det inte är "skräp" den släpper ifrån sig utan det är gamla växtdelar som det inte finns något liv kvar i längre. Jag är ytterst tveksam till att dessa skulle börja leva bara för att man tvättar dem, men återkom gärna med resultatet är det så så är det definitivt intressant. Men det kanske är annorlunda hos dig så det kanske är skit och inte gamla växtdelar de släpper ifrån sig ?

    Mina brukar bli "gråa/bruna" från längst ned på stammen och sen kryper det sakta uppåt. Det jag brukar gör att regelbundet kanske 1-2 gånger i månaden rensa bort de delar som blivit bruna, antingen rensar jag bort hela "plantor" eller också så klipper jag helt enkelt av plantan på mitten och planterar den övre halvan igen som fortfarande är grön. Jag brukar försöka rensa upp dem innan de börjar släppa ifrån sig "skräp" och då fungerar det rätt bra. Från början gjorde jag inte så, vilket resulterade i att jag tyckte de skräpade aldeles för mycket och höll nästan på att kasta bort de från akvariet helt och hållet.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • Leia
      • July 2004
      • 41

      #3
      Jag har tyvärr inte analyserat "tvättvattnet" så jag kan inte svara på om det är "skit" (med "skit" menar jag inte bara fiskavföring, då hade jag skrivit skit- jag syftar på allehanda grums såsom foder, små partiklar av obestämd härkomst, alger(?) skit och gamla växtdelar, mm.)
      Ja, jag ansade bort den "döda taniga" delen av "plantan" innan, så den skräpade inte ner vattnet ytterligare av den anledningen.

      Och mina plantor var i högsta grad levande när jag "tvättade" dem, så det handlar inte om något "återupplivningsförsök" utan precis som jag skrev; "tvätt"...

      Jag ska återkomma med resultat om de dör, skräpar ännu mer eller vad som nu kan tänkas hända efter behandlingen. Just nu vajar de dock fint alldeles som vanligt i mitt kar, dock tycker jag att vattnet är klarare än på länge efter vattenbytet. Tycker att det särskilt just då kunnat vara mer "grums" eftersom jag fyller med slang och Hornsärven får sig en ofrivillig genomsköljning då, fast i karet...
      // Leia

      Kommentar

      Arbetssätt...