Javaormbunke och kvävebrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Javaormbunke och kvävebrist

    Jag kan bara konstatera att min javaormbunke är på bättringsvägen efter denna tråd:


    Efter att ha ökat fulldosen NO3 från drygt 5ppm till knappt 10ppm, så har bladen blivit grönare (var nästan svarta innan, inte alger tror jag) samt att den sätter nya blad (med härligt genomskinliga toppar) och adventivväxter på äldre blad.

    Slutsats: Om Javaormbunke får svartbruna blad och verkar almänt risig och tynar bort. så kan det mycket väl vara NO3 som behövs.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Likaså om *hela* javaormbunken börjar få en märklig blekgrön ton.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag använder min javaormbunke som kvävebristindikator. Minsta lilla brist så blir den svart och ful....Långt innan någon annan växt visar tecken. Så länge den växer har man i vart fall inte för lite nitrat. Kanske därför många nybörjare inom fiskakvaristiken säger att den är lätt, medans inbitna vattenbytare säger att den bara dör?
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Testarn
        • October 2003
        • 9

        #4
        I mina akvarier trivs javaormbunkarna förträffligt. Likaså javamossan. Det mesta annat dör eller växer väldigt dåligt. Nu har jag dock börjat hälla i PMDD så jag får se om det bättrar sig.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag har kanske inte varit uppmärksam nog på information om hur kvävebrist yttrat sig hos javaormbunke, men det spelar ingen roll nu längre.
          Det är alltid kul att se saker med egna ögon och förstå varför man ser det man ser.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...